۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 55192808

واژه «قرنطینه» با افزایش کاربرد ۶ هزار درصدی نسبت به پارسال، به عنوان واژه سال ۲۰۲۰ فرهنگ لغت آنلاین (برخط) کالینز انتخاب گردید.

«قرنطینه» واژه سال ۲۰۲۰

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، واژه قرنطینه (Lockdown) که این روزها با شیوع ویروس کرونا نقل محافل جهانی‌ست، واژه سال ۲۰۲۰ فرهنگ لغت کالینز نام گرفت.

استفاده از واژه قرنطینه که در لغت‌نامه آنلاین کالینز به صورت «اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بر سفر، تعاملات اجتماعی و دسترسی به فضاهای عمومی» تعریف می‌شود، در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. لغت‌نامه کالینز که بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لغت دارد و علاوه بر بخش‌های نوشتاری از تارنماها، کتاب‌ها و روزنامه‌ها، بخش‌های گفتاری از رادیو، تلویزیون و مکالمات را نیز دربرمی‌گیرد، افزایشی ۶ هزار درصدی در استفاده از لغت قرنطینه را در یک سال گذشته ثبت کرده است. در سال ۲۰۱۹، در مجموع تنها ۴ هزار بار از لغت قرنطینه استفاده شده بود؛ در سال ۲۰۲۰ این مقدار بیش از یک چهارم میلیون افزایش یافت.  

هلن نیوزاستد (Helen Newstead) مشاور محتوای زبانی کالینز در این باره می‌گوید: زبان بازتابی از دنیای پیرامون ماست و در سال ۲۰۲۰ همه‌گیری کرونا بر همه چیز حاکم بود. واژه قرنطینه را به عنوان لغت سال انتخاب کردیم چون تجربه مشترک میلیاردها نفر که ناچار بودند برای مهار ویروس بر زندگی روزمره خود محدودیت‌هایی اعمال کنند را در خود دارد. قرنطینه بر کار، تحصیل، خرید و روابط اجتماعی ما تاثیر گذاشته است. همزمان با آن که بسیاری از کشورها وارد دور دوم قرنطینه می‌شوند، شاید واژه «قرنطینه» لغت محبوب سال نباشد اما کلامی است که سال ۲۰۲۰ را برای بیشتر بخش‌های جهان خلاصه می‌کند.

دیگر لغات مربوط به همه‌گیری از جمله ویروس کرونا (coronavirus)، فاصله گذاری اجتماعی (social distancing)، قرنطینه خانگی (self-isolate) و مرخصی اجباری (furlough)، از دیگر لغاتی بودند که به فهرست ۱۰ واژه سال لغت‌نامه کالینز در سال ۲۰۲۰ راه یافتند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید