واکسن آسترازنکا-آکسفورد ساخته شده در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و برزیل در کارآزمایی مرحله نهایی تاثیر ۹۰ درصدی در پیشگری از کرونا را ثبت کرد.

معرفی یک واکسن کرونای دیگر با تاثیر ۹۰ درصدی/ ویژگی‌های مهم این واکسن نسبت به واکسن‌های فایزر و مدرنا

به گزارش سلام نو به نقل از  آسوشیتدپرس  بر اساس داده‌های به دست آمده از کارآزمایی مرحله نهایی این واکسن کرونا ساخته شده در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و  برزیل هنگامی که این واکسن به صورت یک نصف دوز  به همراه یک دوز کامل در یک ماه بعد به کار رفت، توانست ۹۰ درصد در پیشگیری از کووید-۱۹ موثر باشد.

یک شیوه دیگر تجویز این واکسن به صورت استفاده از دو دوز کامل واکسن با فاصله یک ماه نشاندهنده اثربخشی ۶۲ درصدی بود. در مجموع این نتایج نشاندهنده تاثیربخشی میانگین ۷۰ درصدی را نشان داد.

به گفته آسترازنکا هیچ عارضه جدی وخیمی مربوط به این واکسن یافت نشد و این واکسن با هر دو میزان دوز به خوبی تحمل شد.

آندرو پولارد، پژوهشگر ارشد در این کارآزمایی گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که ما واکسنی موثر داریم که زندگی‌های بسیاری را نجات خواهد داد. خوشبختانه یافته‌های ما نشان داد یک شیوه تجویز این واکسن می‌تواند حدود ۹۰ درصد موثر باشد.»

آسترازنکا سومین شرکت داروسازی بزرگ است که نتایج کارآزمایی مرحله نهایی واکسن بالقوه‌اش را در حالی اعلام می‌کند مقامات بهداشتی در سراسر جهان با نگرانی در انتظار واکسن‌هایی هستند که بتواندن این پاندمی را که تا به حال  حدود ۱.۴ میلیون نفر را کشته است. شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا نیز هفته گذشته نتایج مرحله نهایی کارآزمایی واکسن‌های تولیدی‌شان را اعلام کردند که تاثیربخشی بالای ۹۴ درصد را نشان می‌داد.

واکسن آسترازنکا-آکسفورد بر خلاف واکسن‌های فایزر و مدرنا لازم نیست در دماهای بسیار سرد نگهداری شود و بنابراین توزیع آن در کشورهای رو به توسعه بسیار آسانتر است.

پاسکال سوریوت، مدیر عامل آسترازنکا گفت که زنجیره ساده عرضه واکسن آسترازنکا و تعهد این شرکت به فراهم کردن به صورت غیرانتفاعی در جریان پاندمی باعث می‌شود این واکسن ارزان‌قیمت باشد و به راحتی در دسترس افراد در سراسر جهان قرار گیرد.

سوریوت گفت: «اثربخشی و بی‌خطر بودن این واکسن نشان می‌دهد این واکسن کارآمدی بالایی در مبارزه با کووید-۱۹ خواهد داشت و می‌توان تاثیری فوری بر وضعیت اضطراری فعلی بهداشت عمومی داشته باشد.

با اعلام نتایج مقدماتی این واکسن بوسیله آسترازنکا باید در انتظار تایید شدن این واکسن بوسیله سازمان‌های ناظر بهداشتی بود.

بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن را سفارش داده است و دولت این کشور می‌گوید در صورت تایید شدن این واکسن چند میلیون دوز آن را می‌توان تا پایان سال میلادی جاری تولید کرد.

آسترازنکا گفته است به سرعت در حال افزایش ظرفیت تولیدی‌اش تا در سال ۲۰۲۱ تا ۳ میلیارد دوز از این واکسن را عرضه کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید