پس از انصراف ۶ کشور عربی از قبول ریاست اتحادیه عرب، مصر آمادگی خود را برای قبول این تصدی اعلام کرد.

تمایل مصر برای پذیرش ریاست اتحادیه عرب

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، "حسام زکی" معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که نماینده دائم قاهره در این اتحادیه آمادگی خود را برای ریاست این دوره اتحادیه عرب که در ماه مارس ۲۰۲۱ پایان می‌یابد، به دبیرخانه این اتحادیه اعلام کرده است.    

وی افزود: مصر همچنین حق ریاست خود بر دوره آینده اتحادیه عرب بر اساس ترتیب حروف الفبا را محفوظ می‌داند.  

پیشتر فلسطین، قطر و کویت، لیبی و جزایر قمر از پذیرش ریاست دوره کنونی اتحادیه عرب امتناع کرده بودند.  

قرار بود تشکیلات خودگردان فلسطین ریاست دوره کنونی اتحادیه عرب را برعهده داشته باشد، اما اتحادیه عرب شهریور گذشته با درخواست این تشکیلات برای برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب به منظور بررسی توافق عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی موافقت نکرد و در پی آن تشکیلات خودگردان فلسطین در اعتراض به اعلام عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با تل آویو، ریاست اتحادیه عرب را رد کرد.  

"ریاض المالکی" وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره به شبکه الجزیره گفته بود که "ما نمی‌خواهیم کشورهای عربی در زمان ریاست ما بر این اتحادیه، در اقدامی شتاب‌زده با رژیم صهیونیستی توافق کنند".  

بحران در ریاست اتحادیه عرب پس از آن صورت می‌گیرد که مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با منامه از یک طرف و پیمان صلح رژیم صهیونیستی با امارات روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست‌ها آشکار و رسمی کردند.  

اتحادیه عرب (جامعة الدول العربیة) نام مجموعه‌ای از کشورهای جنوب غربی آسیا و شمال و شمال غربی آفریقا است. این اتحادیه در ۲۲ مارس سال ۱۹۴۵ و با حضور ۶ کشور مصر،  عربستان، عراق،  سوریه، لبنان،  یمن و اردن تأسیس شد و در حال حاضر ۲۲ کشور عربی در آن عضویت دارند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید