پلیس ترکیه برای ۱۶۷ تن از نیروهای نظامی این کشور قرار بازداشت صادر کرده و اتهام آنها را نیز داشتن ارتباط با سازمان گولن اعلام کرده است.

بازداشت حامیان گولن در ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، این قرار بازداشت اقدامی علیه حامیان فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکاراست که دولت ترکیه مدعی است این سازمان در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه آنکارا دست داشته است.

این بازداشتی‌ها جدیدترین سرکوب چهار ساله دولت ترکیه علیه این روحانی مستقر در آمریکاست. وی دخالت در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ را که در آن ۲۵۰ تن کشته شدند، رد می‌کند.

مقام‌های ترکیه عملیاتی را از استان ساحلی ازمیر برای یافتن ۱۱۰ مظنون از جمله ۱۶ خلبان، سرهنگ و سرهنگ دوم آغاز کرده و این عملیات در ۲۶ استان انجام شد.

خبرگزاری تی.آر.تی نیز گزارش کرد، ۸۹ مظنون در این عملیات بازداشت شدند.

در یک عملیات جداگانه با هدف دستگیری حامیان گولن،‌ پلیس به جستجوی ۵۷ مظنون در ۱۵ استان پرداخت و به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این عملیات ۳۲ تن دستگیر شدند.

از زمان وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، ۸۰۰ هزار تن برای برگزاری دادگاه، بازداشت شده و حدود ۱۵۰ هزار کارمند، پرسنل نظامی و سایرین یا از کار اخراج یا تعلیق شده‌اند. بیش از ۲۰ هزار تن نیز از ارتش ترکیه اخراج شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری و متحدان غربی ترکیه این مقیاس از سرکوب را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند: دولت آنکارا از کودتا به عنوان بهانه برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است.

دولت ترکیه اما این اتهام را نمی‌پذیرد و می‌گوید: این اقدامات برای امنیت ملی ترکیه ضروری است.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید