«فواد حسین» گفت ما روابط خوبی با تهران و واشنگتن داریم و چنانچه دو طرف به گفتگو برگردند، این اتفاق برای اوضاع منطقه و وضعیت عراق مثبت خواهد بود.

عراق از مذاکرات ایران و آمریکا استقبال می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه اجلاس گفت وگوی امنیتی منامه درباره روابط ایران و عراق تصریح کرد: ما روابط خوبی با تهران و واشنگتن داریم و اگر دو طرف به گفتگو برگردند، این امر برای اوضاع منطقه و وضعیت عراق مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه روابط عراق با تمامی کشورها بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر بنا نهاده شده است تاکید کرد که این اصول در گفت وگو با همه اعم از تهران، آنکارا یا هر یک از کشورهای همسایه مدنظر قرار دارد و روابط در این مسیر پیش خواهد رفت.

فواد حسین اضافه کرد که این عراقی‌ها هستند که آینده کشورشان را تعیین خواهند کرد.

وزیر خارجه عراق گفت که روابط بین ایران و کشورش باید بر اساس همکاری باشد و این به نفع هر دو است.

بهبود روابط با کشورهای منطقه

وزیر خارجه عراق درباره سیاست کشورش در منطقه گفت: این سیاست بر دو رکن استوار است. نخست همکاری با کشورهای شورای همکاری برای سازماندهی امور جمعی و دوم همکاری دو جانبه با کشورهای منطقه. روابط با همه کشورهای حاشیه خلیج فارس بهبود یافته است و ما برای توسعه آن تلاش خواهیم کرد. یکی از برجسته‌ترین ترجمه این همکاری، افتتاح چند روز پیش گذرگاه «عرعر» است که نزدیک به سه دهه بسته بود و همچنین آغاز رشد روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری.

لزوم مبارزه کشورهای منطقه با ایدئولوژی داعش

فواد حسین درباره چالش‌های پیش روی عراق گفت: چالش‌های امنیتی تا سال ۲۰۱۷ میلادی بسیار بزرگ بود؛ زمانی که داعش یک سوم خاک عراق را در کنترل داشت و کل جامعه عراق را تهدید می‌کرد. اما به لطف تلاش‌های امنیتی نیروهای مختلف عراقی و حمایت ائتلاف بین المللی، ساختار منظم داعش (خلافت خودخوانده داعش) از بین رفت و به هسته‌های تروریستی تبدیل شد که بقایای آن در حومه کرکوک و مناطق دیگر هستند، اما امروز اوضاع امنیتی بهبود یافته است.

وی خواهان همکاری با کشورهای منطقه برای مبارزه با ایدئولوژی داعش به روشی ایدئولوژیک شد و گفت که ضروری است که برای جلوگیری از گسترش مجدد این ایدئولوژی تلاش شود.

مشکل عراق، دموکراسی نیست

وزیر خارجه عراق درباره اوضاع داخلی این کشور گفت: مشکل در دموکراسی نیست بلکه در نحوه برخورد با آن است. همانطور که مسئله طایفه‌ای بر اوضاع عراق تأثیرگذار بود. سیطره سه ساله داعش بر عراق را نیز اضافه کنید. با این وجود، ما مشکلات فساد، بوروکراسی و دموکراسی نوپا را داریم و درحال آموختن هستیم.

همکاری قضائی با منامه

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه تشکل‌های ضد بحرینی در کشورش وجود ندارد، افزود که بغداد آماده بررسی درخواست‌های قضائی بحرین در این باره است.

فواد حسین تصریح کرد: "ما یادداشت تفاهم‌هایی با بحرین داریم و قبول نمی‌کنیم که گروهی در خاک عراق علیه کشورهای همسایه کار کنند. قانون اساسی بهره برداری از خاک عراق برای حمله به کشور دیگری را منع کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید