قطعنامه سازمان ملل تحت عنوان "وضعیت افغانستان" شامل موضوعاتی چون صلح و آشتی، دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر، مبارزه علیه مواد مخدر و همکاری منطقه‌ای می‌شود.

قطعنامه حمایت از مذاکرات صلح افغانستان به تصویب سازمان ملل رسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه یک قطعنامه ۱۵ صفحه‌ای در حمایت از مذاکرات صلح در افغانستان تصویب کرد. ۱۳۰ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حمایت از این قطعنامه رای دادند. روسیه رای مخالف و کشورهای چین، پاکستان و بلاروس رای ممتنع دادند. ۵۹ کشور دیگر نیز از رای‌دادن خودداری کردند.

قطعنامه سازمان ملل تحت عنوان "وضعیت افغانستان" شامل موضوعاتی چون صلح و آشتی، دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر، مبارزه علیه مواد مخدر و همکاری منطقه‌ای می‌شود.

سازمان ملل با تصویب این قطعنامه خواستار توقف فوری خشونت‌ها شده و دولت افغانستان و طالبان را به کاهش خشونت ترغیب کرده است.

عادله راز، سفیر افغانستان در سازمان ملل ابراز تاسف کرد که با وجود حمایت شدید دولت افغانستان، این قطعنامه آرای همه اعضای مجمع عمومی را کسب نکرد. او گفت که هدف دولت افغانستان، همسایگان‌اش و مجمع عمومی سازمان ملل متحد این است که طالبان تبدیل به یک حزب سیاسی شوند و بدون ارتباط با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی برای آبادی و صلح در افغانستان فعالیت کنند.

سفیر افغانستان در سازمان ملل افزود گروه طالبان روابط خود را با گروه‌هایی مانند القاعده هنوز حفظ کرده است.

کریستوف هویزگن، سفیر آلمان در سازمان ملل متحد که کشورش در تهیه این قطعنامه نقش مهمی ایفا کرده گفت سال ۲۰۲۰ برای افغانستان یک سال ویژه در دو دهه اخیر بوده است و مهم‌ترین واقعه این سال شروع مذاکرات صلح افغانستان در ماه سپتامبر بود.

انا اوستیگنییوا، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ولی از نقش آلمان در تصویب این قطعنامه انتقاد کرد و گفت که نگرانی‌های مسکو "آشکارا نادیده گرفته شده" و او این قطعنامه را "تلاشی برای پنهان کردن میزان واقعی" تهدیدی عنوان کرد که از سوی گروه داعش و مواد مخدر متوجه امنیت افغانستان می‌شود.

سفیر آلمان در پاسخ به برخی اتهام‌های روسیه گفت که رای "نه" به این قطعنامه این پیام را می‌رساند که "روسیه امروز از مردم افغانستان حمایت نمی‌کند".

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید