بیگدلی در پاسخ به این که آیا حسن روحانی می‌تواند کلید این مذاکرات را بزند یا خیر گفت: واقعیت این است که به خاطر فضایی که علیه روحانی وجود دارد و البته محدودیت زمانی‌ای که دولت او دارد، بعید است که دسته گل مذاکره با آمریکا به گردن حسن روحانی بیافتد.

برجام بایدن با برجام اوباما متفاوت خواهد بود / دسته گل مذاکره با آمریکا به گردن روحانی نمی‌افتد

سلام نو - سرویس بین الملل: حالا که با پیروزی جو بایدن در انتخابات بار دیگر بحث مذاکره با آمریکا داغ شده است، بسیاری این سوال را می‌پرسند که پس از بازگشت بایدن به برجام مذاکره احتمالی با او چگونه و توسط چه کسانی باید به پیش برود؟

به گزارش سلام نو، برخی از تحلیلگران مانند حسین موسویان، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران معتقدند هر مذاکره‌ای با آمریکا باید توسط دولتی اصولگرا و حاکمیتی یک دست رخ دهد تا نتیجه مذاکره با کمترین مشکل به بار بنشیند. از سوی دیگر برخی، از جمله فعالین سیاسی و تحلیلگران اصلاح‌طلب، معتقدند مذاکره با دولتی اصلاح‌طلب و وزیر خارجه‌ای مثل جواد ظریف باید رخ دهد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه برجام بایدن برجامی متفاوت خواهد بود تایید می‌کند که شاید یک دولت اصولگرا باعث شود اما و اگرهای مذاکره اصولگرایان کم‌تر از قبل شود.

وی با اشاره به این که بایدن بدون توقع به برجام باز نمی‌گردد گفت: اگر چه بایدن گفته است که به برجام باز می‌گردد، اما باید دانست برجام بایدن با برجام اوباما فرق می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت‌های برجام بایدن گفت: در برجامی که با دولت اوباما امضا شد به خواست ما و قبول آمریکایی‌ها، روی مسائل هسته‌ای متمرکز شدیم ولی در برجام بایدن قطعا چنین نخواهد بود، چون هم شرایط ایران و منطقه کاملا متفاوت است و هم نگاه آمریکایی‌ها به منطقه.

بیگدلی در توضیح این تفاوت نگاه گفت: اوباما در دوران خود منطقه خاورمیانه را به نوعی رها کرده بود و در سخنرانی خود در استرالیا گفت که خاورمیانه برای ما منفعتی ندارد و نگاه آمریکا معطوف به شرق آسیا است ولی حالا خاورمیانه مجددا در کانون توجه آمریکا قرار گرفته، به خصوص با توجه به تحرکات اخیر اسرائیل، نگرانی‌های شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس و البته رویکرد عربستان در منطقه که در مواضع این کشور مشخص است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی ایران در بازگشت بایدن به برجام گفت: در نتیجه‌ شرایط کنونی، بازگشت بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها روند ساده‌ای نخواهد داشت و این طور نیست که ما در نقطه صفر باشیم و تنها آمریکا در رفتار خود تغییر دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در صورت بازگشت بایدن به برجام، ایران هم نیاز به تغییرات در استراتژی‌های داخلی و منطقه‌ای خود دارد، آن چنان که بایدن هم در مواضع رسمی خود اعلام کرد که به مسائلی چون حقوق بشر، مسائل منطقه‌ای و موشکی خواهد پرداخت.

بیگدلی در پاسخ به این که آیا حسن روحانی می‌تواند کلید این مذاکرات را بزند یا خیر گفت: واقعیت این است که به خاطر فضایی که علیه روحانی وجود دارد و البته محدودیت زمانی‌ای که دولت او دارد، بعید است که دسته گل مذاکره با آمریکا به گردن حسن روحانی بیافتد.

وی ادامه داد: اکنون زمان با روحانی همراه نیست و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران به نظر می‌رسد که مذاکرات جدی بین ایران و آمریکا به دولت بعدی ایران موکول خواهد شد، دولتی که فارغ از گرایش سیاسی خود در نهایت با آمریکا مذاکره خواهد کرد.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر یک دولت اصولگرا بر مذاکرات ایران و آمریکا گفت: امروز آمریکا هم به این نتیجه رسیده که دوره اصلاح‌طلبان رو به پایان است و با یک دست شدن دو قوه مقننه و قضاییه احتمالا رئیس جمهور بعدی هم اصولگرا خواهد بود، بنابراین بهتر است اصولگراها پای میزمذاکره بنشینند تا هم برخی اما و اگرهای این طیف رد شود و هم خود اصولگرایان ضرورت مذاکره با آمریکا را دریابند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید