۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 55204064

باید از الان با یک منطق نیرومندی برای مذاکراتی که نمی‌دانیم چه زمانی شروع خواهد شد که امیدواریم زودتر شروع شود، خودمان را آماده کنیم. چون به احتمال زیاد، به غیر از مسائل قبلی برجام ممکن است، بخواهند برخی موضوعات حاشیه‌ای و منطقه‌ای را مطرح کنند.

تا زمان آمدن بایدن چه باید کرد؟

به گزارش سلام نو، جاوید قربان‌اوغلی دیپلمات ارشد پیشین وزارت امورخارجه در روزنامه آرمان ملی نوشت: درمدت باقیمانده تا زمان روی کارآمدن جو بایدن، انجام چند کار ضروری به نظر می‌رسد که در قدم اول باید ازهرگونه تشنج و تشنج‌آفرینی در روابط ایران و آمریکا که ممکن است به احتمال زیاد مورد سوءاستفاده هم آمریکایی‌های ترامپی و هم اسرائیلی‌ها و هم عربستان سعودی قرار بگیرد و کار را از کنترل خارج کند و باعث شود دست بایدن برای تصمیم‌گیری تا حدودی بسته بماند، پرهیز کرد.

پس در واقع اولین مساله صبر و صبوری برای گذر از این مدت زمان اندک باقی‌مانده تا بیستم ژانویه است تا جابه‌جایی قدرت صورت بگیرد. قدم دوم که البته باید از زمان انتخابات شروع می‌کردیم، موضوع رایزنی‌های لازم هم با تیم بایدن هم از طریق دیپلماسی پنهان یا دیپلماسی علنی یا رسمی است برای اینکه بتوانیم برجام را در بالاترین سطحی که به نفع ماست، احیا کنیم. چون اکنون ملاحظاتی از طرف تیم بایدن صورت می‌گیرد که استنادشان به این موضوع که شرایط حال حاضر ۲۰۲۰ با ۲۰۱۶ تفاوت کرده، است.

هرچند واقعیت هم این است که تفاوت‌هایی وجود دارد ولی باید بتوانیم از همین فرصت استفاده کنیم و با منابع حداکثری احیای برجام که شامل لغو تمام تحریم‌های فرمان ریاست‌جمهوری که در زمان ترامپ انجام شد و بازگشت به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام و تعهدات لغو تحریم‌هاست درحقیقت شرایط و محیط را برای وقوع این موضوعات هرچند که تا حدودی سخت خواهد بود، آماده سازیم. واقعیت این است که کشورهایی مثل رژیم‌صهیونیستی و عربستان سعودی هم دارند مطالبه‌گری می‌کنند و در درجه اول خواهان بازگشت بایدن به برجام نیستند و در درجه دوم اگر برگردد، آنها هم جزو تیم مذاکره‌کننده باشند.

درحقیقت باید از الان با یک منطق نیرومندی برای مذاکراتی که نمی‌دانیم چه زمانی شروع خواهد شد که امیدواریم زودتر شروع شود، خودمان را آماده کنیم. چون به احتمال زیاد، به غیر از مسائل قبلی برجام ممکن است، بخواهند برخی موضوعات حاشیه‌ای و منطقه‌ای را مطرح کنند که باید از الان آمادگی داشته باشیم و برای هر کدام از آنها یک پکیج نیرومند و قدرتمند و با منطقی فراهم کنیم که درهرگونه مذاکرات احتمالی در اینگونه مسائل که ممکن است پیش آید، بتوانیم قدرت چانه‌زنی خودمان را با استنادات دقیق حقوقی و سیاسی که بسیار هم دستمان هست، بالا ببریم. از جمله شاهکار ما در شکست دادن داعش و مبارزه با تروریسم افراط‌گری مذهبی که همراه با شهدای بزرگی در این راه بود و همچنین در موضوع موشکی که گفته می‌شود عربستان سعودی و اسرائیل موشک‌هایی با برد پنج‌هزار کیلومتر دارند، بیان تجربه جنگ تحمیلی است که از دادن اسلحه و موشک به ما دریغ می‌کردند و عراق از همه این تجهیزات برخوردار بود از منطق کافی برخوردار است. درواقع همان صبر استراتژیک و ندادن بهانه ضروری به نظر می‌رسد و البته که در مقابل هرگونه اقدام نابخردانه صهیونیست‌ها از آمادگی لازم برخورداریم ولی تصور می‌کنم یک مدت صبوری پیشه کنیم چون حتی در بین تیم ترامپ هم مخالفان بالا رفتن دامنه بحران زیاد است.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید