این تب تند که تب‌کردگان را در قم دور هم جمع کرد، در بهارستان اما به سردی نشست و در حالی که نمایندگان متقاضی استیضاح روحانی مکرر هیأت رئیسه مجلس را به باد انتقاد می‌گرفتند که چرا با گذشت دو ماه از ارائه طرح سوال از رئیس‌جمهوری این طرح اعلام وصول نمی‌شود، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس خبر از منتفی شدن استیضاح روحانی داد.

دعوا بر سر «بودن یا نبودن» روحانی
به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه توسعه، ظاهرا انشقاق در اردوگاه اصولگرایان بر سر «بودن یا نبودن» روحانی بالا گرفته است؛ عده‌ای در قم همایش استیضاح! راه انداخته‌اند و عضو هیأت رئیسه مجلس هم در بهارستان خبر از منتفی شدن استیضاح روحانی می‌دهد.استیضاح روحانی از همان بدو تشکیل مجلس یازدهم، نقل دهان بهارستان‌نشینان شد تا اینکه مقام معظم رهبری آب پاکی را روی دست ایشان ریختند و برای چندمین بار اعلام کردند که دولت تا آخرین لحظه باید بر سر کار بماند و به وظایف خود عمل کند.در روزهای گذشته اما بعد از آنکه مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در توئیتش، حکم به اعدام روحانی داد، بحث استیضاح رئیس‌جمهوری دوباره بالا گرفت. خود ذوالنوری که طرح استیضاح حسن روحانی را پیگیری می‌کند، اعلام کرد که استیضاح رئیس‌جمهور از دستور کار مجلس یازدهم خارج نشده و به قوت خودش باقی است.

او با بیان اینکه پرونده استیضاح دست بنده است، عنوان کرد که ۴۴ نفر این طرح را امضا کرده‌اند، ولی ۱۱ نفر امضایشان را پس گرفتند. ذوالنوری از نمایندگان خواست استیضاح را امضا کنند تا اوضاع نابسامان فعلی با استیضاح آقای رئیس‌جمهور سامان پیدا کند.

احتمالا آن همایش در قم هم پیرو همین درخواست برگزار شده است. برای همایش استیضاح پوستری طراحی شد با عکس دستی که مانند رأس یک هرم بالا آمده و کارت قرمزی را به نشانه استیضاح نشان می‌دهد. در قاعده هرم هم چهره‌های اصولگرایی همچون مجتبی ذوالنوری، کریمی قدوسی، صادق کوشکی، حسینعلی حاجی دلیلگانی، محمدحسن آصفری و شماری دیگر از چهره‌های اصولگرا به چشم می‌خورند که در صدر آنها حمید رسایی است.برای جور بودن جنس هم چند عکس مردمی مانند جمعیتی در مترو و کودکی پابرهنه و احیانا متعلق به مناطق محروم هم توی پوستر جا داده‌اند و در حاشیه پوستر هم ۱۲ محور همایش خود را قید کرده‌اند؛ البته در این محورها هیچ اشاره‌ای به گفته مقام معظم رهبری درباره ضرورت ادامه کار دولت تا آخرین لحظه، نکرده‌اند.

صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا و استاد دانشگاه که تصویرش روی پوستر استیضاح روحانی دیده می‌شود،  در گفت‌وگویی تاکید کرده که مجلس اگر انقلابی عمل کرده بود باید تا امروز آقای روحانی از اریکه قدرت خارج می‌شد و اگر این اتفاق رخ داده بود امروز قیمت ارز ۱۱ یا ۱۲ هزار تومان بود، نه ۳۰ هزار تومان و بلکه بیشتر.

او درباره اینکه چرا این مجلس اصولگرا دست به استیضاح روحانی نمی‌زند هم گفته است: «ما در ماجرای آقای تاجگردون شاهد بودیم که بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ نماینده موافق ماندن آقای تاجگردون بودند و تعداد کمی رای مخالف دادند. لذا مشکل اصلی اینجاست که مجلس فعلی تعداد نمایندگان انقلابی خیلی کمی دارد. اصولگرایان سیاست‌گذارانی هستند که در خیلی از موارد به عنوان لبه دوم قیچی اصلاح‌طلبان عمل می‌کنند. این اصولگرایان همان افرادی هستند که برجام را در کمتر از ۲۰ دقیقه پذیرفته و به کابینه آقای روحانی در سال ۹۲ رأی اعتماد دادند.»

کوشکی مجلس فعلی را انقلابی ندانسته و استدلال کرده که این مجلس اگر انقلابی بود باید به عنوان اولین اقدام خودش، استیضاح روحانی را کلید می‌زد. او در بخش دیگری از اظهاراتش، به حلقه پیرامونی روحانی و مشخصا نوبخت و واعظی اشاره کرده و افزوده: مقصر اصلی آقای روحانی و حلقه ایشان است که البته افراد شناخته شده‌ای هستند؛ وگرنه وزیری که نتوانسته است در عمر وزارت خودش با رئیس‌جمهوری دیدار کند، چه تقصیری دارد؟

این تب تند که تب‌کردگان را در قم دور هم جمع کرد، در بهارستان اما به سردی نشست و در حالی که نمایندگان متقاضی استیضاح روحانی مکرر هیأت رئیسه مجلس را به باد انتقاد می‌گرفتند که چرا با گذشت دو ماه از ارائه طرح سوال از رئیس‌جمهوری این طرح اعلام وصول نمی‌شود، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس خبر از منتفی شدن استیضاح روحانی داد.

او توضیح داد: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.امیرآبادی فراهانی، به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس نه تنها از از منتفی شدن استیضاح روحانی سخن گفت، بلکه تاکید کرد که مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت قانونی خود برسد، چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است.

از گفته‌های او چنین برمی‌آید که مجلس نه تنها بنای استیضاح روحانی را ندارد، بلکه استیضاح وزرای دولت نیز در دستور کار نیست. این عضو هیأت رئیسه مجلس در این مورد اشاره کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد.

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر اخیرا در اظهاراتی تند، خطاب به هیأت رئیسه مجلس گفته بود: «رئیس‌جمهوری باید به مجلس کشانده و استیضاح شود، اما هیأت‌رئیسه طرح سؤال از او را اعلام وصول نمی‌کند. اقتدار مجلس کجا رفته است که هیچ‌کس پاسخ‌گوی وضعیت موجود نیست؛ آقای قالیباف! چرا ما نمایندگان نمی‌توانیم رئیس‌جمهور را حداقل به مجلس بکشانیم و سؤال کنیم؟»

گفته‌های دیروز امیرآبادی فراهانی اما پاسخی به این تندی‌ها بود. نکته قابل توجه در این میان اقلیت تندروها در مجلس است. ذوالنوری که اخیرا در توئیتی از خواست اکثریت جامعه برای عزل و مجازات رئیس‌جمهور سخن گفته، در بهارستان توانسته تنها ۴۴ امضا برای طرح استیضاح روحانی جمع کند؛ بدین معنی که او در مجلس نیز همراهی اکثریت را ندارد، چه رسد در میان مردم.

اغلب نمایندگان بیم آن را دارند که با استیضاح روحانی، کشور از هم بپاشد. مالک شریعتی، نماینده تهران علیرغم اینکه از منتقدان جدی دولت به شمار می‌رود، در همین ارتباط گفته است: «در شرایط فعلی بی‌دولتی و بی‌ثبات کردن کشور بازی در زمین دشمنان‌ جمهوری اسلامی است؛ اگر کشور بی‌ثبات شده و بی‌دولت شویم قطعاً خسارت‌ها چند برابر خواهد بود؛ ضمن اینکه این کار برای دولت با عملکرد منفی دستاورد تلقی می‌شود.»امیرابراهیم رسولی، مدیرکل هیأت‌رئیسه مجلس نیز طی یادداشتی به بررسی تبعات این طرح پرداخته و نوشته است: «دولت پس از استیضاح روحانی تا انتخابات در اختیار جهانگیری معاون اول خودش قرار می‌گیرد. [...] واقعاً فرق جهانگیری و روحانی در چیست؟»

البته اصولگرایان تندرویی که اینگونه کمر به استیضاح روحانی بسته‌اند نیز به این استدلال‌ها واقف هستند و هم به بن‌بست‌هایی که استیضاح روحانی را ناممکن می‌کند؛ از این رو بسیاری این تب تند را صرفا هیاهویی سیاسی و تبلیغاتی تلقی می‌کنند.

 
کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید