اهالی سیاست به خوبی می‌دانند هر رفتار سیاسی مهمی که در آمریکا رخ دهد می‌تواند تبدیل به الگویی برای دیگر کشورهای دموکراتیک جهان به خصوص اروپایی‌ها شود، آن چنان که ظهور ترامپ باعث ایجاد فضای مثبت برای راست‌گراها در سراسر جهان شد.

 نبرد دونالد ترامپ با سنت‌های دموکراتیک آمریکا

سلام نو – سرویس بین الملل: "جا به جایی مسالمت آمیز قدرت" این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل آمریکا و بسیاری دیگر از نقاط جهان است، چون دونالد ترامپ مدعی پیروزی خود در انتخابات است و حداقل تا این لحظه حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نیست.

با وجود عقب نشینی‌های مهم تیم حقوقی ترامپ از برخی از مهم‌ترین شکایت‌ها انتخاباتی خود به خصوص در ایالت پنسیلوانیا، رئیس جمهور آمریکا و هواداران رادیکالش هنوز نشانی از پذیرش شکست نشان نداده‌اند.

این مسئله نه تنها باعث نگرانی آمریکایی‌ها بلکه باعث نگرانی شمار زیادی از اهالی سیاست در بسیاری از نقاط جهان شده. آن‌ها به خوبی می‌دانند هر رفتار سیاسی مهمی که در آمریکا رخ دهد می‌تواند تبدیل به الگویی برای دیگر کشورهای دموکراتیک جهان به خصوص اروپایی‌ها شود، آن چنان که ظهور ترامپ باعث ایجاد فضای مثبت برای راست‌گراها در سراسر جهان شد.

بریتانیا مهد لیبرال دموکراسی و فرانسه مهد سکولاریسم و لائیسم است اما قدرت و تاثیر سیاسی، نظامی و البته رسانه‌ای آمریکا باعث شد تا ایالت متحده به پرچمدار و الگوی دموکراسی برای بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شود و هر تغییر و تحول و رفتاری در آن، در کشورهای دموکراتیک اثرات قابل توجهی داشته باشد.

به همین دلیل عدم پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ نه تنها خلاف سنت لیبرال دموکراسی آمریکایی و ارزش‌های سنتی حاکم بر این کشور است بلکه رفتاری ناخوشایند برای اصل دموکراسی در تمام کشورهای دموکراتی است که تحت تاثیر آمریکا هستند.

اگر در ایران تماس ناطق نوری با خاتمی برای تبریک پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری رخدادی کم سابقه و خاص است، در تاریخ آمریکا پذیرش شکست، سنتی دیرینه است و سخنرانی‌های شکست گاها از سخنرانی‌های پیروزی نیز ماندگارتر شده‌اند.

درست است که هیچ قانون نوشته شده‌ای برای اذعان به پیروزی رقیب در ایالات متحده وجود ندارد اما در صورتی که دونالد ترامپ هم‌چنان شکست در انتخابات به جو بایدن را اعلام نکند، اولین نامزد انتخاباتی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که این رسم را زیر پا می‌گذارد و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سر باز می‌زند.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶، پس از باخت به ترامپ در سخنرانی شکستی که داشت گفت که باید به ترامپ بدون پیش داوری، شانس رهبری اعطا کرد.

جان مک‌کین، سناتور کهنه‌کار و رقیب اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ در سخنرانی شکست خود که این روزها بین مردم نیز دست به دست می‌شود خطاب به هوادارانش گفت: من همه مردم آمریکا و کسانی که از من حمایت می‌کردند را دعوت می‌کنم تا نه تنها به اوباما تبریک بگویند بلکه به رئیس‌جمهوری آینده حسن نیت و تلاش خالصانه خود را در جهت پیدا کردن راهی برای همکاری نشان دهند.

سخنرانی مک‌کین با هو کردن هوادارانش به خاطر پذیرش سریع شکست آغاز شد اما به مرور با تشویق‌های آن‌ها همراه شد و در نهایت نیز با تشویق‌های ممتد حاضران پایان یافت.

حفظ سنت‌ها و عرف‌هایی که قانون نیستند نیاز به احترام دارد، در نتیجه پذیرش شکست از سوی ترامپ می‌تواند سنت حاکم بر جامعه آمریکایی را حفظ کند و عدم پذیرش او می‌تواند این سنت کهنه جامعه آمریکا را خدشه‌دار کند، سنتی که محدود به ریاست جمهوری نیست و ساحات دیگر جامعه آمریکایی هم به چشم می‌خورد.

Fighting Election Results, Trump Employs a New Weapon: The Government - The  New York Times

از سوی دیگر عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ خلاف قاعده دموکراسی است. دموکراسی راه‌کاری برای جا به جایی مسالمت آمیز قدرت است و از آن با عناوینی چون سرنگونی قانونی حکومت یا انقلاب قانونی نیز یاد می‌شود. کارآمدی این انقلاب قانونی نیز نه تنها به رعایت قانون بلکه به بازندگانی خوب نیز وابسته است، بازندگانی که در برابر جابه‌جایی مسالمت آمیز قدرت مقاومت نکنند.

واقعیت این است که برای ترامپ بازنده خوب معنایی ندارد و هر بازنده‌ای بد و هر باختی غیرقابل پذیرش است. دونالد ترامپ از دنیای تجارت آمریکایی می‌آید، دنیایی که برخلاف دیگر بخش‌های جامعه آمریکا پذیرش شکست در آن معنایی ندارد و حاضران در آن باید برای پیشرفت در هرم قدرت دست به هر کاری بزنند.

اگر ترامپ بخواهد رفتارش به عنوان یک تاجر را وارد ساحت سیاست کند باعث اختلال در دستگاه و سنت دموکراسی می‌شود و سیستم را وادار به مقاومت علیه خود می‌کند، چنان چه همین حالا هم فاکس نیوز، به عنوان متحد رسانه‌ای قدیمی ترامپ، حاضر به حمایت از ادعای تقلب ترامپ نیست و پشت او را خالی کرده.

باید صبر کرد و دید سیستم و سنت دموکراسی آمریکایی می‌تواند ترامپ را وادار به جابه‌جایی مسالمت آمیز و مبتنی بر سنت دموکراسی آمریکایی بکند یا ویژگی عدم شکست پذیری این تاجر کهنه‌کار آمریکایی باعث رخ‌دادن اتفاقاتی برخلاف سنت همیشگی دموکراسی در ایالات متحده می‌شود و دردسری اساسی را برای دموکراسی در آمریکا و دیگر نقاط جهان ایجاد می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید