برخی در این میان یک سناریو بدبینانه دیگر نیز متصور هستند و آن این که دولت و بانک مرکزی از برد بایدن مطمئن شده‌اند و می‌دانند بعد از او قیمت به هر شکل کاهش خواهد یافت در نتیجه با اخباری چون افزایش فشار در سه هفته آینده می‌خواهند حداکثر برداشت را از قله قیمت ارز بکنند.

آینده قیمت دلار چگونه خواهد بود؟ / دلار سقوط می‌کند یا صعود؟

سلام نو سرویس بین الملل: دلار حالا به حضور خود در کانال ۳۰ هزار تومان رسمیت بخشیده و با توجه به اعلام رئیس بانک مرکزی درباره سه هفته سخت پیش روی ایران، به نظر می‌رسد در سه هفته آینده نیز در همین کانال باقی بماند به ویژه با توجه به این مسئله که تزریق ارز بانک مرکزی اثری در کاهش قیمت نداشته است.

اما آینده بازار ارز چه خواهد شد؟ دلار به عنوان ارز معیار در ایران به کدام سو می‌رود؟ در سه هفته آینده باید منتظر رشد دلار باشیم یا ریزشش؟ بعد از سه هفته و بعد از انتخابات آمریکا چطور؟ اگر بایدن انتخاب شود آیا دلار شاهد سقوطی تاریخی خواهد بود؟ اگر ترامپ انتخاب شود چطور؟

خیلی‌ها انتظار داشتند پس از خبر افزایش صادرات نفت ایران، قیمت دلار افزایش نیابد اما چنین نشد. بر اساس گزارش رویترز، با وجود تحریم‌های غیرقانونی آمریکا صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری داشت. به گفته این خبرگزاری داده‌های دریافتی از حرکت نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) رشد داشته، اگرچه رقم‌های محاسبه شده تفاوت زیادی داشته و عددی بین ۴۰۰ هزار تا ۵/ ۱‌میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد. افزایش صادرات نفتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به افزایش درآمدهای ارزی منجر می‌شود و افزایش عرضه ارز، می‌تواند قیمت دلار را به‌سوی نرخ‌های پایین‌تر هدایت کند، اما در عمل نه تنها چنین نشد بلکه دلار با سرعت بیشتری رشد کرد.

تجربه نشان داده روی حرف رئیس بانک مرکزی نمی‌شود حساب کرد. از دلار پنج هزار تومانی تا همین حالا که دلار سی هزار تومان است خرید ارز ریسک داشته، ارز حباب داشته و بهتر بوده مردم در این بازار ریسک نکنند. اما ریسک اصلی را کسانی کردند که ریال خود را تبدیل به دلار نکردند تا سرمایه زندگی آن‌ها نصف شود.

کارشناسان نظرات مختلف و گاها متضادی درباره بازار ارز دارند. میثم رادپور، کارشناس حوزه‌های پولی و بانکی می‌گوید: «با کاهش یافتن انتظارات تورمی و در شرایطی که قیمت ارز بشدت افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود به صورت خودکار تقاضا برای خرید کاهش پیدا کند. چرا که خریداران دلار در این شرایط که احتمال شکست ترامپ در انتخابات وجود دارد، ریسک خرید ارز با قیمت نجومی را نمی‌پذیرند.»

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی اما دو در گفت‌وگو با آرمان دو سناریو خوش بینانه و بدبینانه برای آینده دلار متصور است. در سناریو خوشبینانه اگر بایدن رئیس جمهور شود، بیماری کرونا را مهار کنیم و صادرات غیرنفتی ما با همسایگان به روال سابق بازگردد و مدیریت منابع بهتری صورت بگیرد دلار به کانال ۲۰ هزار تومان باز می‌گردد. اما در سناریو بدبینانه اگر ترامپ رئیس جمهور شود، کرونا ادامه داشته باشد و فشارها افزایش یابد دلار به پیش روی در کانال سی هزار تومان ادامه خواهد داد که این یعنی افت و خیر در قیمت بین ۳۱ تا ۴۰ هزار تومان.


سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز اما به نکته جالب دیگری اشاره می‌کند و آن این است بازار ارز مدت‌ها است که به اخبار مثبت واکنشی نشان نمی‌دهد اما اگر بر عکس این خبر بدی برسد بازار به سرعت متناسب با آن واکنش می‌‎دهد.

اشرفی تنها به دو شرط آینده روشن و کاهشی برای بازار ارز متصور است؛ یکی رای آوردن بایدن در انتخابات آمریکا و دوم این که ایران به fatf بازگردد. او تاکید دارد پیروزی بایدن به تنهایی کافی نیست و ایران باید به fatf باز گردد تا روند گردش پول روان شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان حتی انتظار کاهش ۵۰ درصدی قیمت ارز را داشت.

برخی در این میان یک سناریو بدبینانه دیگر نیز متصور هستند و آن این که دولت و بانک مرکزی از برد بایدن مطمئن شده‌اند و می‌دانند بعد از او قیمت به هر شکل کاهش خواهد یافت در نتیجه با اخباری چون افزایش فشار در سه هفته آینده می‌خواهند حداکثر برداشت را از قله قیمت ارز بکنند تا اگر بعد از پیروزی بایدن کاهشی در قیمت ارز رخ داد به مشکلی برنخورند.

هر چه که هست آینده بازار ارز حداقل در سه هفته آینده چندان روشن نخواهد بود و ایرانیان تا انتخابات آمریکا با بازار ملتهب و فشار ناشی از بازار ارز مواجه خواهند بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید