رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مهاجرت سالانه ۲۷۰۰ پرستار گفت: نیازمند استخدام ۱۵ هزار پرستار در سال هستیم.

سالانه باید ۱۵ هزار پرستار استخدام شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهانپور روز یکشنبه در نشست اعضای شورای عالی نظام پرستاری با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده اما در بحث استخدام نیروهای جدید در بدنه نظام سلامت رشد آن چنانی نداشته‌ایم همچنین در پذیرش نیروی کادر پرستاری در کشور هم رشد چشمگیری وجود نداشته است.

وی گفت: امروز سازمان نظام پرستاری دوره ششم متشکل از ۱۵۹ هیات‌مدیره در سراسر کشور به همراهی سازمان مرکزی و اعضای شورای عالی در حال خدمت به مردم است و بیش از ۲۷۰ هزار نفر از پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری و دارای شماره نظام پرستاری هستند.

جهانپور دامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که با توجه به سختی و دشواری کار پرستاران همه مسئولان موظف هستند که توجه بسیار ویژه به جامعه پرستاری نشان دهند و ایشان برای تقویت جامعه پرستاری نیز بارها تاکید کردند که کمبود نیروی پرستاری و امنیت شغل پرستاری و رفاه و معیشت پرستاری در دستور کار مسئولان باشد.

وی به وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در بحث مطالبات جامعه پرستاری به ویژه در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که چالش‌های بسیار زیادی در کشور ایجاد کرده ورود کرده تا شاهد نارضایتی همکاران نباشیم. همچنین با توجه به اینکه حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد و در مناطق کمتر برخوردار این مشکل بیشتر بود، بسیاری از بیمارستان‌های ۳۲ تختخوابه افتتاحی زیان‌ده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کمتر برخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت ۲کا و ۳کا محاسبه شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مبلغ پایین اضافه کار پرستاران اظهار داشت: اضافه کار در بیمارستان‌های دولتی ۲۰ هزار تومان و در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است و درخواست ما رسیدگی به این موضوع است. همچنین برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت از محل درآمدهای اختصاصی و منابع داخلی وزارت بهداشت از دیگر مطالبات ماست.

وی خاطرنشان کرد: امروز پرستاران به عنوان نیروهای طرحی که در ایام کرونا جانفشانی کردند با بی‌مهری کامل از دانشگاه‌های کشور به دلیل اتمام دوران طرح، بعد از ۶۶ ماه اخراج شدند و پیشنهاد ما این است که سقف ۶۶ ماه در کل کشور با اولویت مناطق محروم برداشته شود تا بتوانند در قالب نیروی طرحی ادامه کار بدهند. همچنین خواستار ارائه یک تبصره به مجلس شورای اسلامی برای لحاظ شدن نیروهای کادر سلامت در طرح ساماندهی کارکنان دولت هستیم.

سالانه بیش از ۲۷۰۰ نفر پرستار مهاجرت می‌کنند
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه بر اساس آماری که سازمان نظام پرستاری دارد سالانه بیش از ۲۷۰۰ نفر پرستار مهاجرت می‌کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است، گفت: جامعه پرستاری ارزشمندترین نیروهای حوزه سلامت هستند و در همین راستا بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر حذف مالیات پلکانی به ویژه در مناطق محروم است، اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری از اقدامات فرهنگی که امروزه در کشور انجام می‌شود معاف از مالیات است چرا باید جامعه شریف پزشکی و پرستاری و پیراپزشکی که شبانه‌روزی در حال ارائه خدمت به مردم هستند، معاف از مالیات نباشند؟

جهان‌پور تصریح کرد: درخواست‌ تفویض اختیارات صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری، کمک به بازسازی ساختمان ایرانشهر و اختصاص اعتباراتی برای بازسازی و واگذار کردن میزان تربیت کمک پرستار به هیات مدیره‌های نظام پرستاری و براساس مصوبه شورای هماهنگی پرستاری هر دانشگاه و پیگیری پرداخت هدیه روز پرستار سال گذشته از دیگر درخواست‌های رئیس سازمان نظام پرستاری از وزیر بهداشت بود.

نیازمند استخدام ۱۵ هزار پرستار در سال هستیم/مهاجرت سالانه ۲۷۰۰ نیروی پرستاری

٢٠٠ تشخیص پرستاری توسط پرستاران در مراکز درمانی وجود دارد
وحید زمان‌زاده رییس شورای عالی نظام پرستاری‌ با بیان اینکه ٢٠٠ تشخیص پرستاری توسط پرستاران در مراکز درمانی وجود دارد، تاکید کرد: باید بیش از همیشه قدردان زحمات و تلاش‌های پرستاران باشیم و مشکلات پرستاران را با تمام توان رفع کنیم.


حوزه پرستاری مراقبت‎‌های با کیفیت و در دسترس به مردم کشور ارائه می‌کند
معاون پرستاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهم اسفند، گفت: امیدوارم در مجلس جدید شورای اسلامی که می‌تواند صدای مردم باشد، با همراهی با دولت از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور، به خصوص در حوزه سلامت به درستی استفاده شود.

عباس عبادی تصریح کرد: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که بالغ بر ۱۵۹ هیأت‌مدیره در سراسر کشور است، ارج نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی می‌تواند یک کاتالیزور برای درک بهتر اتفاقاتی که در کف میدان می‌افتد، و هم به همه ما برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی‌های معقول، عملی و اجرایی کمک کند.

وی به وزیر بهداشت گفت: برخی از کشورهایی که در حوزه سلامت پیشرفت کردند، توانستند از نیروهای حد واسط به خصوص در حوزه کارکنان پرستاری استفاده حداکثری بکنند، این ظرفیت در کشور ما مغفول واقع شده است.

عبادی خاطرنشان کرد: حوزه پرستاری می‌تواند مراقبت‎‌های با کیفیت، ارزان و در دسترس به مردم کشور ارائه کند، در حالی که تخصص‌گرایی در حوزه‌های پزشکی البته به شکل افراطی فقط هزینه‌های نظام سلامت را افزایش خواهد داد و نیاز به تجهیزات پشرفته را به شکل مازاد اضافه خواهد کرد. بنابراین باید به مجموعه نظام پرستاری و پرستاری کمک کرد، چون نفع آن در نهایت به مردم خواهد رسید و به اقتصاد سلامت کمک خواهد کرد.

به صورت ضرب الاجل تعداد نیروهای پرستاران افزایش یابد
عضوشورای عالی نظام پرستاری نیز گفت: نسبت پرستار به تخت در کشورهای دیگر جهان حداقل سه نفر به ازای هر تخت بیمارستانی است اما در کشور ما نسبت پرستار به تخت ۰.۹۵ به ازای هر تخت است و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۵ است.

قاسم ابوطالبی افزود: بسیاری از کشورهایی که مقصد مهاجرتی پرستاران ما هستند نسبت پرستار به جمعیت شان بالای ۱۰ نفر است؛ پرستاران کشور ما با نسبت ۱.۵ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت به کشورهایی مهاجرت می‌کنند که نسبت پرستار به جمعیت در آن‌ها ۱۴ نفر است.

وی ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند که این اتفاق نیفتاد و مقرر شده بود که در پایان برنامه ششم توسعه نسبت پرستار به تخت ۱.۸ باشد اما این اتفاق نیفتاد. در عین حال ۱۶ هزار تخت بیمارستانی نیز در دولت جدید افتتاح شده و ۷۰۰۰ تخت نیز در آستانه افتتاح است و بنابراین باید به جذب پرستاران توجه بیشتری شود زیرا با کمبود بسیار زیادی در حوزه پرستاری مواجه هستیم. همچنین سالانه ۶ هزار پرستار در کشور ما بازنشسته می‌شوند و نتیجه آن کمبود شدید نیروی پرستاری در بخش‌های بیمارستانی است.

ابوطالبی تصریح کرد: حوزه سلامت ما انباشت کمبود نیرو را داشته است؛ مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که اگر کمبود نیرو داشته باشید در بزنگاه ها دچار مشکل می‌شوید و ما در دوران کرونا دیدیم که کمبود نیرو چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؛ در ایام کرونا به صورت اجباری از نیروهای ۸۹ روزه استفاده کردیم و این نیروها پس از فروکش کرونا به نیروهای طرحی تبدیل شدند و بعد هم خانه‌نشین شدند.

ابوطالبی با بیان اینکه کمبود پرستار هزینه‌های آشکار و پنهانی دارد؛ خاطرنشان کرد: هزینه‌های آشکار شامل خستگی و فرسودگی شغلی و مهاجرت است. بسیاری از پرستاران مشکلات معیشتی دارند و نبود استخدام باعث مهاجرت بخشی از آنها می‌شود. در حوزه هزینه‌های پنهان نیز عدم توانایی ارائه خدمات باعث افت کیفیت مراقبت های پرستاری و افزایش مرگ و میر بیماران می‌شود.

وی بیان کرد: باید به صورت ضرب‌الاجل تعداد نیروهای پرستاران افزایش یابد؛ اکنون ۲۴۰ هزار پرستار فعال داریم اما حداقل ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری دیگر به صورت فوری نیاز داریم. بحث دیگر تبدیل وضعیت نیروهای طرحی و ۸۹ روزه است؛ گاها مطرح می‌شود که درخواست استخدام در تهران داده شده اما نیرویی جذب نمی‌شود؛ ما مشکلی از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان پرستاری نداریم و ۱۶ هزار پرستار تربیت می‌شوند اما کسی که می‌خواهد بیاید در تهران استخدام شود باید پانسیون داشته باشد زیرا اکثر افرادی که می خواهند کار کنند مشکل اسکان دارند.

نیازمند استخدام ۱۵ هزار پرستار در سال هستیم/مهاجرت سالانه ۲۷۰۰ نیروی پرستاری

مشکلات اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری
عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به مشکلات اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز پس از ۱۴ سال با تأکید مقام معظم رهبری و با پیگیری دولت سیزدهم مطرح و اجرا شد اما در وضعیت معیشتی پرستاران تغییر زیادی ایجاد نشد زیرا در احصا و بازتوزیع تعرفه مشکل داریم. برای سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۵ بسته خدمتی پرستاری به شورای عالی بیمه سلامت رفته است اما کارشناسان شورای عالی بیمه آن را نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خدماتی که جامعه پرستاری در بیمارستان‌ها انجام می‌دهد مراقبت پرستاری است اما تعرفه آن به نام همکاران پزشک ثبت می‌شود؛ یادآور شد: ما در احصای بسته‌های خدمتی سعی کردیم این موارد را اصلاح کنیم و قرار بود اگر نواقصی در قانون وجود دارد به مرور زمان حل شود اما این قانون هنوز پانگرفته، برخی از موارد حذف شد و دریافتی پرستاران بعضا از بابت تعرفه گذاری نسبت به قبل پایین تر است و خواهش داریم شورای عالی بیمه با شورای عالی نظام پرستاری و معاونت پرستاری داشته باشد تا در تعرفه ها تجدیدنظر شود.

ابوطالبی تأکید کرد: برای مناطق محروم انتظار داریم هماند پزشکان کای بیشتری در نظر گرفته شود و همچنین بحث نظارت بر بخش‌های خصوصی نیز اهمیت دارد و انتظار داریم نگاه نظارتی در دانشگاه های علوم پزشکی اعمال شود زیرا برخی دانشگاه های علوم پزشکی تعرفه پرستاری را در محل دیگری هزینه می کنند.

در حاشیه برگزاری جلسه شورای عالی نظام پرستاری کارت عضویت افتخاری سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت اهدا شد و از امروز وزیر بهداشت عضو افتخاری این سازمان است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید