فرجی راد با اشاره به ضرورت احیای برجام گفت: واقعیت این است که ریش ایران و طرف‌های دیگر حاضر در برجام، در گرو این معاهده است. ایران به خاطر تحریم‌ها و مشکلات معیشتی به برجام نیاز دارد و غرب هم به خاطر جلوگیری از غنی سازی ایران به برجام نیاز دارد. هر چقدر غرب در بازگشت به برجام تاخیر کند، غنی‌سازی بیشتر می‌شود.

مجمع رویکرد مثبتی به FATF خواهد داشت / ریش همه طرف‌ها در گرو برجام است / می‌توان دو ماهه برجام را احیا کرد

سلام نو – سرویس سیاسی: آن طور که رسانه‌ها و معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرده‌اند لوایح مرتبط FATF با درخواست رئیس جمهور و موافقت رهبری به مجمع باز خواهند گشت. به این ترتیب بار دیگر اعضای مجمع به داوری درباره FATF می‌نشینند و آن را مجددا بررسی می‌کنند.

به نظر می‌رسد این بار دولت با راهکارهای حقوقی خود می‌خواهد احتمال تصویب FATF در مجمع را افزایش دهد تا مانعی جدی از پیش پای مذاکرات احتمالی برجام برداشته شود. بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند برجام بدون تصویب FATF اثر لازم را ندارد و پیوستن به FATF به اندازه برجام مهم است.

اهمیت FATF اخیرا و در هنگام تلاش‌های ایران برای خرید واکسن بیش از پیش روشن شد. تحریم‌های یک جانبه آمریکا در کنار محدودیت‌های FATF عملا راه خرید بسیاری از واکسن‌ها را برای ایران مسدود کرده. حالا کارشناسان امیدوارند با توجه به شرایط جدید سیاست بین الملل و درک مشکلات پیش روی تجارت ایران، مجمع این بار به FATF  روی خوش نشان دهد، اما آیا چنین می‌شود؟

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک و سفیر اسبق ایران در نروژ در گفت‌وگو با سلام نو نسبت به تایید FATF در مجمع ابراز امیدواری کرد و آن را گامی در جهت مذاکرات آینده برجام دانست.

فرجی راد با اشاره به درخواست دولت از رهبری برای بررسی مجدد FATF در مجمع گفت: نظر من این مسئله با مذاکرات آتی برجام مرتبط است. با توجه به روی کارآمدن رئیس جمهور جدید در آمریکا، ایران و ۴+۱ یا ۵+۱ دیر یا زود مذاکرات جدیدی را شروع خواهند کرد که مسئله FATF مانعی بر سر راه آن مذاکرات است.

وی با اشاره به فضای کنونی کشور گفت: در نتیجه، من فکر می‌کنم که مجمع با رویکردی مثبت به مسئله نگاه می‌کند، رویکرد مثبتی که می‌تواند در مذاکرات برجام هم مثبت تلقی شود.

این استاد دانشگاه مخالفت احتمالی مجلس با FATF را چندان موثر ندانست و گفت: مجلس هنوز مخالفت خاصی نشان نداده است، پس باید صبر کرد و دید مجلس چه رویکردی اتخاذ می‌کند. هرچند در نهایت این ماجرا ربط مستقیمی به مجلس ندارد و در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی ادامه داد: در نتیجه با توجه به ساختار موجود و جایگاه مجمع، اگر مجمع FATF را تایید کند و رهبری این نظر را تایید کنند دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

فرجی راد درباره سرعت احتمالی بازگشت ایران و آمریکا به قبل از دوران ترامپ گفت: اگر حسن نیت در دو طرف باشد و مشکلات داخلی هر دو طرف مدیریت شود، یک روزه نه، ولی یک تا دو ماهه می‌توان مشکل برجام را حل کرد.

این دیپلمات سابق ادامه داد:  واقعیت این است که ریش ایران و طرف‌های دیگر حاضر در برجام، در گرو این معاهده است. ایران به خاطر تحریم‌ها و مشکلات معیشتی به برجام نیاز دارد و غرب هم به خاطر جلوگیری از غنی سازی ایران به برجام نیاز دارد. هر چقدر غرب در بازگشت به برجام تاخیر کند، غنی‌سازی بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر شینطنت‌ها یا مخالفت‌های داخلی در روند بازگشت به برجام گفت: اگر مذاکرات بین دو طرف شکل بگیرد و طرف مقابل ما به برجام باز گردد، از طرف مجلس ایران مشکلی نخواهد بود. در سمت اروپا هم تنها آلمان حرف‌هایی زد و مواضعی اتخاذ کرد که حتی توسط نزدیک‌ترین متحدش یعنی اتریش پیگیری نشد.

فرجی راد درباره تاثیر احتمالی خواسته‌های اروپا درباره مذاکره منطقه‌ای بر برجام گفت: اکنون بحث همه طرف‌ها این است که برجام به قبل از دوران ترامپ باز گردد. اول باید برجام به قبل از خروج آمریکا برجام بازگردد تا بعد درباره هر اتفاقی در آینده حرف زد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید