زمانی که ۱۷ سال پیش شیرین عبادی جایزه صلح نوبل را برد کم‌تر کسی گمان می‌کرد او روزی در جبهه ایران ستیزان قرار بگیرد. بسیاری واکنش نه چندان گرم خاتمی به جایزه شیرین عبادی و سیاسی دانستن نوبل صلح را سرزنش کردند ولی حالا بعد از هفده سال مشخص شد ظاهرا سید محمد خاتمی باز هم واکنشی درست‌تر از دیگران داشته است.

از شیرین عبادی تا آنگ‌سان سوچی؛ حامیان بشر ستیزِ حقوق بشر!

سلام نو - سرویس سیاسی: "اعتراضات در ایران به جایی نمی‌رسد. از کلیه فدراسیون‌های ورزشی دنیا می‌خواهم به مدت یک سال ایران را محروم کنند و این تذکری باشد برای حکومت ایران." این جمله وزیر خارجه اسرائیل یا مریم رجوی، سرکرده منافقین نیست. این جمله را شیرین عبادی، فعال حقوق بشر، برنده نوبل حقوق بشر و البته از چهره‌های مخالف نظام گفته است.

او در تمام سخنان خود از جانب مردم ایران صحبت می‌کند و از مخاطبان خود می‌خواهد به "ندای مردم ایران" گوش کنند و به نوعی خود را صدای مردم ایران معرفی می‌‎کند.

پیش از این نیز عباس میلانی و شیرین عبادی با انتشار مقاله ای به دلیل نقض حقوق بشر در ایران خواستار تحریم ورزش ایران، و اخراج ایران از فدراسیون های بین المللی ورزشی و انجمن های حقوقی شدند.

این تحرکات شیرین عبادی به ویژه ویدئویی که در آن درخواست تحریم ورزش ایران را داد با واکنش تند ایرانیان در فضای مجازی رو به رو شد و حتی بسیاری خواستار باز پس گیری جایزه صلح نوبل از او شدند.

شیرین عبادی کیست؟

شیرین عبادی حقوق‌دان، قاضی سابق دادگاه، فعال حقوق بشر، مدرس دانشگاه، نویسنده ایرانی، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران و البته برنده ایرانی جایزه صلح نوبل است.

عبادی دفاع بسیاری از پرونده‌های چهره‌های سرشناس سیاسی،فرهنگی و مطبوعاتی را در ایران برعهده داشته ‌است. از جمله آن‌ها وکالت خانواده داریوش و پروانه فروهر که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای با چاقو به طرز فجیعی به قتل رسیدند و عزت‌الله ابراهیم‌نژاد که در حمله به کوی دانشگاه کشته شد را می‌توان ذکر کرد.

کمیته جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ میلادی این جایزه را به دلیل تلاش عبادی برای ترویج مردم‌سالاری و رعایت حقوق بشر در ایران به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان به او اهدا کرد. او نخستین ایرانی و نخستین زن مسلمان است که این جایزه را دریافت می‌کند.

از جایزه برای صلح تا افروختن در آتش جنگ و تحریم

زمانی که ۱۷ سال پیش شیرین عبادی جایزه صلح نوبل را برد کم‌تر کسی گمان می‌کرد او روزی در جبهه ایران ستیزان قرار بگیرد. بسیاری واکنش نه چندان گرم خاتمی به جایزه شیرین عبادی و سیاسی دانستن نوبل صلح را سرزنش کردند ولی حالا بعد از هفده سال مشخص شد ظاهرا سید محمد خاتمی باز هم واکنشی درست‌تر از دیگران داشته است.

حالا ۱۷ سال پس از روزگاری که شیرین عبادی با وجود مخالفت جدی با نظام در جبهه ضد تحریم قرار داشت، او به حامیان تحریم پیوسته و از چهره‌های مرتبط با برخی گروه‌های تجزیه طلب است. او که ۱۷ سال پیش تحریم را اقدام ضدانسانی ارزیابی می‌کرد حالا خود تبدیل به کارگزار تحریم شده.

این اقدام عبادی با طعنه تند عباس عبدی مواجه شد و او با کنایه نوشت: هنگامی که «آنگ‌سان سوچی» ایرانی خواهان تحریم این مردم شود از ترامپ و پمپئو چه انتظاری می‌توان داشت؟

اشاره عبدی به آنگ‌سان سوچی سیاستمدار، دیپلمات، نویسنده و مدافع حقوق بشر میانمار است که از مخالفان حکومت نظامی پیشین میانمار و برنده جایزه صلح نوبل است اما پس از به قدرت رسیدن در دولت به عنوان ناقض جدی حقوق بشر ظاهر شد.

سوچی پس از آزادی از حبس خانگی امروز در قامت رهبر میانمار ظاهر شده و در برابر نسل کشی علیه مردم مسلمان روهینگیا سکوت کرده است، سکوتی که باعث انتقادات عموم مردم و نهادهای حقوق بشری از او شده.

تاکنون سازمان عفو بین‌الملل از او به علت سکوت برابر آزار مسلمان روهنیگا انتقاد کرده و مدال افتخار او را پس گرفت و کانادا نیز شهروندی افتخاری او را لغو کرده است.

زنی که روزی مورد حمایت جهانی بود و نماد ایستادگی در برابر حکومت نظامی، حالا نه تنها نشانی از صلح ندارد بلکه به همدستی در پاکسازی قومی متهم است.

شیرینی عبادی نیز وضعیت مشابه سوچی دارد. او روزگاری با وجود مشکل با حکومت با تحریم نیز مخالف بود و برای حق و حقوق مخالفین می‌جنگید ولی حالا به جایی رسیده که برای نبرد با حکومت راضی به آسیب زدن به مردم نیز شده است. دردناک تر این جا است که خود عبادی چند سال پیش زبان به نقد از آنگ سان سوچی گشوده بود و حالا به وضع او دچار شده.

قطعا هیچ کس انتظار ندارد همه مردم موافق یک نظام سیاسی باشند، هیچ کس مدعی نیست که نظام سیاسی در ایران بی‌مشکل است ولی کاش حتی آن‌‎هایی که سودای براندازی نظام را دارند حرمت خاک وطن و جان انسان‌ها را حفظ کنند و از انسانیت خود عدول نکنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید