دکتر حسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران گفت اگر فرد بیمار ۲۴ ساعت اول را خوب استراحت کند بیماری او تا حد زیادی رفع می شود و بهتر است از سوپ سیر و پیازچه مصرف کند.

در هنگام سرماخوردگی از مصرف این سوپ غافل نشوید

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، دکتر حسین رضایی زاده، متخصص طب ایرانی در برنامه "یه روز تازه" درباره سرماخوردگی گفت: سرما خوردن یک یا دو بار در سال برای هر فرد طبیعی است زیرا آنقدر شایع است که نباید چیز عجیبی باشد، البته همانطور که سرماخوردگی با آنفولانزا و کرونا فرق دارد، گونه های خود سرماخوردگی هم متفاوت هستند. سرماخوردگی عادی ممکن است تبدیل به عفونت شود و بیش از ۳ روز طول بکشد و خلط پیدا کند که در این صورت شخص حتما باید به پزشک مراجعه و آنتی بیوتیک مصرف کند.

وی افزود: اما در سرماخوردگی های عادی که آبریزش، تب و یا احساس خستگی خفیف همراه هستند، مصرف آنتی بیوتیک نه به درمان کمک می کند و نه پیشگیری از عفونی شدن؛ صرفا بدن ما را در برابر آنتی بیوتیک مقاوم می کند. مداخلات کورتونی باعث طولانی شدن دوره می شود یعنی فرد گمان می کند که شدت بیماری را کاهش داده اما در واقع دوره را طولانی تر کرده است.

این متخصص طب ایرانی درخصوص راه های درمان و کنترل سرماخوردگی بیان کرد: سرماخوردگی داروی شیمیایی ندارد و در بین گیاهان هم عناب و بابونه می توانند علائم آن را کنترل کنند. کمااینکه در آلمان پزشک برای بیمار سرماخورده دمنوش بابونه تجویز می کند. یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی هم پوشش است. طبق توصیه های دینی و پزشکی باید خود را از سرمای پاییز و زمستان بپوشانیم، آن سرمای بهار است که خوشایند است. بنابراین پوشش مناسب در شب به ویژه برای کسانی که ترشحات پشت حلقی صبحگاهی دارند و به دلیل قرار گرفتن سر با سیستم گرمایشی که پرتاب هوا انجام می دهد، قرار گرفتن کنار پنجره و در کل این گردش هوا باعث می شود که همیشه احساس کنند سرما خورده اند، بسیار راهکار مناسبی است به همین دلیل ما همیشه می گوییم که سر نوزاد و کودکان را با کلاه یا یک پوشش در شب بپوشانید.

وی ادامه داد: پرخوری، پرخوابی و کم تحرکی باعث غلبه سرما بر افراد می شود. به همین دلیل اکثر افراد تپل سر صبح قیافه گرفته، ترشحات چشمی و اخلاق تقریبا تندی دارند. این آدم ها مستعد سرماخوردگی می شوند. در این شرایط داروهایی مانند عناب، آویشن، بابونه و نعناع هم به شکل بخور و هم دمنوش می تواند موثر باشد. در بین خوردنی ها پونه را می توان به لبنیات اضافه کرد و سوپ جو هم گزینه خوبی است.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در این دوره عده ای گمان می کنند که باید ایمنی بدن را با پرخوری تقویت کنند به همین دلیل به بیمار کباب یا غذاهای ارزان تر مانند برنج با حجم زیاد می دهند. اما بیمار باید در ۲، ۳ روز بیماری، مصرف پروتئین را کاهش دهد و همچنین متناسب با اشتهای خود غذا بخورد. سوپ جو به دلیل ترکیبات رقیق و ترکیبات جو بسیار گزینه مناسبی است، می توان شلغم و چغندر هم به آن اضافه کرد. سوپ گشنیز، کدو و یا کدو حلوایی با دارچین هم اگر حساسیت نداشته باشند بسیار مفید است. همچنین ترکیب عسل، لیمو و زنجبیل هم گزینه خوبی است.

دکتر رضایی زاده افزود: در آن ۳ روز، فرد باید استراحت کند. اگر ۲۴ ساعت اول را خوب استراحت کند بیماری او تا حد زیادی رفع می شود. وی درباره مصرف سیر توضیح داد: سیر طبع گرم و تند می دهد و تداخلات دارویی دارد اما مصرف سیر و پیازچه در همان سوپ را توصیه می کنیم. عناب را می توان به سوپ اضافه کرد، ترکیب عصاره عناب و عسل در داروهای گران تر هم مانند ژل رویال مخصوصا در سالمندان و کودکان موثر است. عناب خودش نفاخ است بنابراین وقتی تبدیل به شربت می شود یا آویشن به آن اضافه می شود دیگر عوارض جانبی نخواهد داشت. بخور شلغم و پیاز هم موثر است. در بین میوه ها هم لیموشیرین برای بیمارانی که صدایشان می گیرد بدون اینکه عفونت داشته باشند توصیه می شود.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران با اشاره به تداخلات دارویی برخی گیاهان تاکید کرد: گیاهی که تندی و طعم آن بیش از حد می شود و به عبارتی قدرت آن بالا می رود احتمال تداخلات دارویی دارد. عناب در دز بالا و آویشن هم در تداخل با داروهای ضدانعقادی هستند. بابونه متعادل تر است. سیر هم با داروهای انعقادی و داروهای قلبی تداخل دارد بنابراین این افراد باید با پزشک خود مشورت کنند و در کل خیلی نمی توان بی گدار به آب زد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید