مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید تأئید کرد که آمریکا از امروز دیگر عضو پیمان «آسمان‌های باز» نخواهد بود.

خروج قطعی آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز»

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی ترامپ امروز یکشنبه رسماً از خروج کشورش از پیمان «آسمان‌های باز» خبر داد.

مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در این باره اعلام کرد: امروز ۶ ماه از زمانی می گذرد که آمریکا اعلام کرد که از معاهده آسمان های باز خارج می شود. ما دیگر عضوی از معاهد ای نیستیم که روسیه سال ها آن را نقض می کرد!

«رابرت اوبرایان» در ادامه بهانه خروج کشورش از این پیمان را «توافقی که به دشمنان واشنگتن به قیمت امنیت ملی آمریکا سود می رساند» توصیف کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ساعاتی پیش در پیامی توئتیری نوشت: از امروز ایالات متحده دیگر یکی از طرف‌های معاهده آسمان‌های باز نیست. تحول قابل توجهی است. یادمان باشد که مشارکت آمریکا پیش‌شرط اجرایی شدن این پیمان بود. حالا سوال این است که روسیه قصد انجام چه کاری را دارد. همه گزینه‌ها در این مرحله در دسترس است.

در واقع، روز ۲۱ ماه می گذشته دونالد ترامپ خروج ایالات متحده از معاهده آسمانهای باز را به بهانه نقض مفاد این معاهده از سوی روسیه تأیید کرد؛ اتهامی که مسکو پیوسته آن را رد می‌کند.

از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با اظهار تأسف بابت این تصمیم دولت آمریکا ابراز امیدواری کردند که کاخ سفید در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

در مقابل، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد که مسکو از شرکای خود در این معاهده می‌خواهد تا در خصوص عدم به اشتراک گذاردن اطلاعات پروازی با ایالات متحده، ضمانتهای قانونی ارائه کنند.

به رغم این کشمکش‌ها میان روسیه و ایالات متحده؛ سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان بر پایبندی خود به این معاهده تأکید می‌کنند. ‌

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید