وزیر امور خارجه فرانسه می گوید فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ضروری است روابط میان دو سوی آتلانتیک (اروپا و آمریکا) از نو احیا شود.

وزیر امور خارجه فرانسه خواستار احیای روابط دو سوی آتلانتیک شد

 به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، لودریان در گفت و گو با شبکه خبری «اروپا ۱» با یادآوری نگرش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نسبت به «ناتو» که آن را «منسوخ» توصیف کرده بود، بیان داشت: ما دیگر به روزهای خوب روابط فراآتلانتیک باز نخواهیم گشت. جهان چهار سال است که دگرگون شده است. از جمله این تحولات آن است که اروپا حاکمیت خود را در حوزه های امنیتی، دفاعی و خودمختاری راهبردی تثبیت کرده است.  

وی ادامه داد: چهار سال است که دیگر اروپا از ساده لوحی خود بیرون آمده و در حال تثبیت قدرت خود است. هنوز کارهای زیادی وجود دارد. اکنون ما باید یک رابطه جدید فراآتلانتیکی ایجاد کنیم.

شبکه خبری «اروپا ۱» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد کشورهای عضو ناتو قصد دارند در صورت انتخاب جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، اجلاسی را در ماه مارس در بروکسل ترتیب دهند؛ اما در صورتی که دونالد ترامپ پیروز شود، این اجلاس احتمالاً در اواسط سال برگزار خواهد شد.

روابط دو سوی آتلانتیک که در دهه های اخیر در مسائلی چون موافقت نامه های تجاری، پروتکل کیوتو، جنگ عراق و ... آسیب دیده بود، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، و اختلاف مواضع طرفین در موضوعات بین المللی نظیر ناتو، تعهدات بین المللی همچون پیمان پاریس، برجام و تحریم های یکسویه، مسائل تجاری و سایر بحران های بین المللی به اوج خود رسید.

آمریکا که با یکجانبه گرایی های خود به ویژه در دوران ترامپ، به زعم اروپا، دیگر تمایلی به رهبری جهان ندارد، زمینه را برای بروز ابتکار عمل بیشتر اروپا فراهم آورده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید