۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 55196174

به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد یمن در آستانه قحطی بی‌سابقه قرار گرفته است.

خطر بحران قحطی در یمن

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این کشور فقیر در پی مداخله نظامی ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان، با تشدید بحران بشردوستانه مواجه شده است.

بنا به اعلام «یونیسف»، میلیون‌ها کودک یمنی به دلیل عدم دسترسی این کشور به کمک‌های بشردوستانه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی مواجه هستند و تاکنون تنها حدود نیمی از نیازها تامین شده است.

هشدار دبیرکل سازمان ملل و استقبال یمنی ها

 «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وقوع قحطی بی سابقه در یمن هشدار داد.

 دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که یمن اکنون با خطر قرار گرفتن در معرض بدترین قحطی رو به روست که طی دهه های گذشته جهان دیده است.

گوترش گفت: در صورت عدم اقدام فوری، ممکن است میلیون ها نفر جان خود را از دست بدهند.

شبح قحطی پس از هشدار سازمان ملل متحد در این زمینه بر یمن حاکم می شود و برنامه جهانی غذا نیز قبلاً تاکید کرد که در صورت عدم تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان های زیرمجموعه سازمان ملل، یمن ظرف چند ماه دچار قحطی ویران کننده ای خواهد شد.

پیش از این مسئولان بلند پایه در سازمان ملل متحد هشدار داده بودند که قحطی در یمن جان میلیون ها مرد، زن و کودک را مجددا تهدید می کند.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درواکنش به این اظهارات جمعه شب از سازمان ملل متحد خواست تا برای رفع محاصره آمریکایی-سعودی علیه یمن اقدام کند.

 الحوثی بیانیه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره بحران گرسنگی در یمن را مثبت ارزیابی کرد که می تواند توجه جهانیان را نسبت به رنج هایی که ملت یمن به دلیل محاصره آمریکایی – سعودی علیه یمن اعمال کردند، جلب کند.

وی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست محاصره یمن را محکوم  و آن را بشکند؛ زیرا مغایر اصول و قوانین بین المللی است و کشتی‌های عازم یمن نیز از مجوزهای سازمان ملل برخوردارند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن همچنین خواستار برگزاری یک نشست مشترک با نهادهای بین المللی شد تا ادعاها برای ایجاد موانع در رفع محاصره یمن بررسی و راه حل‌هایی عملی وضع شود.

الحوثی گفت: عهدشکنی کشورهای متجاوز و مزدوران آن عامل بی ارزش شدن ریال یمن و پرداخت نشدن حقوق‌هاست. آنها در کنار شورای امنیت مسؤول این بحران هستند.

آمارهای جهانی

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) پیشتر هشدار داد: شمار کودکان یمنی که به سوء تغذیه مبتلا خواهند شد تا پایان سال جاری به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد.

یونیسف نسبت به افزایش ۲۰ درصدی شمار کودکان زیر پنج سال که دچار سوء تغذیه می‌شوند، هشدار داده است.

«ساره بیسولوو» نماینده یونیسف در یمن گفت که اگر کمک‌های فوری دریافت نکنیم، این کودکان در معرض گرسنگی قرار گرفت و شمار زیادی از آن‌ها جان خود را از دست خواهند داد.

بیسولوو افزود: یونیسف بارها اعلام کرده که یمن بدترین مکان برای کودکان در سطح جهان است و این وضع، بهبود نمی‌یابد.

بر اساس اعلام یونیسف، حدود ۷.۸ میلیون کودک اکنون از تحصیل محروم هستند که این امر آن‌ها را با خطر بیکاری و جذب شدن در گروه‌های مسلح و ازدواج در سنین پایین مواجه کرده است.

جنگ طولانی علیه یمن سیستم بهداشتی این کشور را ویران کرده و سبب آوارگی ۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر در اردوگاه‌هایی شده که به دلیل عدم دسترسی به آب سالم با شیوع گسترده وبا مواجه است.

علاوه بر این یمن اکنون با تهدید جدی جدیدی مواجه است؛ شیوع بیماری «کرونا»، براساس گزارش‌های رسمی تاکنون حدود 2090 نفر در این کشور بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که مراکز بهداشتی و درمانی محدود در این کشور با مشکلاتی مانند کمبود دارو، کمبود سوخت و... مواجه هستند.
ترکیب بدترین بحران بشردوستانه جهان با بزرگ‌ترین بحران بهداشتی جهان یعنی کرونا سبب شده مرگ میلیون‌ها کودک یمنی بیش از هر زمان دیگری، چشم انداز غالب آینده یمن باشد.

پنج سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، بیماری‌های واگیردار و اکنون کاهش کمک‌های خارجی در پی شیوع کرونا و بروز بحران اقتصادی برای کشورهای مختلف، یمن را در وضعیت غیرقابل مقایسه‌ای با سایر کشورهای جهان قرار داده و این کشور را در آستانه حذف از نقشه جهان قرار داده است.

از هر پنج کودک یمنی، چهار کودک معادل ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به شدت به کمک نیاز دارند؛ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک ناچار به ترک خانه‌های خود و فرار به اردوگاه‌هایی شده اند که اکنون به دلیل کاهش بودجه در معرض تعطیلی قرار دارند.
حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک یمنی به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند و بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری مانند «دیفتری»، «وبا»، «سرخک» و «مالاریا» جان خود را از دست می‌دهند.

سوءتغذیه چشمگیرترین جنبه این بحران است؛ ۲ میلیون کودک زیر پنج سال در یمن سوء تغذیه دارند و سوءتغذیه ۳۲۵ هزار نفر از آنان حاد و شدید است؛ این کودکان در صورت زنده ماندن، با آسیب‌های جبران ناپذیری مواجه خواهند بود.

رشد نیمی از کودکان یمنی در پی سوء تغذیه فراگیر ناقص مانده است؛ این در حالی است که توانایی آژانس‌ها و سازمان‌های بین المللی برای تامین تغذیه آن‌ها از ۱۳ میلیون نفر به هشت میلیون نفر کاهش یافته است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید