این کارشناس روابط گفت: عدم اقدام نظامی ترامپ علیه ایران محصول توان نظامی و توان دیپلماتیک ایران بود که باعث شد چین، روسیه و اروپا در این اقدام همراه ترامپ نباشند و او جرات نکرد خود به تنهایی وارد چنین باتلاقی شود. در حالی که طرح فعلی می‌تواند ما را به سمت تنش سوق دهد و اجماعی که مدت‌ها است شکل نگرفته را در نهایت شکل دهد.

باید از مخالفان برجام پرسید در حال تامین منافع چه کسانی هستند؟ / این جریان نگران است که نامزد مورد نظر آن‌ها رای نیاورد

سلام نو – سرویس سیاسی: روز گذشته مجلس طرح تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند که در واقع مقدمه خروج از برجام و کاهش تعهدات ذیل پروتکل الحاقی بود و به باور بسیاری دست آوردی جز افزایش تنش، تشدید تحریم‌ها و اجماع سازی علیه ایران ندارد.

به گزارش سلام نو، مختصات طرح مجلس و ریلی که برای خروج ایران از برجام قبل از دوران بایدن چیده شد، این تصور را تقویت کرد که این طرح می‌خواهد جلوی مذاکره دولت روحانی با دولت جدید آمریکا را بگیرد و در واقع بیشتر رویکرد سیاست داخلی دارد تا تامین منافع ملی و رفع تحریم‌ها.

سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در بریتانیا و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو درباره تاثیر جناح بندی‌های سیاسی بر سیاست خارجی و منافع ملی ایران گفت: این مسئله مشهوری است که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و سیاست خارجی از آن چه در داخل کشور رخ می‌دهد تاثیر می‌پذیرد و به این مسئله نمی‌توان ایرادی گرفت.

وی ادامه داد: با این وجود این مقدار تاثیر پذیری افراطی و در نظر نگرفتن منافع ملی و رجحان دادن منافع گروهی بر منافع ملی چیزی است که متاسفانه در کشور ما در حال رخ دادن است و می‌توان به آن ایراد وارد کرد. متاسفانه باید پذیرفت ما در ایران اشتراکات در حوزه منافع ملی را یا نمی‌بینیم یا نمی‌خواهیم به آن توجه کنیم.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به نمونه‌های مشابه گفت: این مسئله در تمام کشورهای جهان وجود دارد. به عنوان نمونه در آمریکا اختلاف بایدن و ترامپ در شدیدترین حالت خود بود، اما در نهایت ما دیدیم که مسائل منافع ملی بین آنان مشترک بود و مسئله‌ای مثل امنیت اسرائیل مورد اختلاف نبود و تنها شیوه تامین این امنیت در نظر آنان تفاوت داشت.

ساداتیان با اشاره به استدلال‌هایی که جناح‌های سیاسی درباره یک دیگر می‌کنند گفت: استدلال‌های گروه‌های سیاسی، در رابطه با هم راستایی گروه مقابلشان با منافع کشورهای خارجی، بر این مبنا است که هر گروه سیاسی معتقد است گروه مقابلش به امنیت و منافع ملی بی‌توجه است و در حال تامین منافع دشمن خارجی است.

تابع هشدار اصلاح طلبان، مسیر برجام به وجود آمد

ساداتیان با اشاره به روند پرونده هسته‌ای و نگاه جناح‌های مختلف به آن گفت ایران گفت: در مسئله پیش از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پرونده ایران در چهارچوب آژانس در حال پیگیری بود ولی در دوره وی مسیر عوض شد و ایشان به عنوان رئیس جمهور گفت ما کار خودمان را می‌کنیم و کاری با آژانس نداریم.

وی ادامه داد: در همان زمان مخالفین این مسیر به آقای احمدی‌نژاد گفتند که این راه باعث می‌شود آژانس پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد و این مسئله باعث می‌شود پرونده با صدور قطعنامه علیه ایران امنیتی شود، اما به هر شکل دیدیم که ایشان معقتد بود که قطعنامه کاغذ پاره است و به تذکرات توجهی نکرد که دست آخر این مسئله باعث صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران شد.

سفیر اسبق ایران در بریتانیا ادامه داد: از دید اصلاح‌طلبان این تندروی‌ها باعث به خطر افتادن منافع ملی ایران و امنیتی شدن پرونده هسته‌ای کشور شد. آن‌ها هشدار دادند که اجماع جهانی علیه ایران و رفتن ذیل ماده ۴۲ باعث شده که هر اقدام نظامی‌ احتمالی‌ای علیه ایران با حمایت دیگر کشورها همراه شود.

وی با اشاره به تغییر ریل سیاست خارجی در دوران پسا احمدی‌نژاد گفت: تابع این هشدارها و خطرها نظام چراغ سبز نشان داد و مسئله برجام به وجود آمد.

ساداتیان با اشاره به تحرکات اخیر در مجلس گفت: حالا طرف مقابل که می‌بیند قافیه را باخته، برای زیر سوال بردن برجام شروع به زدن اتهام می‌کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را خیانت می‌داند و می‌گوید در مذاکرات همه چیز را دادیم و هیچ چیز به دست نیاوردیم.

وی با بی‌اساس دانستن این اتهام گفت: با مذاکره ما خطر جنگ را از سر کشور دور کردیم و در برابر شش قدرت بزرگ دنیا توانستیم امتیازات خوبی به دست بیاوریم و اگر امروز تعهدات برجام عملی نشده به خاطر خروج غیرقانونی ترامپ از برجام است، خروجی که باعث مخالفت چین، روسیه و اتحادیه اروپا با ترامپ و انزوای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل شد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: متاسفانه حالا شاهد این هستیم به جای این که به خاطر بدعهدی به ترامپ حمله و او تقبیح شود، مذاکره کنندگان مورد شماتت قرار می‌گیرند.

وی افزود: حتی اگر در این میان مذاکره کنندگان اشتباهاتی هم کرده باشند باید آن‌ها را به اندازه اشتباهاتشان سرزنش کرد، نه اندازه اشتباهات ترامپ.

ساداتیان با اشاره به رویکرد بایدن که بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ترامپ است گفت: به خاطر حرف‌های بایدن و مطالبه لغو تحریم‌ها در داخل جریانی در کشور شروع به سر و صدا کرد که این اتفاق نیافتد. تعارضی هم که امروز شاهدش هستیم محصول این است که این جریان نگران است که نکند مذاکره‌ای صورت بگیرید و جو کشور تغییر کند و نامزد مورد نظر آن‌ها رای لازم را نیاورد.

وی با اشاره به خواست مشابه مخالفان خارجی برجام گفت: در مسیر مشابه تلاش اسرائیل و عربستان هم معطوف به این بود که ابتدا برجام شکل نگیرد، بعد برجام شکست بخورد و در نهایت هم حالا می‌خواهند جلوی بازگشت بایدن به برجام را بگیرند یا این بازگشت را با هزینه زیاد همراه کنند. ترور شهید فخری زاده هم در راستای هزینه‌زا کردن بازگشت طرفین به تعهدات برجامی و واداشتن ایران به واکنش احساسی است، واکنشی که باعث شود دست بایدن برای بازگشت به برجام حدالمقدور بسته شود.

مخالفان برجام در حال تامین منافع چه کسی هستند؟

سفیر اسبق ایران در بریتانیا ادامه داد: این اشتراک و هم راستایی منافع و اهداف باعث می‌شود که از جریان مخالف برجام پرسیده شود که شما در حال تامین منافع چه کسی هستید؟

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی در داخل کشور گفت: اگر مشکلی هست باید در داخل و ذیل نظر رهبری نظام مشکل را حل کنیم تا یک صدا از کشور خارج و منافع ملی تامین شود، نه اینکه هر بخشی حرف خود را بزند چون در این صورت منافع ملی قربانی تامین منافع دیگران می‌شود.

ساداتیان با منفعلانه خواندن اقدامات مجلس با طرح پرسش‌هایی گفت: طرح آقایان در مجلس چقدر کارشناسی است؟ آیا منافع ملی ایران را در بلند مدت تامین می‌کند؟ آیا شورای نگهبان و مجمع تشخیص ساکت خواهند ماند تا طرح با همین زاویه تصویب شود و مقدمه اجماع جدید علیه ایران شود؟

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: عدم اقدام نظامی ترامپ علیه ایران محصول توان نظامی و توان دیپلماتیک ایران بود که باعث شد چین، روسیه و اروپا در این اقدام همراه ترامپ نباشند و او جرات نکرد خود به تنهایی وارد چنین باتلاقی شود. در حالی که طرح فعلی می‌تواند ما را به سمت تنش سوق دهد و اجماعی که مدت‌ها است شکل نگرفته را در نهایت شکل دهد.

وی با تاکید بر دوری کردن از چنین طرح‌هایی ادامه داد: منافع ملی کشور ایجاب می‌کند که از این اقدامات جناحی و گروهی به دور باشیم و مشکلات را زیر نظر رهبری حل کنیم

وی در ادامه نگرانی اصلی موافقان برجام را مردم و وضع کشور دانست و گفت: تا هشداری درباره خطر جنگ داده می‌شود می‌گویند که این‌ها ترسیده‌اند، غرب باورند و نگاهشان به غرب است در حالی که نگاه ما به مردم و شرایط خاص آنان است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید