به گفته دکتر ملک‌زاده، معاون سابق تحقیقات وزارت بهداشت از عمده‌ترین عوامل خطر مرگ و بیماری در ایران مرگ‌های زودرس است.

نیمی از ایرانی‌ها به ۷۰ سالگی نمی‌رسند!

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، ملک‌زاده در افتتاحیه نهمین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی گفت: ما در مجموعه تحقیقاتی که می‌کنیم یک نگاهی داریم به بار بیماری‌های نوروژی که در سال‌های اخیر به بحث مهم این حوزه تبدیل‌شده است.

یکی از این بحث‌ها سرطان‌های «سی ان اس» است که بیشتر در سنین جوانی اتفاق می‌افتد که اغلب می‌تواند باعث مرگ‌های زودرس شود.

وی افزود: اما مرگ‌های زودرس که بنابر آمار رسمی معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سبب شده نیمی از ایرانیان ، ۷۰ سالگی را نبینند! یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های نظام سلامت ایران است که سرعت افزایش یا کاهش علل آن‌ها، در مطالعه جهانی بار بیماری‌های ۲۰۱۷ به‌طور دقیق اندازه‌گیری و فهرستی کامل از علل آن‌ها ارائه‌شده است.

به گفته محقق ایرانی همکار این مطالعه، بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۳ درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با ۳۸ درصد کاهش، اختلالات نوزادی با ۶۰ درصد کاهش، سکته مغزی با بیش از ۸ درصد افزایش، نواقص مادرزادی با ۵۵ درصد کاهش، دیابت با ۶۳ درصد افزایش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با ۳۸ درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشارخون بالا با ۳۸ درصد افزایش، صدمه به خود با ۱۲ درصد کاهش، بیماری‌های آلزایمر با ۷۳ درصد افزایش و سرطان خون با ۶ درصد کاهش، ۱۰ علت مهم مرگ‌های زودرس در ایران هستند.

ملک‌زاده عنوان کرد: این موضوع مهم است که چگونه ما می‌توانیم سرطان‌ها را به‌موقع شناسایی و معالجه کنیم؟ در این خصوص در انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن در سیاتل ایالات‌متحده بار بیماری‌ها مطالعاتی صورت گرفته و who نیز تائید کرده است.

عضو فرهنگستان علوم گفت: بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مطالعه اپیدمیوژیک است که تاکنون برای اندازه‌گیری سلامت در سطح جهان و طی دهه‌های گذشته صورت گرفته است که بیش از ۳۶۷۴ پژوهش گرو سیاست گزار از حدود ۱۴۶ کور مشارکت دارند که حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها ایرانیان داخل یا خارج از کشور هستند. در همین خصوص ۱۱ مقاله نیز چاپ‌شده است.

یکی از نتایج این تحقیقات می‌تواند این جمله باشد که ( به‌تدریج که سن جوامع بالا می‌رود آمار بیماری‌های نوروژی هم بالارونده است) آنچه ما امروز برای پیشگیری انجام می‌دهیم کافی نیست.

ملک‌زاده گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم خیلی بهتر پیشگیری و مراقبت کنیم . فقط در سال ۲۰۱۷ تعداد کل موارد مرگ در ایران در هر دو جنس به تفکیک علت: ۳۸ هزار مورد در ایران بوده است که _ آسیب‌ها: ۳۴ هزار مورد،

بیماری‌های مزمن غیر واگیر: ۳۱۳ هزار مورد، بیماری‌های عفونی، مادران و کودکان ۲۵ هزار مورد بوده است که ما از متوسط جهانی بالاتر بوده‌ایم

این سخنران نهمین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی ادامه داد: علل ۱۲۲ هزار مرگ زودرس زیر ۷۰ سال در ایران که در سال ۲۰۱۷ بررسی‌شده به شرح زیر است.

بیماری‌های مزمن کبدی: ۳۰۰۰

بیماری‌های مزمن کلیوی: ۳۸۰۰

دیابت: ۷۱۰۰

بیماری‌های انسدادی ریوی: ۴۸۰۰

سرطان‌ها: ۳۴۰۰۰

سکته مغزی: ۱۱۰۰۰

بیماری‌های ایسکمیک قلبی: ۳۲۰۰۰

در این دوره از کنگره ۲۵ سخنران کلیدی ملی و بین المللی سخنرانی داشته اند که به همت انجمن علوم اعصاب ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار می‌شود. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید