صدا و سیما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای جهان یک استاندارد ثابت حتی برای ماسک زدن یا نزدن در برنامه‌هایش ندارد. یکی با شیلد و دستکش به برنامه می‌آید، یکی ماسک را زیر چانه می‌زند، یکی فقط ماسک می‌زند و یکی اصلا ماسک نمی‌زند. این مسئله از نسخه پیچی‌های عجیب و غریب رسانه ملی برای کرونا جداست. از نمک تا نیش زنبور از جمله مواردی بود که روی آنتن رسانه ملی برای درمان کرونا تبلیغ شد آن هم در حالی که وزارت بهداشت بارها به صراحت گفت چنین حرف‌هایی تایید نشده و خطرناک است.

تناقض‌های ادامه‌دار صداوسیما؛ تلویزیون چقدر کرونا را جدی گرفته است؟

سلام نو – سرویس اجتماعی: در روزهایی که بیماری کرونا در اوج خود قرار دارد و مردم به واسطه این بیماری و تاثیر هم‌زمان تحریم‌ها و سومدیریت‌ها شدیدترین فشارهای ممکن را تحمل می‌کنند یکی از ناخوشایندترین عملکردها مانند همیشه به صدا و سیما تعلق دارد، صدا و سیمایی که البته رئیس و مدیران ارشدش گمان می‌کنند جامعه را در دوران کرونا مدیریت کرده‌اند.

به گزارش سلام نو، این روزها رسانه ملی گزارش‌هایی گاه و بی‌گاه پخش می‌کند که در آن خبرنگارانش از مغازه‌ها، پاساژها و حتی مردم عادی با محوریتِ زدن یا نزدن ماسک گزارش تهیه می‌کنند. در یک نگاه چنین گزارش‌هایی مسئولانه و مفید هستند که قصد دارند ضرورتِ ماسک زدن را به مخاطب یادآور شوند، اما مسئله اینجاست که آیا صدا و سیما صلاحیت چنین کاری را دارد؟

بیایید به عملکرد صدا و سیما در حوزه کرونا نگاهی سریع بیاندازیم. رسانه ملی در ابتدا ورود کرونا را تکذیب می‌کرد و حتی یک روز پس از ورود رسمی کرونا به ایران در روز ۱ اسفند گزارشی از قم پرشور را تهیه کرد که اسیر شایعه کرونا نشده، قمی که بعدا تبدیل به یکی از مراکز پخش کرونا در کشور شد.

صدا و سیما حتی برای نشان دادن کنترل کرونا در فردوگاه‌های کشور فیلم نمایشی تهیه کرد که با واکنش معاون وزیر بهداشت مواجه شد. علیرضا رئیسی آن گزارش صدا و سیما را نمایشی خواند و گفت: صدا و سیما برای اینکه گزارشی تهیه کند نیاز به تصویر هم داشت از همین رو از کارکنان فرودگاه استفاده کرده که مسافران را به صورت نمادین با تب سنج کنترل می‌کنند.

در حوزه تولید محتوای مرتبط با کرونا به خصوص در حوزه تولید محتوای آموزشی درباره شیوه زندگی در دوران کرونا و چگونگی رعایت نکات بهداشتی، صدا و سیما به طور جدی از شبکه‌های مجازی و کانال‌های مستقل خبری عقب بود. تلخ‌تر اینکه همان برنامه‌های با تاخیر در حوزه آموزش نیز، اندک اندک تعطیل شد و بعد از موج اول کرونا دیگر اثری از آن نیست.

مسئله سوم رسانه ملی اما این است که صدا و سیما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای جهان یک استاندارد ثابت حتی برای ماسک زدن یا نزدن در برنامه‌هایش ندارد. یکی با شیلد و دستکش به برنامه می‌آید، یکی ماسک را زیر چانه می‌زند، یکی فقط ماسک می‌زند و یکی اصلا ماسک نمی‌زند.

این مسئله از نسخه پیچی‌های عجیب و غریب رسانه ملی برای کرونا جداست. از نمک تا نیش زنبور از جمله مواردی بود که روی آنتن رسانه ملی برای درمان کرونا تبلیغ شد آن هم در حالی که وزارت بهداشت بارها به صراحت گفت چنین حرف‌هایی تایید نشده و خطرناک است.

کار به جایی رسید که کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه توییتر خود با انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما درباره نحوه درمان ویروس کرونا نوشت: «مردم شبکه ۳ رو باز میکنند، میگه داروی امام کاظم(ع) برای کرونا خوبه، می‌زنند شبکه ۵ میگه فقط نمک، برمی‌گردند شبکه ۳ میگه نیش زنبور عسل کولاک میکنه، میرن شبکه افق، اونجا آدرس ناصرخسرو رو میده، بعد اخبار رو می بینند، میگه فریب این جماعت رو نخورید.. ممنون که هستید!»

چنین رسانه‌ای در این قامت صلاحیت این را دارد که از کاسب و مردم عادی بپرسد که چرا ماسک نزده‌اند؟ مردمی که در بسیاری از موارد توان تهیه ماسک یا مواد ضدعفونی کننده را ندارند.

از طرف دیگر صدا و سیما در حالی به مُچ‌گیری از کسب و کارها می‌پردازد که بیشتر آن‌ها با مشکلات بسیاری به حیات خود ادامه می‌دهند و از نگاه یک طرفه رسانه ملی شکایت دارند.

جبینی، مدیر بازار بزرگ دل‌گشا در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به مشکلات بسیاری که برای این مرکز پیش آمده گفت: با وجود تمام فشارهای اقتصادی، تمام پرسنل بازار سهمیه روزانه ماسک سه لایه پزشکی دارند، تمام ورودی‌های بازار با تب سنجی کنترل می‌شوند و تمام نیروها چند نوبت مورد تست کرونا قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ما از ورود هر مغازه‌دار یا مشتری‌ای به فضای پاساژ بدون ماسک جلوگیری می‌کنیم و از فروشندگان هم خواستیم همکاری کنند و به صورت روزانه هم این مسئله را در سطح مجموعه مورد نظارت قرار می‌دهیم. سیستم‌های هواسازی خود را نیز به صورت پیوسته مورد نظارت قرار دادیم تا بهترین هوای ممکن را داشته باشیم.

جبینی با این همه به چالش‌های این قواعد هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه به خاطر جدیت پرسنل ما برای استفاده از ماسک توسط مشتریان، برخوردها و دلخوری‌هایی رخ می‌داد ولی ما با تمام توان سعی کردیم چنین کاری را بکنیم.

مدیر بازار دلگشا با اشاره به هزینه‌بر بودن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای این مجموعه گفت: تامین ماسک و مواد ضدعفونی وظیفه ما است و ما هم انتظار خاصی نداریم ولی تا اینجا شاهد حمایت مالی خاصی نبودیم، هرچند در بازدیدهای مسئولان با تایید و تمجید آنان رو به رو شدیم.

جبینی در انتها با اشاره به چالش‌های پیش روی مردم و اهالی کسب و کار گفت: ما در این مدت با مردم بسیاری مواجه شدیم که تمکن مالی تامین ماسک کافی یا مواد ضدعفونی کننده نداشتند. کاسبان بسیاری نیز آسیب‌های جبران ناپذیر از بحران کرونا خوردند که امیدواریم فکری به حال هر دو گروه شود.

بازار دلگشا مشتی نمونه خروار بود. بسیاری از مغازه‌داران یا مدیران مراکز تجاری تهران از دشواری رعایت پروتکل‌های بهداشتی از نظر مالی و از نظر مواجهه با مردم می‌گویند. آن‌ها از یک سو توان اندکی برای تامین مواد ضدعفونی کننده و ماسک دارند و حمایت نمی‌شوند و از سوی دیگر تا پیش از اجباری شدن ماسک چالش بسیاری با مشتریان برای ورود با ماسک به فضای کسب خود داشتند.

در چنین شرایطی صدا و سیما به جای این که انگشت اتهام را به سوی خود به عنوان مسئول فرهنگ سازی و مسئولین دیگری به عنوان عامل حمایت کننده بگیرد، به سادگی مردم و کاسبین را متهم می‌کند و از خود قهرمان عرصه فرهنگ‌سازی می‌سازد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید