وزیر اقتصاد از عرضه دارا سوم به منظور توزیع ثروت و تامین مالی دولت خبر داد.

عرضه دارا سوم در آینده نزدیک

به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عرضه صندوق‌ها گفت: در صندوق ETF، بین همه مردم به نوعی توزیع ثروت می‌کنیم و همچنین تامین مالی دولت را هم انجام می‌دهیم. در شرایط اقتصادی ایران، توجه به بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است.

فرهاد دژپسند با اشاره به این‌که بانک‌ها در مقام تامین‌کننده مالی کوتاه مدت برای سرمایه‌های بنگاه‌های کوچک هستند گفت: در سال گذشته، افرادی که تامین مالی داشتند به بانک‌ها مراجعه می‌کردند در صورتی که موضوعیت ندارد حتی بنگاه‌های بزرگ برای تامین مالی و سرمایه درگردش خود کم کم باید به بازار سرمایه هدایت شوند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه تنها فروش سهام نیست و سعی کردیم نیازمندی‌های قانون را برای گسیل بنگاه‌ها به بازار سرمایه تامین کنیم تا بنگاه‌ها بهترین مکان برای تامین مالی را بورس بدانند.

دژپسند با اشاره به این‌که به بنگاه‌های بزرگ پیشنهاد تامین مالی از طریق بازار سرمایه را می‌دهیم گفت: تامین مالی از طریق شرکت پروژه و تشکیل شرکت‌های بزرگ مقیاس سهامی عام امکان‌پذیر است.

وی افزود: در حال حاضر یک طرح بزرگ مقیاس داریم که در این طرح ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه و پذیره‌نویسی صورت می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که نباید بازار سرمایه را کوتاه مدت ببینیم گفت: نگاه به بازار سرمایه باید میان‌مدت و بلندمدت باشد و همچنین تحلیل بازار سرمایه باید بدون حواشی سیاسی باشد. بازار سرمایه یعنی بازار مواجهه با فرهنگ نفتی، رغبت و سستی است چراکه در بازار سرمایه محاسبه گری و عقلانیت وجود دارد.

دژپسند با اشاره به این‌که بازار سرمایه دارای دو جزء بازار سهام و بازار بدهی است گفت: اوراق را در بازار بدهی می‌فروشیم و البته بی‌نیاز از فروش اوراق بدهی نیستیم و دولت به حمایت از بازار سرمایه همیشه نیاز دارد مخصوصاً زمانی که به سمت بودجه بودن نفت و اقتصاد فعال پیش می‌رویم بازار سرمایه نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: رفتار حقوقی‌ها در بازار سرمایه دو بخش دارد اول زمانی که بازار با تقاضا روبرو بوده است حقوقی‌ها باید سهامشان را عرضه می‌کردند و اگر عرضه نمی‌کردند باید با آنها برخورد می‌شد و زمانی که مردم به هر دلیلی اقدام به فروش سهام خود کردند حقوقی‌ها نباید عرضه کنند وبه ریزش بازار سرمایه دامن بزنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: با مصوبه دولت میزان شناوری را دستگاه‌ها باید به ۲۵ درصد برسانند که این یک مصوبه طلایی از دیدگاه فعالان بازار سرمایه است.

دژپسند ادامه داد: بخاطر این‌که فضای بازار سرمایه دچار ناآرامی نشود خیلی از خبرها را رسانه‌ای نمی‌کنیم ولی در حال حاضر مدیرانی را توبیخ کردیم، برای مدیرانی جریمه‌های سنگین در نظر گرفتیم و مدیرانی را یک دوره ۶ ماهه سلب صلاحیت کرده‌ایم و ما از همه ابزار خودمان استفاده می‌کنیم و در بعضی مواقع معاملات را باطل کردیم.

وی افزود: صیانت در بازار سرمایه یعنی نهاد گذاری‌ها و ریل گذاری‌ها متناسب با شرایط صورت پذیرد و زمانی که بازار سهام در حال ریزش بود ما اوراق تبعی را مطرح کردیم که یک نوع حمایت قاطع ازسهامداران است.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای مدرن که بازار سرمایه نیاز داشت وجود بازار گردان‌ها برای شرکت‌ها بود و در بورس ۳۲۰ شرکت داریم و تعداد بازار گردان‌ها در حال افزایش است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعداد شرکت‌های خصوصی که جایگاه بازار سرمایه رادرک کردند و برای تامین مالی از بازار سرمایه اعلام آمادگی کردند افزایش پیدا کرده است که در صورت پایداری مستمر، از جهش‌ها و ریزش‌های هیجانی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: شرکت‌هایی که به این واقعیت پی بردند که از طریق بازار سرمایه تامین مالی بکنند در حال حاضر حدود ۲۰۰ شرکت است.

دژپسند ادامه داد: افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید آگاه باشند در محیطی که وارد شدند با محاسبه گری و عقلانیت می‌توانند آینده خود را رقم بزنند و در هر شرایطی که تصمیم گیری می‌کنند بخاطر صحبت‌های وزیر یا دیگران نباشد و همچنین اگر دولت و شورایعالی بورس، ریل گذاری‌ها را انجام دهند حتماً به اهداف می‌رسیم. دارا سوم، ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات است که در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. امسال موفق شدیم اولین شرکت دانش بنیان را وارد بورس کنیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید