آن چنان که خود فغانی هم اشاره کرده موضوع حذف او موضوع جدیدی نیست و به محض مهاجرت او، حرف از حذفش نیز زده شد. حرفی که ظاهرا چند داور فوتبال هم پیگیر آن بودند و با حضور کسی که از ایران رفته در صدر لیست داوران ایران مشکل جدی داشتند و دارند.

حذف علیرضا فغانی از لیست داوران ایران به جرم مهاجرت، محبوبیت و موفقیت!

سلام نو – سرویس ورزشی: در روزهایی که لیگ فوتبال ایران کم‌رمق‌تر از همیشه در حال برگزاری است و آخرین خبر مهم فوتبال ایران قراردادهای فاجعه بار با مربیان خارجی، به خصوص قرارداد فدارسیون فوتبال با مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی بود، ناگهان یک خبر عجیب تمام علاقه‌مندان به فوتبال را انگشت به دهان کرد و آن هم حذف علیرضا فغانی از لیست داوران الیت ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ بود.

این یعنی فدارسیون فوتبال بعد از شاهکار تاریخی قرارداد مارک ویلموتس که روی ترکمانچای و گلستان را سفید کرد و بعد از تیم ملی‌ای که شانس کمی برای صعود به جام جهانی دارد، به طور خود خواسته نام سرشناس‌ترین داور فوتبال تاریخ ایران را از لیست جام جهانی حذف کرد تا شاهکارهای خود را تکمیل کند.

فغانی در این رابطه به برنامه فوتبال برتر گفت: شکل کلی کار به این صورت بود که قبل از مهاجرت من از ایران، جلسه‌ای با آقای تاج داشتم که گفتم طبق ضوابط و آیین نامه با نام ایران ادامه دهم. سال گذشته شیطنت‌هایی شد که توسط مسئولین فدراسیون مدیریت شد.

فغانی می‌گوید که برخی به او گفتند که نامش به دلایل سیاسی و وزارتی از لیست ایران خط خورده ولی رئیس کمیته داوران یعنی فریدون اصفهانیان اعلام کرده است به دلیل قوانین فیفا، او باید سال گذشته در ایران می‌بود و به همین دلیل و استعلام AFC  او نمی‌تواند در لیست ایران باشد، در حالی که آن طور فغانی گفته فیفا در پاسخ به استعلام AFC اعلام کرده که چون او ۲ سال پیش در ایران قضاوت کرده و سال قبل نیز در استرالیا داوری کرده مشکلی برای حضور در لیست داوران الیت ایران ندارد.

آن چنان که خود فغانی هم اشاره کرده موضوع حذف او موضوع جدیدی نیست و به محض مهاجرات او، حرف از حذفش نیز زده شد. حرفی که ظاهرا چند داور فوتبال هم پیگیر آن بودند و با حضور کسی که از ایران رفته در صدر لیست داوران ایران مشکل جدی داشتند و دارند.

فغانی در واکنش به فشارها برای خارج کردن نامش از لیست ایران می‌گوید:  من هر زمان احساس کنم داور دیگری از ایران می‌تواند شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد، بدون هیچ حرفی کنار می‌کشم و فضا را برای جوانان باز می‌کنم. این را قبلا هم گفتم؛ اما واقعیت این است که در شرایط کنونی، داور دیگری از ایران شانس قضاوت در جام جهانی را ندارد.

این داوران که سودای حذف فغانی را دارند دلیل خود را فنی و ورزشی جلوه می‌دهند ولی نگاهی به عملکرد داوران فعال در لیگ ایران و علیرضا فغانی نشان می‌دهد که فاصله فغانی با دیگران شبیه فاصله کیروش با مربیان ایرانی است. می‌توان علیرضا فغانی را دوست نداشت، اخلاقش را نپسندید و او را مغرور دانست ولی نمی‌توان کیفیت فنی او را انکار کرد، کاری که ظاهرا کمیته داوران فدراسیون فوتبال در پی آن است.

نمی‌توان به طور دقیق گفت که حذف فغانی تنها به دلیل مشکلات شخصی و حسد به جایگاه او بوده یا دلایل سیاسی و مدیریتی هم داشته یا نه، چون به هر ترتیب علیرضا فغانی اهل ظاهر سازی نبود و در ایران هم بابت شفافیتی که داشت فشارهای زیادی را تحمل کرد. از سوی دیگر عملکرد فدراسیون فوتبال در این سال‌ها به گونه‌ای بوده که هر احتمالی درباره حذف فغانی محتمل به نظر می‌رسد.

علیرضا فغانی با حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۱۴، فینال جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵، فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو، نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷ و رده‌بندی جام جهانی ۲۰۱۸ پر افتخارترین و شناخته شده‌ترین داور ایرانی است که با وجود مهاجرت به استرالیا هنوز کلید واژه منافع ملی را به کار می‌برد و می‌تواند تنها رخداد خوشایند جام جهانی ۲۰۲۲ برای ایرانیان باشد، اما تصمیم شخصی چند نفر به سادگی می‌خواهد مانع از این کار شود.

سوت آخر | فغانی و فینال جام جهانی ۲۰۱۸ - همشهری آنلاین

بهترین توصیف در این رابطه را خود فغانی داشت. او با اشاره به اعضای فعلی کمیته داوران گفت: کسی که تا ۲ ماه دیگر مشخص نیست هست یا نه، چرا باید برای بلند مدت داوری ایران تصمیم گیری کند؟ باید در این زمینه منافع ملی هم در نظر گرفته شود و فقط تسویه حسابهای شخصی نباشد.

ولی واقعیت این است در فدراسیون فوتبالی که در روز روشن چنان قرارداد عجیبی با مارک ویلموتس می‌بندد و به هیچ جا و هیچ کس هم پاسخگو نیست، حذف علیرضا فغانی به جرم موفقیت، محبوبیت و مهاجرت کاملا ممکن است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید