حسن رجبی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: طبق مواد ۸۵ و ۹۵ قانون کار، مدیران و کارفرمایان در ارتباط با حفظ سلامت کارمندان از نظر کیفری و حقوقی مسئول هستند.

قانون درباره مسئولیت کارفرمایان در خصوص ابتلای کارمندان به کرونا چه می‌گوید؟

به گزارش سلام نو به نقل از عصر ایران، جدا از بحث اخلاقی موضوع، وفق بند ۸ مصوبات چهاردهمین جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی ۱۳۹۴ در خصوص موضوع سلامت کارکنان دولت، کلیه دستگاه‌هـای اجرایی مکلف شدند که نـسبت بـه تـدوین و اجـرای «برنامـه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان» خـود بـر اسـاس «بـسته پایـه خدمات سلامت کارکنان دولت»، اقدام کنند.

همچنین طبق مواد ۸۵ و ۹۵ قانون کار کلیه کارفرمایان مسؤولیت تامین و نظارت بر سلامت محیط کار و مشمولین قانون کار را برعهده دارند.

نظر به اینکه بیماری کووید-۱۹ در بعضی از مشاغل می‌تواند به عنوان یک بیماری شغلی مرتبط با کار مطرح شود در صورتی که مدیران و کارفرمایان بخش‌های خصوصی، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی تکالیف خود را در خصوص کنترل مواجهه کارکنان خود با ویروس کرونا را انجام ندهند از نظر کیفری و حقوقی مسؤول هستند.

از آنجائیکه استفاده از وسایل حفاظت فردی مثل ماسک‌های تنفسی سه لایه، آخرین مرحله اقدامات مورد نیاز در زمینه کنترل مواجهه با این عامل خطر محسوب می‌شود و همچنین احتمال شکست سطح حفاظتی این وسایل در محل‌های کاری آلوده، بسیار بالاست لذا لازم است مدیران و کارفرمایان در گام نخست، اقدامات مهندسی مربوطه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و سپس ماسک را با تعداد مورد نیاز در اختیار کارکنان قرار دهند.

از جمله این اقدامات مهندسی مغفول، می‌توان به ارزیابی و کنترل سیستم‌های هواساز، تامین تهویه استاندارد (میزان و جهت مناسب)، تدوین شیوه‌نامه اختصاصی حضور کارکنان مشکوک و ناقل برای هر دستگاه و هر شغل نام برد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که ارزیابی کفایت اقدامات فوق تنها در صلاحیت مهندسین بهداشت حرفه‌ای است و توصیه می‌شود مدیران و کارفرمایان، بویژه مسؤولین مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها و مؤسساتی که با ارباب رجوع سروکار دارند از این متخصصین برای ارزیابی، تعیین اقدامات اصلاحی و مستندسازی استفاده کنند.

بدیهی است پس از استانداردسازی محیط کار، تامین وسایل حفاظت فردی، ارائه آموزش‌های لازم و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مربوطه، مدیران و کارفرمایان مسؤولیتی در قبال بیماری کووید- ۱۹ کارکنان ندارند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید