۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 55203438

هیچ کس حق ندارد درباره آذربایجانِ ایران صحبت کند / ضرورت واکنش جدی‌تر به اظهارات رئیس جمهور ترکیه

اردوغان در حالی مدام علیه ایران حرف می‌زند که از کوچک‌ترین نقد روزنامه‌های ایران آزرده می‌شود

اردوغان نه تنها از اظهارات خصمانه علیه ایران عقب نشینی نمی‌کند، بلکه ساده‌ترین انتقاد علیه خود در روزنامه‌های ایران را رصد می‌کند و از طریق مجاری دیپلماتیک ناراحتی خود را ابراز می‌کند.

هیچ کس حق ندارد درباره آذربایجانِ ایران صحبت کند / ضرورت واکنش جدی‌تر به اظهارات رئیس جمهور ترکیه

سلام نو سرویس بین الملل: روز گذشته کلیپی در فضای مجازی فارسی زبان در حال دست به دست شدن بود که باعث خشم کاربران ایرانی شد. در این کلیپ، رییس جمهور ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با "رود ارس" خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می‌گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست‌ها است.

بیتی که اردوغان در این مراسم خواند این بود: «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی شوم، به زور جدایمان کردند».

این سخنان با واکنش تند کاربران ایرانی مواجه شد. آنان با اشاره به کمک ایران به اردوغان در زمان کودتای اخیر ترکیه، یادآوری کردند که در صورت عدم حمایت ایران امروز اردوغانی نبود که چنین برای ایران رجز بخواند.

واکنش ظریف: هیچ کس نمی‌تواند آذربایجان عزیز ما صحبت کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز در واکنش به سخنان اردوغان در حساب توییتری خود نوشت:

به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

باید به صحبت‌های ظریف این را اضافه کرد که هیچ‌کس حق ندارد درباره آذربایجان و هر نقطه دیگر ایران صحبت کند، حتی اگر هم‌زبان آن بخش باشد!

سابقه اظهارات ضد ایرانی اردوغان 

این اولین موضع مداخله جویانه اردوغان درباره ایران نیست. او نه تنها سابقه قابل توجهی در حوزه اظهارات ضد ایرانی دارد، بلکه نیروهای مورد حمایتش در سوریه سابقه تخریب مجسمه کاوه آهنگر را نیز در کارنامه دارند.

اردوغان در سال ۹۴ در سخنانی ضد ایرانی مدعی شد که ایران از بحران‌های سوریه، عراق و یمن برای گسترش نفوذ خود در منطقه سوء استفاده کرده است. او با اشاره به موضوع اعتراض ایران به اعدام رهبر شیعیان در عربستان و تنش ایجاد شده میان تهران و ریاض بر سر این مساله، اعلام کرد که از موضع عربستان علیه ایران حمایت می‌کند زیرا ایران منطقه را به سوی یک درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شد که ترکیه در طول تمام این سال‌ها ید طولایی در سرکوب کردهای این کشور و حتی کردهای سوریه داشته است. بعدها نیز دولت ترکیه عملا به سوریه و لیبی لشکر کشید و در هر دو کشور مداخله نظامی مستقیم کرد.

اردوغان یک سال بعد و در زمستان ۹۵ در سخنرانی خود در موسسه صلح بین‌المللی بار دیگر به ایران حمله کرد. رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در آنجا (عراق) همزمان، هم مجادله مذهبی و هم مجادله قومی وجود دارد، ادعا کرده است که، "در آنجا نیز ملیت گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملیت گرایی فارس، تجزیه طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی اینها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد."

در همان سال مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را به «فرقه‌گرایی»، تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» و «تبدیل عراق و سوریه به دو کشور شیعه» متهم کرد. 

رئیس جمهور ترکیه ادعای خود را بار دیگر در بهار ۹۶ تکرار کرد و گفت: هشدار می دهم که تهران سیاست گسترش و توسعه فارسی را در پیش گرفته است و این موضوع آنکارا را متألم می کند. در خصوص عراق نیز باید بگویم که آنچه در این کشور روی می دهد، ترکیه را آزرده خاطر می کند و ما با عراق بر اساس قومیت و مذهب رفتار و برخورد نمی کنیم.

او در حالی چنین ادعایی را علیه ایران مطرح کرد که خودش از مروجان نوعثمانی‌گری است و در جنگ اخیر قره باغ به صورت علنی به نفع ترک زبانان وارد جنگ شد و حالا هم مثل رئیس جمهور کشور پیروز، برای آذربایجانی‌ها سخنرانی می‌کند.

اردوغان فراموشکار ،زود رنج و قدرناشناس!

بهترین توصیف از وضعیت حاکمان ترکیه را محمدجواد ظریف در سال ۹۵ داشت. او در واکنش به سخنان چاوش اوغلو در کنفرانس مونیخ گفت که "دوستان مثل این که کم‌حافظه‌اند. ایران را متهم به فرقه‌گرایی می‌کنند، اما به یاد نمی‌آورند ما برای حکومت آنها- که حتی شیعه نیست- شب کودتا تا صبح نخوابیدیم. هم کم‌حافظه هستند و هم در قبال کسانی که به آنها محبت و همراهی کرده‌اند قدرناشناسند. آن چنان که منابع مختلف تایید کرده‌اند جواد ظریف، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سه نفری بودند که تا صبح کودتای ترکیه بیدار بودند. حتی برخی منابع ترکیه‌ای هم نقش ایران در باقی ماندن اردوغان در قدرت را تایید می‌کنند.

اما این تنها جواد ظریف نیست که از کمک ایران به ترکیه در شب کودتا سخن می‌گوید. حسین انتظامی، رییس وقت‌ سازمان سینمایی، در واکنش به سخنان اردوغان و قدرناشناس خواندن ایران و حملات متعدد رئیس جمهور ترکیه، به کمک کشورمان در شب کودتا اشاره کرد و نوشت: آقای اردوغان فرموده‌اید ایران در مقابل کمک‌هایتان قدرناشناسی کرده، در باره حمله ارتش شما به شمال سوریه. جسارتا آن شب هولناک کودتا خاطرتان هست؟ اگر ایران نبود، الان تشریف داشتید؟

صادق خرازی، از دیپلمات‌های سابق ایران و از دوستان نزدیک ظریف و سلیمانی با اشاره به کمک این دو نفر به اردوغان در شب کودتا گفت: آقای اردوغان مورد خیانت داخلی قرار می‌گیرد و علیه او کودتا می‌شود. او دست به دامن قاسم سلیمانی و ظریف برای تامین امنیت کشورش می شود زیرا ایران در جهت ثبات در منطقه تلاش می کند.

با این وجود، اردوغان نه تنها از اظهارات خصمانه علیه ایران عقب نشینی نمی‌کند، بلکه ساده‌ترین انتقاد علیه خود در روزنامه‌های ایران را رصد می‌کند و از طریق مجاری دیپلماتیک ناراحتی خود را ابراز می‌کند. در این شرایط به نظر می‌رسد ایران باید واکنشی جدی‌تری به اظهارات و اقدامات رئیس جمهور ترکیه نشان دهد، وگرنه این چرخه هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید