دبیرکل حزب اسلامی کار می‌گوید: نوع نگاهی که نمایندگان مجلس یازدهم به انتخابات دارند محدودکننده، کنترل‌کننده و بر مبنای کنار زدن بیشتر مردم است. 

دخالت گزینشی شورای نگهبان مانع برگزاری یک انتخابات آزاد است

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، در حالی که هر روز به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک می شویم اما همچنان بحث چند و چون میزان مشارکت مردم در انتخابات، برنامه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداها و تاثیر انتخابات آمریکا در انتخابات ایران داغ است. در این بین هر روز شاهد اظهار نظر و حتی رفتارهای پوپولیستی از سوی برخی سیاسیون هستیم؛ بازار این نوع کنش‌ها در مجلس یازدهم هم خیلی گرم شده است.

کمتر روزی به شب می رسد پیش از اینکه خبری از اظهارنظر یا رفتار عجیب یک نماینده مجلس منتشر شود؛ رفتارهایی که تحلیلگران از آن با عنوان «پوپولیسم پارلمانی» در آستانه انتخاباتی دیگر یاد می کنند.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار هم در این رابطه می گوید که با بررسی طرح هایی که در این چند ماه از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده می توان دریافت که آنها ظاهرا از مطالعات کافی و لازم در آن زمینه‌ها برخوردار نبودند.

او معتقد است نمایندگان می خواهند کارهایی انجام دهند اما چون کارآشنا و آگاه به مسائل روز و جامعه نیستند شاهد چنین پیشنهادات و تصمیماتی از آنها هستیم البته می شود خوشبینانه فرض کرد که این تصمیمات با اعتقادات آنها همراه است و معتقدانه عمل می کنند اما چه معتقدانه عمل کنند و چه غیر معتقدانه  این تصمیمات می تواند به جامعه زیان بزند چون اگر بر مبنای اعتقاداتشان نباشد و فقط بخواهند مردم را کنترل کنند و  این تصمیمات غلط را  بگیرند.

چرا نگاه مجلس یازدهم به انتخابات کنار زدن مردم است؟

حسین کمالی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به رواج شعارهای پوپولیستی در کشور، و ظهور و بروز پوولیسم پارلمانی در مجلس یازدهم، گفت: یک سیاستمدار وقتی رفتار علمی پیشه کند و تصمیماتش بر اساس مطالعات علمی باشد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اینکه نمایندگان مردم واقعا عصاره فضائل باشند و حقیقت ها و دانش عمومی را به کار بگیرند و در تصمیماتی که می گیرند صلاح مملکت و مردم را در نظر داشته باشند نکته مهمی است.

وی ادامه داد: مجلس ما می تواند دارای چنین خصوصیتی باشد اما اینکه اینگونه عمل خواهد کرد یا خیر، به نوع دانش و بینش و اطلاعاتی که مجموعه نمایندگان دارند بر می گردد.

این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم، تصریح کرد: چند طرحی که در ماه‌های گذشته در مجلس ارائه شده نشان می دهد کسانی که در این مجموعه طرح ها را امضا کردند و به آن رأی دادند از مطالعات کافی و لازم در آن زمینه ها برخوردار نبودند؛ مثلا در مورد انتخابات ریاست جمهوری اینکه ببینند اصولا بحث حکومت داری، مردمداری یا رفتار دموکراتیک سیاسی در جامعه امروزی چیست و چگونه باید به نظم در ایده وحق انتخاب  مردم رسید، اصول قانون اساسی چیست و چگونه باید تصمیم بگیرند و عمل کنند، نوع نگاهی که نمایندگان  این مجلس به انتخابات داشتند نگاه محدودکننده، کنترل‌کننده و بر مبنای کنار زدن بیشتر مردم است. 

کمالی خاطرنشان کرد: در رابطه با رأی و موقعیت خود نمایندگان مجلس و صیانت از حقوق‌شان هم طرحی دادند و آن نقشی که برای کنترل نمایندگان ارائه دادند باز محدودکننده خود نمایندگان و اقدام در جهت خود سانسوری بود و به تبع آن کاهش توجه به حقوق عمومی مردم؛ در رابطه با بقیه بخش ها هم مسائلی مطرح می‌کنند که از پختگی و جامعیت و توانمندی کافی برخوردار نیست.

غلظت شعارهای پوپولیستی در این مجلس بیشتر شده است

وی تاکید کرد: به نظر من آنها می خواهند کارهایی انجام دهند اما چون کارآشنا و آگاه به مسائل روز و جامعه نیستند شاهد چنین پیشنهادات و تصمیماتی از آنها هستیم؛ می شود خوشبینانه فرض کرد که این تصمیمات با اعتقادات آنها همراه است و معتقدانه عمل می کنند اما چه معتقدانه عمل کنند و چه غیر معتقدانه  این تصمیمات می تواند به جامعه زیان بزند چون اگر بر مبنای اعتقاداتشان نباشد و فقط بخواهند مردم را کنترل کنند و  این تصمیمات غلط را  بگیرند به تبع  اتفاقاتی می افتد که عوارض آن گریبان مردم میگرد و در آینده هم نتیجه این نوع تصمیمات گریبان خود این افراد را خواهد گرفت.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این پرسش که آیا این رویکردها در مجالس پیشین هم بوده است یا خیر، گفت: بله، همیشه وجود داشته اما غلظت آن اکنون بیشتر شده است.

می‌خواهیم انتخاباتی همچون اسفند ۹۸ برگزار شود یا...

کمالی درباره اینکه این شرایط چه تاثیری روی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد و آیا شعارهای پوپولیستی چه در مجلس و چه در خارج از مجلس می تواند مردم را پای صندوق های رای بیاورد، اظهار کرد: بستگی به این دارد که اصلا بخواهیم انتخابات برگزار کنیم یا خیر. نگاه به برگزاری انتخابات چگونه خواهد بود؟ یک انتخابات رقابتی که در آن همه جریان‌های فکری بتوانند شرکت کنند و مردم حق انتخاب داشته باشند و  مردم رای مؤثر بدهند یا خیر مهم است،  یا انتخاباتی مشابه انتخابات سال ۹۸ برگزار خواهد شد.

وی افزود: اگر قرار باشد انتخاباتی واقعی برگزار کنیم، من فکر می کنم مردم حق دارند موضوعات و مسائل مختلف را بررسی و ارزیابی و نقد کنند و طبیعتا همه افراد باید از ایده ها و برنامه ها و عملکرد خودشان دفاع کنند، در این صورت دیگر شعارها و رفتارهای پوپولیستی جواب نمیدهد اما اگر آنچیزی که در سال ۹۸ اتفاق افتاد دوباره تکرار شود اصلا اهمیتی ندارد که این برنامه ها اتفاق بیفتد یا خیر.

دخالت گزینشی شورای نگهبان مانع برگزاری انتخاباتی آزاد است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیری بر حضور و نحوه مشارکت مردم و رای آوری اصلاح‌طلبان دارد یا خیر، اظهار کرد: این یک بحث ثانویه است. بحث اولیه این است که ببینیم آیا ما انتخابات داریم یا خیر. زمانی که به این پرسش پاسخ داده شود  بقیه مسائل قابل ارزیابی هستند.

کمالی در واکنش به اینکه آیا منظورتان تصمیم‌های شورای نگهبان و کاندیداهایی است که معرفی می شوند، گفت: بله. دخالت اجرایی و گزینشی شورای نگهبان در امر انتخابات مغایر با آن چیزی است که در دنیا اتفاق می افتد، مانع برگزاری یک انتخابات آزاد و صحیح است بنابراین همه عوامل دیگر و همه روایی های بیرونی بستگی به این دارد که اصل انتخابات وجود دارد یا خیر. اگر انتخابات آزاد نداشته باشیم، چه تاثیری دارد که بایدن بیاید یا ترامپ؛ چون چیزی به اسم انتخابات نداریم.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید