خودروی پراید ۱۳۱ در هفته گذشته با رشد قیمتی ۱.۹ درصد نسبت به هفته قبل به ۱۰۷ میلیون تومان در بازار رسید اما قیمت پراید ۱۱۱ با افت همراه بود.

قیمت پراید، پژو، سمند و تیبا در هفته‌ای که گذشت/ جدول
به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد نیوز، روند آرام و بدون نوسان بازار خودرو در نیمه دوم هفته گذشته موجب شد تا فعالان بازار خودرو برای هفته جاری هم بازار را آرام و کم نوسان پیش بینی کنند و تغییر در بازار خودرو را تنها به یک تغییر و یا یک رخداد غیرمنتظره نسبت دهند.رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که بیشترین افت قیمت در هفته گذشته به پراید ۱۱۱ اختصاص داشته و این خودرو نسبت به هفته قبل افت ۲.۲ درصدی را ثبت کرد و بالاترین افزایش هم به تیبا صندوقدار با ۶.۳ درصد اختصاص داشت.

دلایل رسیدن به ثبات
رسیدن به ثبات در حالی در بازار خودرو در نیمه دوم هفته رقم خورد که بازار با افزایش قیمت دلار روبرو بود و این انتظار در بازار خودرو به وجود آمده بود که شاهد صعودی شدن قیمت خودرو در بازار باشیم، روندی که رخ نداد و پرونده بازار خودروهای داخلی هفته گذشته بدون نوسان بسته شد. البته فعالان بازار خودرو معتقدند در صورت تداوم افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت در بازار خودرو در هفته آتی نیز دور از ذهن نخواهد بود.با این شرایط این سوال مطرح می شود که چه عواملی باعث شد تا بازار خودروهای پرتیراژ نیمه دوم هفته گذشته را بدون تغییر سپری کنند در این خصوص می توان سه دلیل را مطرح کرد.۱- الزام خودروسازان برای تحویل تمام خودروهای مستقر در پارکینگ ها یکی از دلایلی است که فعالان بازار خودرو معتقدند موجب شد تا در نیمه دوم هفته گذشته شاهد افت قیمت و رسیدن به ثبات قیمت خودرو در بازار باشیم؛ اوایل هفته گذشته حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، طی دو هفته، تمام خودروهای مستقر در پارکینگ‌ها در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه شود تا به این طریق التهاب در بازار خودرو فروکش کند.  الزامی که به اعتقاد فعالان این بخش در صورت اجرایی شدن آن می توان افت قیمت خودرو را بیش از پیش لمس کرد. این الزام موجب شده تا توقع انتظاری خریداران برای کاهش قیمت افزایش پیدا کند به همین دلیل به گفته فعالان بازار خودرو تقاضا در بازار خودرو شکل کاهشی به خود گرفته است.

۲- اما یکی دیگر از دلایلی که می توان نزولی شدن بازار خودرو در نیمه دوم هفته را به آن نسبت داد به شدت گرفتن زمزمه های واردات خودرو مربوط می شود، در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ که هفته گذشته به مجلس ارائه شد، حقوق ورود قابل توجهی برای خودرو در نظر گرفته شد اقدامی که موجب شائبه از سرگیری واردات خودرو بر سرزبان ها انداخت. البته سازمان برنامه و بودجه می گوید این حقوق ورودی برای خودروهای دپو شده در گمرک است؛ اما بازار اعتقاد دارد این حجم خودرو در گمرک رسوب نکرده که دولت بتواند این میزان حقوق ورودی دریافت کند و به احتمال زیاد گنجاندن این حجم درآمد مجاز کردن چراغ خاموش واردات است. با این حال همین شدت گرفتن زمزمه موجب شد تا خریداران فعلا حاشیه بازار را تعقیب کنند.۳- عامل بعدی که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند بلاتکلیفی در نحوه عرضه خودرو است، اینکه آیا قرار است خودرو از طریق بورس عرضه شود و یا اینکه روند قرعه کشی برای تحویل خودرو ادامه داشته باشد و سردرگمی در بازار را به همراه داشته و موجب شده تا خریداران فعلا دست از خرید بکشند.

قیمت پراید در بازار خودرو  
رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان می دهد بازار خودرو نوسان بسیاری را تجربه کرد و هر چند در روزهای اول هفته بازار تا حدودی صعودی شد اما، این روند در آخر هفته تثبیت شد و بازار بدون تغییر در نیمه دوم هفته بسته شد، براساس رصد بازار خودرو پراید ۱۳۱ هفته گذشته در بازار ۱۰۷ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته ماقبل ۱.۹ درصد رشد قیمت را ثبت کرد. قیمت پراید ۱۱۱ نیز با افتی ۲.۲ درصدی در بازار به ۱۳۰ میلیون تومان رسید.




قیمت محصولات پژو در بازار
در میان محصولات ایران خودرو نیز دو خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ نیز تغییر اندک قیمت را تجربه کردند؛ براساس رصد بازار در هفته سپری شده شاهد رشد ۲ درصدی  پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به هفته قبل بودیم و این خودرو در بازار ۱۹۹ میلیون تومان قیمت خورد و تیپ ۵ نیز با ۴.۴ درصد افزایش در هفته سپری شده  ۲۶۱ میلیون تومان در بازار معامله شد.با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول  خانواده ۲۰۶ که بیش از همه تاکنون توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند در بازار در محدوده قیمتی ۲۴۷میلیون تومان قیمت خورد.


قیمت خانواده سمند در بازار
براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX هم با رشد ۴.۴ درصدی قیمت نسبت به هفته ماقبل در بازار با قیمت  ۱۸۸ میلیون تومان در بازار قیمت خورد.  اما «سمند lx با موتور EF۷» نیز در هفته گذشته ۲۰۵ میلیون تومان و «سمندسورن» هم ۲۴۳ میلیون تومان در بازار معامله شدند.


قیمت تیبا در بازار
از دیگر محصولات در بازار پرتیراژها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛  ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو در هفته گذشته  نسبت به هفته قبل در بازار رشد ۶.۳ رصدی قیمت را تجربه کرد و قیمت آن به ۱۱۸ میلیون تومان رسید.قیمت «تیبا۲»  معمولی نیز در بازار ۱۲۸ میلیون تومان قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته ۴.۹ درصد افزایش قیمت داشته است، اما ساینا  که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز با قیمت ۱۳۰میلیون تومان در بازار معامله شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید