سیستم سیاسی طائفه‌ای، فساد، فشار اسرائیل، دخالت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و اختلافات داخلی سال‌های سال است که مانع آرامش و ثبات در لبنان شده است. این فضا با تحریم‌های جدید آمریکا آن هم در دوران شیوع کرونا تشدید شد و باعث سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی این کشور شد.

راه دشوار سعد حریری برای بازگشت به کاخ نخست وزیری لبنان

سلام نو – سرویس بین الملل: در چهاردمین روز از مرداد ماه امسال انفجاری در بندر بیروت رخ داد که به معنای تمام کلمه لبنان را زیر و رو کرد. بسیاری در این انفجار کشته، مفقود یا زخمی شدند، دولت لبنان استعفا کرد، مردم علیه تمام گروه‌های سیاسی شوریدند و البته فرانسه به عنوان بازیگری قدیمی در لبنان دوباره به متن تحولات سیاسی این کشور بازگشت.

انفجار بندر بیروت چنان مهیب بود که بر اساس گزارش نشریه فوربز انفجار بیروت موج لرزه‌ای برابر با زمین‌لرزه ۳/۳ ریشتر را ایجاد کرد و در ترکیه، سوریه و بخش‌هایی از اروپا و همچنین در قبرس که بیش از ۲۵۰ کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد، احساس شد. اما پس از انفجار در بندر بیروت انفجاری دیگر در جامعه خسته و ناراضی لبنانی رخ داد که به مراتب از انفجار اصلی شدیدتر بود، انفجاری که جامعه لبنان را به قبل و بعد خود تقسیم کرد.

انبار باروت نارضایتی لبنانی‌ها برای شعله‌ور شدن به یک جرقه نیاز داشت، اما انفجار بیروت به آن‌ها چیزی بیش از یک جرقه داد. نارضایتی لبنانی‌ها چنان بود که هنگام ورود ماکرون به این کشور برخی نامه‌ای امضا کردند و درخواست اداره لبنان توسط فرانسه را به او ارائه دادند.

سیستم سیاسی طائفه‌ای، فساد، فشار اسرائیل، دخالت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و اختلافات داخلی سال‌ها سال است که مانع آرامش و ثبات در لبنان شده است. این فضا با تحریم‌های جدید آمریکا آن هم در دوران شیوع کرونا تشدید شد و باعث سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی و فروپاشی اقتصادی این کشور شد.

مکرون که آمد وعده اصلاحات داد. به گروه‌های سیاسی لبنان مهلت یک ماهه جهت تشکیل دولتی داد که اصلاحات را شروع کند. در نهایت نیز مصطفی ادیب مسئول تشکیل دولت شد، چهره‌ای که روابطی مطلوب با کاخ الیزه داشت، در سیاست داخلی لبنان به نسبت خوش سابقه بود و البته می‌توانست نماد دولتی تکنوکرات باشد.

با این همه اختلافات در لبنان چنان عمیق و مشکلات چنان گسترده بود که مصطفی ادیب با وجود حمایت فرانسه و سعد حریری باز هم کاری از پیش نبرد و از تشکیل دولت انصراف داد.

حالا عروس خاورمیانه منتظر نخست وزیری جدید است، نخست وزیری که به احتمال زیاد سعد حریری خواهد بود، کسی که در نوبت پیشین با وجود موافقت حزب الله و فرانسه حاضر به پذیرش نخست وزیری نشد. مسئله‌ای که ظاهرا ریشه در مخالفت عربستان با او داشت.

منابع لبنانی روز دوشنبه گزارش دادند که سعد حریری به دیدار میشل عون رییس جمهور لبنان رفته و برای برون رفت این کشور از مشکلات با وی به رایزنی پرداخته و دو طرف بر ضرورت تشکیل دولت جدید لبنان درسریع ترین زمان ممکن تاکید کرده‌اند.

سایت النشره در یادداشتی درباره تشکیل دولت جدید لبنان نوشت که شرط عربستان برای چراغ سبز نشان دادن به حریری برای تشکیل دولت آینده لبنان این است که حزب‌الله لبنان در ساختار دولت جدید لبنان مشارکت نداشته باشد و به همین دلیل سعد حریری دنبال تشکیل یک دولت غیر سیاسی با شعار "نجات اقتصادی لبنان" تا هم حزب الله ظاهرا از کابینه دور شود و هم عربستان چراغ سبز نشان دهد.

با این همه ظاهرا فرانسه هم بیکار ننشسته و پس از مذاکره با حزب الله طبق این گزارش نامه‌هایی در رابطه با تسهیل دستیابی سعد حریری، به ریاست دولت به عربستان سعودی ارسال کرده است تا عربستان همکاری بیشتری با طرف لبنانی کند.

 سعد حریری می‌داند تشکیل دولت آینده حتی با وجود تمام این حمایت‌ها تا چه اندازه دشوار است. او می‌داند مثل دیگر سیاست مداران لبنان با مقاومت شدید مردم مواجه است، توان حذف حزب الله از صحنه سیاسی را ندارد و حتی با وجود مخالفت فرانسه و حزب الله و امل باز هم مخالفانی جدی دارد.

از جمله ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان در سخنانی پس از اعلام آغاز مذاکرات سعد حریری، برای تشکیل دوباره دولت اظهار کرد که مخالف تعیین حریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان است و به او گفت که او باید کس دیگری را برای این پست معرفی کند چون خودش چهره‌ای سیاسی است و نمی‌تواند مدعی تشکیل کابینه غیرسیاسی شود.

با این همه برخی منابع نزدیک به گروه‌های شیعه لبنان خبر داده‌اند که حریری پشت صحنه به آن‌ها و حتی کشوری مثل سوریه پیام‌های مثبتی فرستاده تا حمایت آنان را جلب کند و با وجود مخالفت برخی متحدان سابق بتواند بار دیگر به کرسی نخست وزیری تکیه بزند.

باید دید حریری می‌تواند همزمان عربستان، فرانسه، حزب الله و دیگر طرف‌های پیدا و پنهان موثر در لبنان را راضی کند و به کاخ نخست وزیری باز گردد یا در نهایت مجبور می‌شود برای نخست وزیری کس دیگری را معرفی کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید