غرضی با بیان این که تا حقوق عام بر حقوق خاص ترجیح داده نشود وضع کشور همین است گفت: نان ۲۰۰ تومانی امروز ۲ هزار تومان شده است و احزاب و گروه‌های سیاسی فکر می‌کنند مردم از آن‌ها راضی هستند.

در بحث با مقامات شورای نگهبان بارها گفتم که تایید بودجه تورمی خلاف شرع است/ تا حقوق عام بر حقوق خاص ترجیح داده نشود وضع کشور همین است

سلام نو سرویس سیاسی: بودجه سال ۱۴۰۰ در حالی تسلیم مجلس شده که کارشناسان، درآمدهای آن به ویژه در بخش صادرات نفت را خیالی ارزیابی می‌کنند. دخل و خرج دولت در سال آینده حدود ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است. از این عدد ۹۲۹ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی کشور و مابقی بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها است، بخشی که به نظر کارشناسان خرج بسیاری دارد.

این بودجه از روز نخست درگیر حواشی سیاسی و اقتصادی بوده است. رئیس جمهور برای تسلیم بودجه در مجلس حاضر نشد و در مقابل قالیباف هم بودجه را از معاون پارلمان روحانی تحویل نگرفت و جلسه را ترک کرد. از سوی دیگر درآمدهای نفتی پیش بینی شده از سوی دولت خیالی خوانده شده است و مجلس معتقد است بودجه دولت اصلاحات اقتصادی مدنظر نظام را اعمال نکرده. بهارستان گفته خود برای این اصلاح ورود خواهد کرد و منتظر دولت نمی‌ماند. با این همه عموم کارشناسان به اصلاحات مجلس هم امیدی ندارند و توان کارشناسی مجلس در این حوزه را حتی از توان فعلی دولت کم‌تر می‌دانند.

محمد غرضی که از دوران نامزدی در انتخابات سال ۱۳۹۲ دغدغه مشکلات اقتصادی کشور را داشته در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که بودجه دولت به هیچ وجه بهتر نشده و مجلس هم نمی‌تواند اوضاع را بهبود دهد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه از مشروطه تا امروز هیچ دولتی نتوانسته اندازه هزینه‌اش درآمد داشته باشد و همه دولت ها از جیب فقرا خورده‌اند، گفت: در بودجه امسال هم حرف دولت این است که چون تحریم هستیم، دلار سه هزار تومانی باید سی هزار تومان باشد.

وی که تورم را در دست جیب مردم کردن می‌داند با اشاره به اینکه راه اشتباه فعلی بیش از صد سال در اقتصاد کشور سابقه دارد، گفت: نه قاجار، نه پهلوی و نه ما به این فکر نکردیم که وقتی دست در جیب کارگر و کشاورز می‌کنیم، ستاد جامعه لرزان می‌شود. با این کار دولت هم در تصمیم‌گیری سست می‌شود و به تعبیری هر جا باد بیاید، دولت می‌رود.

غرضی به اصلاح بودجه در مجلس امیدوار نیست و گفت: هرکس دست پیش را می‌گیرد و شعارهایی می‌دهد که متهم به کوتاهی نشود. مجلس، دولت، قوه قضاییه و تمام ستادهای سیاسی و اجتماعی مشکل اقتصادی دارند، چون مشکل اصلی کشور اقتصاد است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس در نهایت با دولت همراه خواهد شد گفت: آن چنان که در سال‌های قبل دیدیم تمام مجالس گذشته، در تخلیه جیب فقرا با دولت شریک شدند.

این فعال سیاسی یکی از مشکلات اصلی بودجه را تورمی بودن آن دانست و افزود: بیش از ۲۰ سال با مقامات شورای نگهبان، از جمله آقایان مومن و یزدی بحث و گفت‌وگو داشتم. در تمام این سال‌ها، تکرار کردم که تایید بودجه تورمی خلاف شرع است. عزیزان این مسئله را قبول نداشتند. هرچند بعد از این که در دولت اسبق، دلار هزار تومانی سه هزار تومان شد نظر شورای نگهبان کمی تغییر کرد.

غرضی با تاکید بر اینکه روش اداره کشور باید عوض شود گفت: مشکل این است که عده‌ای رانت خوار و امتیاز طلب، تحت عنوان رقابت گروه‌های چپ و راست، جای یک‌دیگر را می‌گیرند. این مسئله مربوط به امروز نیست، در دوران پهلوی هم چنین بود و حتی بودجه در خارج از دولت بسته می‌شد و سهم هر دسته سیاسی در آن مشخص می‌شد.

وی با اشاره به فضای بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب وقتی نظام در دهه شصت تثبیت شد، دعوای زرگری چپ و راست شروع شد. نکته جالب این بود که چپ و راست با تمام دعواها، در دست کردن در جیب مردم شراکت می‌کردند و می‌کنند.

این فعال سیاسی درباره حواشی بودجه برخی نهادهای مذهبی و فرهنگی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: چپ و راست، بودجه‌های کلان فرهنگی را به نهادهای مطبوع خود می‌دهند و تحت عنوان تقویت فرهنگ، فرهنگ را دولتی می‌کنند.

غرضی با مقایسه دهه ۶۰ با امروز گفت: هزینه اداره کشور در دهه شصت با جمعیت ۴۰ میلیونی تقریبا ۱۰ میلیارد دلار بود، آن هم در حالی که تولید داخلی خاصی نداشتیم. با توجه به دو برابر شدن جمعیت در کشور هزینه‌های عمومی کشور، که عموم مردم از جمله فقرا را تامین کند، ۲۰ یا نهایتا ۳۰ میلیارد دلار به قیمت دهه ۶۰ است. این یعنی با یک مدیریت درست، حتی در شرایط تحریم می‌شود کشور را اداره کرد.

وی با این شرایط تحریم داخلی را بدتر از تحریم خارجی دانست و گفت: تحریم داخلی شامل انحصار، امتیاز طلبی و بودجه‌های بی‌حساب و کتاب است.

این فعال سیاسی با اشاره به این که تا حقوق عام بر حقوق خاص ترجیح داده نشود وضع کشور همین است گفت: نان ۲۰۰ تومانی امروز ۲ هزار تومان شده است و احزاب و گروه‌های سیاسی فکر می‌کنند مردم از آن‌ها راضی هستند.

غرضی در پاسخ به این پرسش که آیا با وضعیت فعلی امید به پیروزی یک رئیس جمهور اقتصاددان دارد یا خیر، گفت: اختیار مردم در دست رسانه‌ها است و اقتصاددان توانایی تحت تاثیر قرار دادن رسانه‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون رسانه‌ها توانسته‌اند رئیس جمهور ناشناس را روی کار بیاورند. همین دو رئیس جمهور آخر را رسانه روی کار آورد و مردم هم به خاطر علاقه به کشور در انتخابات شرکت کردند.

این فعال سیاسی درباره پیروز احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ گفت: چیزی که من می‌شنوم این است که کسی از صندوق ۱۴۰۰ در می‌آید که سوابقش برای مردم شناخته شده نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید