وقتی که بایدن روز اول یا روزهای اول خود در کاخ سفید را آغاز کند، چندین و چند اولویت مهم در داخل و خارج آمریکا دارد که هم‌زمان باید مورد توجه قرار بگیرد، اولویت‌هایی که بخش مرتبط با داخل کشور آن اهمیت و فوریت قابل توجهی دارند.

تمام برنامه‌های روز اول ریاست‌جمهوری جو بایدن؛ از کرونا تا برجام، مهاجران و جنگ تجاری با چین

سلام نو – سرویس بینالملل:  اگر اتفاق عجیب و غریبی نیافتد تا چند وقت دیگر جو بایدن به عنوان چهل  و ششمین رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید و دفتر بیضی مشهور آن می‌شود تا هدایت ایالات متحده آمریکا را به دست بگیرد. او هرچند پیروزی شگفت‌انگیزی بر دونالد ترامپ به دست آورد اما برای ترمیم آسیب‌های دولت ترامپ در داخل و خارج آمریکا راهی دشوار در پیش دارد.

چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ چهار سالی عجیب و متفاوت برای آمریکا بود و به جرات می‌توان گفت هیچ رئیس جمهوری رویکردی چنان خلاف سیاست‌های کلان آمریکا نداشته و چنین بی‌مهابا ریل‌های سیاستگذاری آمریکا را تعویض نکرده. رویکرد ترامپ هرچند هواخواهانی داشت اما در نهایت منجر به اتحاد کم سابقه بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شد تا او از کاخ سفید بیرون برود.

 وقتی که بایدن روز اول یا روزهای اول خود در کاخ سفید را آغاز کند، چندین و چند اولویت مهم در داخل و خارج آمریکا دارد که هم‌زمان باید مورد توجه قرار بگیرد، اولویت‌هایی که بخش مرتبط با داخل کشور آن اهمیت و فوریت قابل توجهی دارند.

کرونا؛ اولویت حیاتی

کرونا بی‌تردید اولویت اولِ اولین روز کاری بایدن است. استراژی ترامپ برای مقابله با کرونا از روز نخست مورد نقد بایدن بوده و به تازگی نیز او در گفت‌وگویی اعلام کرده که اولین اقدامش در اولین روز کاری در کاخ سفید اقدامات موثر درباره مبارزه با کرونا است، از جمله اجباری شدن ماسک در کشور که می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. هرچند مشخص نیست که او در این حوزه چقدر اختیار قانونی دارد.

او هم‌چنین قول تدوین برنامه جامع جدیدی را در زمینه مبارزه با کرونا داده که در آن تست، درمان و واکسن تمام آمریکایی‌ها رایگان باشد و روند تست کرونا گسترش قابل توجهی یابد.

اقتصاد؛ افزایش مالیات و کمک به تولید ملی

در حوزه اقتصادی بایدن دو برنامه فوری دارد. بایدن قول داده بسیاری از معافیت‌های مالیاتی را که ترامپ برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند وارد قانون کرده، لغو کند و حقوق اتحادیه کارگری را احیا کند، هرچند حداقل بخش قطع کردن معافیت‌های مالیاتی به تصویب کنگره آمریکا نیاز دارد.

دیگر برنامه بایدن برای احیای اقتصاد آمریکا اجبار سازمان‌های دولتی به خرید کالاها و خدمات ساخت آمریکا برای کمک به تقویت تولید داخلی است. او برای این کار به تایید کنگره نیاز ندارد و تنها کافی است از بخشی از مصوبات قبلی را کمی منعطف کند.

تخریب دیوارهایی که ترامپ ساخت

شاید ترامپ به خاطر ساخت دیوار در مرز مکزیک مشهور شده باشد اما او دیوارهای دیگری نیز علیه مسلمانان و دیگر مهاجران آمریکایی کشید و بایدن یکی از اولویت‌های خود را تخریب این دیوارها اعلام کرده است.

بایدن نه تنها قصد دارد قانون منع ویزا برای شهروندان کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان را پیگیری کند بلکه قانون شهروندی فرزندان خانواده‌های مهاجر غیرقانونی در آمریکا را نیز احیا می‌کند و قصد دارد شهروندی دادن به ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی و ساکن در آمریکا را پیگیری کند، هرچند برای این کار به چیزی بیش از اختیارات مرسوم رئیس جمهور نیاز دارد.

بایدن هم‌چنین قول داده که گروهی ویژه برای به هم رساندن بیش از ۵۰۰ کودک که در مرز آمریکا و مکزیک توسط دولت ترامپ از خانواده خود جدا شدهاند تشکیل دهد و والدین این کودکان را پیدا کند.

روابط بین الملل؛ از ناتو تا اروپا و از برجام تا چین و روسیه

وقتی مسائل داخلی اندکی آرام بگیرند آن وقت جو بایدن باید به سراغ روابط بین الملل آمریکا برود. او تا همین‌جا با استقبال رهبران کشورهای مختلف رو به رو شده و حتی چهره راست‌گرایی مثل بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، به سرعت به بایدن تبریک گفته است.

بایدن گفته در روز نخست استقرار در کاخ سفید گوشی تلفن را بر می‌دارد و به متحدان آمریکا زنگ می‌زند و نه تنها به آن‌ها اطمینان می‌دهد که آمریکا در کنار آن‌ها است بلکه درباره برنامه‌های آینده با آن‌ها مشورت می‌کند.

او گفته روند خروج از سازمان بهداشت جهانی را در همان روز نخست متوقف می‌کند و به توافق آب و هوایی پاریس که دست آورد دوران اوباما و بایدن بوده باز می‌گردد. بایدن هم‌چنین وعده داده است که به برجام هم باز گردد و ذیل آن مذاکره با ایران را پیگیری کند.

در حوزه خاورمیانه به نظر می‌رسد بایدن با وجود ارتباط نزدیک کاملا هریس با لابی یهودی در آمریکا، چک سفید امضا به اسرائیل نخواهد داد. هر چند این به معنای خالی کردن پشت رژیم صهیونیستی نیست اما به نظر می‌رسد با رویکرد بایدن پایه‌های دولت نتانیاهو حسابی سست شود و دولتی دیگر در سرزمین‌های اشغالی روی کار بیاید.

از طرف دیگر با توجه به حساسیت بایدن روی حقوق بشر انتظار می‌رود او فشار بیشتری روی ترکیه ‌آورد و با وجود عضویت این کشور در ناتو جلوی پیشروی‌ها و مداخلات نظامی اردوغان بایستد و به خاطر بازداشت روزنامه‌نگاران به او فشار بیاورد. هم‌چنین به نظر می‌رسد بایدن بار دیگر روابط با کردها را احیا کند و کردهای سوریه دیگر در برابر ترکیه دست تنها نخواهند بود.

درباره روسیه اقدام فوری تمدید معاهده تسلیحاتی هسته‌ای قبلی برای جلوگیری از یک رقابت تسلیحاتی فزاینده است. هم‌چنین درباره چین بایدن گفته ابتدا با متحدان آمریکا مشورت می‌کند و بعد درباره تعرفه و دیگر موارد تصمیم می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید