عملکرد ترامپ طی سال های ریاست جمهوری اش نشان دهنده آن است که او توانایی گرفتن هر گونه تصمیم غیرعقلانی را دارد.

ترامپ یا بایدن؟ کاندیدای مطلوب اروپا کیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین؛ انتخابات ایالات متحده بر روی متحدان اروپائی آمریکا که در چهار سال اخیر از دست واشنگتن بسیار رنجیده اند، اثر زیادی خواهد داشت. کشورهای مهم اروپائی ترجیح می دهند که یک بار دیگر مجبور به تحمل ترامپ در کسوت رئیس جمهور آمریکا نباشند و به همین خاطر نگاه خوبی به بایدن دارند. ترامپ در خارج از مرزهای کشورش چندان محبوب نیست. این را حتی می توان از وضعیتش در شورای امنیت و بی توجهی آشکار کشورها نسبت به پیشنهاداتش به خوبی حدس زد. با این حال به نظر می رسد که اروپائی ها و چینی ها بیش از دیگران منتظر خروج او از کاخ سفید باشند.

فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین الملل می گوید:

بایدن و ترامپ رقابت شدیدی با هم دارند و بایدن تاکنون توانسته به میزان قابل توجهی در نظرسنجی ها بالاتر از رئیس جمهور فعلی قرار بگیرد. این وضعیت امیدواری هایی را به وجود آورده که ترامپ انتخابات 2020 را ببازد. با توجه به اختلافات عمیق بین واشنگتن و کشورهای مهم اروپائی، اماهر کدام از این دو کاندیدا چه رویکردی را نسبت به اروپا نشان خواهند داد؟

در مورد اروپا مشخص است که آنها امید دارند که بایدن به عنوان شخصی که سیاست را بلد بوده و حرفه ای و معقول است رئیس جمهور آمریکا شود. آنها می دانند که بایدن به اصول بازی بین المللی احترام گذاشته و آن را بلد است و مانند یک سیاستمدار حرفه ای رفتار خواهد کرد.  اروپائی ها در قرن گذشته، بنیان گذار نظام های قانونمند بودند(البته نه در کشورهایی که مستعمره به حساب می آمدند). حالا که دیگر اروپا قدرت مسلط در جهان نیست، آنها نسبت به قانون مداری حساس تر شده و اهمیت زیادتری برایش قائلند. مثلا وقتی ترامپ از کنفرانس پاریس خارج شد، برای اروپائی ها که به توسعه پایدار و دور شدن از انرژی های فسیلی معتقدند، یک شوک بود که آنها را در همان ابتدای کار نسبت به رئیس جمهور آمریکا ناامید می کرد.

وقتی قراردادهای میان آمریکا و اروپا و حتی قراردادها با کشورهای آمریکایی یکی پس از دیگری لغو شدند، اروپا فهمید که ترامپ فاصله زیادی با سیاستمداری معقول دارد. آنها حالا انتظار دارند که بایدن به کاخ سفید برود و دوباره به سازمان هایی مثل یونسکو و سازمان بهداشت جهانی برگردد. در حقیقت اروپا به دنبال شخصی است که سیاست معقولی داشته باشد و تعادل را حفظ کند و بایدن برای آنها چنین سیاستمداری خواهد بود. چرا که او آمریکا را بخشی از اروپا می داند. اما اگر ترامپ به کاخ سفید برود، اوضاع بار دیگر برخلاف میل اروپائی ها خواهد بود.

در صورتی که برخلاف میل اروپائی ها ترامپ بار دیگر انتخاب شود، رویکرد این دو در قبال هم چه خواهد بود؟ آیا ترامپ می تواند به همین شیوه فعلی با اروپا رفتار کند؟

در آمریکا آنطور که به نظر می رسد، همه چیز تنها در دست ترامپ نیست. در این کشور سازمان های بسیاری وجود دارند که هرکدام بخشی از جمعیت ایالات متحده را نمایندگی می کنند و در این میان اروپائی ها نفوذ زیادی دارند. ترامپ نسبت به هر کشور دیگری نگاه منفعت طلبانه‌ای دارد اما ازنظر سیاسی چندان مشکلی با اروپائی ها ندارد و به نظر می رسد که او به همین شیوه خود ادامه دهد.اگر او در انتخابات برنده شود به هرحال مجبور است که با این قاره همکاری هایی کند و جاهایی هم کوتاه بیاید. همینطور که آنها ناچارند ترامپ را در کاخ سفید تحمل کنند.

بایدن وعده داده که اوضاع آمریکا را به قبل از 2016 بر می گرداند و اجازه نمی دهد خساراتی که ترامپ به این کشور زده است، ادامه پیدا کند. او تا چه اندازه می تواند این کار را بکند و چقدر طول خواهد کشید که بایدن حداقل در سیاست خارجی اوضاع را بهبود ببخشد؟

به همان اندازه که ترامپ بدون فکر و شتابزده توانست اقداماتی را انجام دهد و از سازمان ها و قراردادهای بین المللی خارج شود، به همان سرعت بایدن می تواند به آنها برگردد. بایدن در مناظره اول خود با محاسبه گری به ترامپ گفت ساکت شو و دوبار هم او را دلقک خطاب کرد.این نشان می دهد که او با همین جدیت می تواند آثار رفتار ترامپ را هم پاک کند. او به سازمان های بین المللی و تعهدات آمریکا باز خواهد گشت و رودروایسی هم با ترامپ و طرفداران جمهوری خواهش نخواهد داشت. بایدن قبلا هم گفته که هم به کنوانسیون پاریس، هم به سازمان بهداشت جهانی و یونسکو و هم به برجام باز می گردد. او این کارها را با سرعت انجام خواهد داد. در مورد برجام او گفته که بر می گردد اما اینکه پس از آن چه اتفاقی بیفتد، به رفتار هر دو طرف بستگی دارد. سیاست آمریکایی ها گاه این است که کشورها را به جنگ های فرساینده اقتصادی بکشند.

به کشورهای چین و روسیه بپردازیم. برخی می گویند این دو کشور با وجود تضادهایی که با آمریکا دارند، خواهان ماندن ترامپ در قدرتند. این استدلال تا چه اندازه می تواند درست باشد؟

چین و روسیه در این چهار سال اخیر از حضور ترامپ برای کسب حیثیت سیاسی استفاده کرده اند. اما ادامه حضور او در کاخ سفید به خصوص برای چین به علت رقابت هایی که وجود دارد، مفید نخواهد بود. آمدن بایدن برای هر دوی کشورها به معنای این است که با کشور منطقی تری رو به رو خواهند بود که قابل پیشبینی است.چین به همکاری آمریکا نیاز دارد و سیاست مبارزه جویی ترامپ خوشایندش نیست. روسیه هم مایل است که در شرایط عادی تری با آمریکا تعامل داشته باشد و ترامپ قادر نیست که چنین شرایطی را برای کرملین آماده کند.

آیا اگر ترامپ در کاخ سفید بماند، انزوای او در عرصه جهانی ادامه خواهد داشت؟

وقتی می گوییم آمریکا منزوی شده یعنی آن گرمای همیشگی که بین کشورهای متحد با ایالات متحده وجود داشته رو به سردی گذاشته است و به ویژه در مورد اروپائی ها به این معناست که آنها با ترامپ با ملاحظه کاری رفتار می کنند. آنها خود را با ایالات متحده به عنوان یک خانواده می دانند و حتی در زمانی که ترامپ در کاخ سفید بوده، هر چند که روابطشان تیره و تار تر از هر زمانی بوده است اما، قطع نشده و به نحوی او را تحمل کرده اند. بله اگر ترامپ باز هم انتخاب شود، آنها با همین رویکرد فعلی با آمریکا ادامه خواهند داد تا بالاخره 4 سال بعدی هم تمام شود و او از کاخ سفید بیرون رود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید