شاید این عجیب به نظر برسد ولی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برخی چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه مثل کالین پاول از جو بایدن حمایت کردند و حتی پروژه لینکلن به عنوان کمپین جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ علیه نامزد حزب جمهوری خواه به طور جدی فعالیت کرد.

حمایت جورج بوش ضربه آخر بایدن به ترامپ خواهد بود؟

سلام نو – سرویس بین الملل: انتخابات آمریکا به روزهای حساس و بسیار سرنوشت سازی رسیده و هر اتفاقی کوچک یا بزرگی می‌تواند آینده آمریکا و حتی جهان را متحول کند.

بر اساس نظرسنجی‌های مختلفی که از سوی شبکه‌های مختلف با گرایشات متفاوت انجام شده جو بایدن عموما با اختلافی نزدیک به ده درصد در پیش است و وضع دونالد ترامپ روز به روز بدتر می‌شود.

آن چنان که ایندیپندنت نوشته وضعیت عدم محبوبیت ترامپ در شرایط فعلی تقریبا مشابه وضعیت هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ است، به ویژه پس از انصراف ترامپ از مناظره مجازی و عدم پیروزی پنس در مناظره با هریس در مناظره معاونان اول.

در آن سوی ماجرا رای دهندگان آمریکایی هم به میدان آمده‌اند و آن چنان که سی ان ان گزارش داده تاکنون بیش از ده میلیون رای زود هنگام به صندوق ریخته‌اند. صف‌های بلند رای گیری پیش از موعد، به خصوص در ایالت‌های کلیدی، این امید را در دل دموکرات‌ها ایجاد کرده که نه تنها رای الکترال آن ایالات بلکه شاید کرسی سنا آن را نیز به دست آورند.

با این همه هیچ کدام از این رای‌گیری‌ها به معنای پایان کار نیست. ترامپ پس از بازگشت از بیمارستان و بهبود کرونا به سرعت کمپین خود را کلید زد و به فلوریدا رفت و گفت که آمریکا را حتی از قبل هم بزرگ‌تر می‌کند. از سوی دیگر ترامپ با همکاری پمپئو دنبال آزاد سازی ایمیل‌های باقی مانده از هیلاری کلینتون است تا به کمک آن جنگ رسانه‌ای بزرگی را در دقیقه ۹۰ علیه بایدن کلید بزند.

در آن سوی میدان جو بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از بهترین موقعیت‌های یک نامزد ریاست جمهوری را در اختیار دارد. او در نظرسنجی‌ها موقعیت بهتری را در مقایسه با هر رقیب دیگری در دوره های مختلف انتخابات برای روسای جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۶ دارد، برتری محسوسی که به لطف کرونا به دست آمده است.

۵۹ درصد از رای دهندگان در آخرین نظرسنجی سی ان ان گفتند بایدن بهتر از پس این بیماری برمی آید و تنها ۳۸ درصد عملکرد ترامپ در مقابله با این بیماری را بهتر از بایدن دانستند، این یعنی بیش از بایدن، اوباما یا سندرز این کرونا بود که به کمپین ترامپ ضربه زد.

در این وضعیت دلگرمی بایدن بیش از همه چیز به صف رای‌های بلند بالایی است که در ایالات کلیدی شکل گرفته است، با این همه او چشم به رخدادهایی مثل حمایت جورج بوش از خود نیز دارد.

شاید این انتظار کمی عجیب به نظر برسد ولی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برخی چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه مثل کالین پاول از جو بایدن حمایت کردند و حتی پروژه لینکلن به عنوان کمپین جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ علیه نامزد حزب جمهوری خواه به طور جدی فعالیت کرد.

در این شرایط حمایت کسی مثل جورج بوش از بایدن هر چند دشوار است، اما محال نیست. خانواده بوش به شکل جدی از ترامپ ناراضی هستند و در کنگره ملی جمهوری‌خواهان برای اعلام نامزدی او نیز حضور نداشتند، با این همه تا این لحظه حاضر به حمایت از بایدن نشدند.

جورج بوش پدر و پسر فرشته نبودند. پای هر دو به نبردهای بسیاری باز شد و بوش پسر بود که فاجعه عراق را آفرید. با این همه هر دو، به ویژه بوش پدر، دارای پرنسیپ‌های با ارزشی برای جامعه آمریکا به خصوص جمهوری خواهان بودند و هستند. بوش پدر به شدت در بین نیروهایش محبوب بود و با آنان مثل خانواده‌اش رفتار می‌کرد. او هم‌چنین با صراحت جلوی نژاد پرستی می‌ایستاد.

هر چند حالا بیش از یک دهه از دوران حضور بوش پسر در متن سیاست می‌گذرد و با فقدان بوش پدر و جان مک‌کین و افول میت رامنی، این جورج بوش است که می‌تواند به عنوان یک نماد جریان جدی مخالف ترامپ را نمایندگی کند.

نظرسنجی سی ان ان در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۶۱ درصد از آمریکایی ها نظر مطلوبی در مورد بوش داشتند، که تقریباً دو برابر سال ۲۰۰۹ است. این عدد احتمالا در شرایط فعلی رشد هم داشته و می‌تواند باعث وزن و اهمیت بیش از پیش بوش شود.

حالا باید دید ضربه آخر بازی سهم که می‌شود؟ ترامپ و افشای ایمیل‌های هیلاری کلینتون و کمپین فعال یا بایدن که رای بوش را جذب می‌کند و پشت ترامپ را خالی می‌کند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید