۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
کد خبر: 55192714

وزیر بهداشت اعلام کرد که تست کرونا برای تمام مراجعان به مراکز سرپایی رایگان خواهد بود.

تست کرونا رایگان می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از میزان، سعید نمکی با حضور در جلسه امروز ستاد مدیریت و مقابله با کرونای استان کرمانشاه به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید دارو و واکسن کرونا پرداخت و اظهار کرد: در زمینه تولید داروی کرونا باید این نکته را یادآور شد که هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری در جهان وجود ندارد.

وی افزود: در بحث اثرگذاری داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویل هم هنوز بحث و گفتگو است.

وزیر بهداشت با بیان این موضوع که در بحث تولید این داروها خوشبختانه توانستیم ظرف مدت دو ماه این داروها را در کشور تولید کنیم، اداممه داد: در حال حاضر نمونه محلول رمدسیویر هم در کشور تولید شده که ظرفیت تولید تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

وی در این راستا افزود: اقدام دیگری که در این جلسه صورت گرفته این است که بیمارانی هم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند به محض اینکه بستری شوند، در همان روز اول تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

نمکی با اشاره به افزودن تخت بیمارستانی و دستگاه اکسیژن ساز در تمام استان‌های کشور، ادامه داد: تا دو هفته آینده هیچ شهری مشکل کمبود اکسیژن نخواهد داشت و همچنان در حال اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی عادی و ویژه هستیم.

وی تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچ بیمار کرونایی پشت در بیمارستان‌ها نمی‌ماند و تمام بیماران نیازمند به بستری، در بیمارستان بستری خواهند شد.

وزیر بهداشت همچنین به تولید واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد و گفتدر بحث تولید واکسن کرونا ۱۲ مجموعه دانش بنیان در کشور در حال فعالیت هستند که خوشبختانه چهار مورد آن‌ها به نتایج خوبی رسیده‌اند.

نمکی ادامه داد: این چهار مجموعه دانش بنیان در حال حاضر در حال اتمام فاز مطالعات حیوانی و ورود به فاز مطالعات انسانی هستند. روند کار این مجموعه‌های دانش بنیان به حدی خوب پیش می‌رود که آماده پیش خرید واکسن کرونا از این مجموعه‌ها شده‌ایم و تا ماه‌های آینده خبرهای خوشی به مردم ایران خواهیم داد.

وی به افزایش ظرفیت انجام تست روزانه کرونا نیز اشاره کرد و گفت: در حال افزایش تست روزانه کرونا به ۱۰۰ هزار تست هستیم و در کنار این تست کرونا برای تمام مراجعان به مراکز سرپایی رایگان خواهد بود و حتی از خانواده بیماران هم به‌صورت رایگان تست گرفته می‌شود و منابع آن هم تأمین شده است.

تشخیص کرونا ظرف ۲۵ دقیقه

علیرضا رییسی نیز در جلسه امروز ستاد مدیریت و مقابله با کرونای استان کرمانشاه ضمن اشاره به اجرای چندین مرحله غربالگری کرونا در کشور اظ‌ها کرد: در مرحله اول این طرح در فروردین و اواسط اردیبهشت ماه ۷۸ میلیون نفر در خصوص بیماری کرونا غربالگری شدند و در مرحله دوم آن نیز ۴۲ میلیون نفر از افراد آسیب پذیر مجددا غربالگری شدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در مرحله سوم طرح به دنبال رصد و جبران خدمات عقب افتاده درمانی بودیم، افزود: بسیاری از بیماران به دلیل ترس از کرونا درمان بیماری خود را عقب انداخته بودند، مثلا یک بیمار قلبی فعلا از ترس کرونا جرات مراجعه و ادامه درمان را نداشت.

وی افزود: در این مرحله توانستیم ۲۱ میلیون خدمت درمانی عقب افتاده را جبران کنیم و در حال حاضر در خدمات درمانی به روز هستیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه گام چهارم در این زمینه بعد از جلسه تاریخی با حضور مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت، افزود: در این مرحله از طرح مقابله با کرونا، هفت راهبرد اساسی در دستور کار قرار دارد.

رییسی تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و انجام تست‌های فراوان و هوشمند را راهبرد اول و دوم این مرحله از طرح عنوان کرد.

وی در این راستا ادامه داد: در حال حاضر به سمت تولید کیت‌های داخلی آنتی ژن تست که تست‌های سریع است رفته‌ایم که ظرف مدت ۲۵ دقیقه نتیجه آزمایش تست کرونا مشخص می‌شود که این تست‌های سریع در اختیار تمامی استان‌ها قرار گرفته و بصورت رایگان انجام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه افراد راهبرد سوم این طرح هستند، گفت: افراد مثبت شناسایی شده باید ۱۴ روز قرنطینه بمانند و باید روند درمان آن‌ها پیگیری شود و حمایت از افراد آسیب پذیر و سالمندان راهبرد چهارم این مرحله از طرح است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ۹۰ درصد موارد مرگ و میر کرونا بطور معمول در افراد سالمندان و افراد با بیماری زمینه‌ای است و باید روی محافظت از این اقشار حساسیت ویژه داشته و قرنطینه معکوس را در خصوص آن‌ها انجام دهیم و پیشگیری موثری در بحث ابتلا به کرونا در این قشر از جامعه داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های هوشمند بر اساس بروز و شیوع بیماری کرونا، تقویت درمان سرپایی و فعال کردن مراکز بهداشتی را از جمله راهبردهای دیگر این مرحله از طرح است، گفت: هیچ داروی تایید شده خاصی برای کرونا وجود ندارد.

رییسی افزود: در حال حاضر تنها درمان استراحت در بیمارستان و اکسیژن برای بیماران بدحال است و در خصوص اثر گذاری داروهایی مانند "رمدسیویر" هنوز بحث‌های ضد و نقیضی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح با مشارکت خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت، بسیج، هلال احمر، شوراهای شهر و روستا، سازمان‌های مردم نهاد و. سه حیطه کاری مهم در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: اولین حطیه کاری بحث مراقبت است از جمله بحث انجام تست و ایزوله کردن و انجام قرنطینه معکوس و پیشگیری از ابتلا به کرونا، دومین حطیه کاری بحث نظارت است و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تشدید می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این موضوع که حیطه سوم فعالیت هم بحث حمایت است که در این محور خیرین، کمیته امداد، بهزیستی و ... نقش مهمی دارند، گفت: ارزیابی عملکرد استان‌ها در اجرای این طرح بر اساس این سه حیطه کاری صورت می‌گیرد.


 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید