روسیه مانند ایران و برخلاف ترکیه مایل است تا تنش‌های قره باغ هر چه زودتر وارد کانال دیپلماتیک شود و فرصت ظهور نیروهای تکفیری در منطقه مهیا نشود.

آتش بس در قره باغ / روسیه، فرانسه و ایران موافق آتش بس، ترکیه مخالف

سلام نو – سرویس بین الملل: بالاخره روسیه وارد معرکه قره باغ شد و آذربایجان و ارمنستان به آتش‌بسی موقت رضایت دادند، آن هم بعد از آنکه کرملین روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه، وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به منظور مذاکره درباره تنش‌ها در قره‌باغ به مسکو دعوت کرده است، دعوتی که البته بیشتر باید آن را فراخواندن دو طرف دانست.

همه می‌دانستند کلید حل درگیری دو طرف، آن هم درست زمانی که آمریکا درگیر انتخابات است، در دستان پوتین قرار دارد و رئیس جمهور روسیه برای تنبیه ارمنستان است که از این کشور حمایتی نمی‌کند و حتی جنگ را خاتمه نمی‌‎دهد، تنبیه و سرزنشی که محصول نزدیکی ارمنستان به غرب است و مسکو با اعمال آن می‌خواست به این کشور یادآوری کند که به جای غرب باید به شرق نگاه کند.

فرانسه از جمله حامیان این آتش بس است و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور با تاکید بر این مسئله می‌گوید: ما به سمت برقراری آتش بس حرکت می‌کنیم هر چند که اوضاع همچنان شکننده است.

مذاکرات که با حضور وزیر خارجه آذربایجان و ارمنستان و البته وزیر خارجه روسیه برگزار شد پس از ده ساعت گفت‌وگوی فشرده به نتیجه رسید و آن چنان که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خبر داده دو طرف توافق کردند تا مذاکرات «اساسی» بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو- قره‌باغ را آغاز کنند.

موارد مورد توافق دو طرف اعلام نشده ولی ظاهرا تبادل اُسرار و کشته‌ شده‌ها و البته مهیا شدن موقعیتی که سازمان ملل بتواند به جنگ‌زده‌ها کمک کند از جمله موارد مورد توافق است.

روسیه مانند ایران و برخلاف ترکیه مایل است تا تنش‌های قره باغ هر چه زودتر وارد کانال دیپلماتیک شود و فرصت ظهور نیروهای تکفیری در منطقه مهیا نشود.

سرگئی ناریشکین،‌ رئیس دستگاه امنیت خارجی روسیه تایید کرده درگیری‌های قره باغ توجه «مزدوران نظامی و تروریست‌ها» را از خاورمیانه جلب کرده و "هزاران نفر تندرو امیدوارند در جنگ تازه قره‌باغ پول به‌جیب بزنند." او هشدار داد که این منطقه «ممکن است به دروازه ورود سازمان‌های تروریستی بین‌المللی» به کشورهای منطقه از جمله روسیه شود.

فرانسه هم در روزهای گذشته حضور نیروهای جهادی در قره باغ را تایید کرده و تاکید کرده که دو طیف نیروی جهادی از سوریه به قره باغ منتقل شده‌اند. نخست نیروهایی که حتی رنگ تفنگ را ندیده‌اند و به امید حقوق چند هزار دلاری راهی منطقه شده‌اند و دیگر نیروهای حرفه‌ای تروریست که متخصص نبرد هستند.

گروه اول گوشتِ جلوی گلوله هستند و گروه دوم گروهی که قرار است برتری را در جنگ‌های زمینی از ارمنستان بگیرند. به گفته منابع غربی و روسیه این تروریست‌ها توسط ترکیه به قره باغ منتقل شده‌اند و به نفع آذربایجان به نبرد می‌پردازند. تصاویر منتشر شده از این گروه‌ها ساماندهی آن‌ها را در شهرهای آذربایجان که با ایران کمی بیش از صد کیلومتر فاصله دارد را نشان می‌دهد.

آن چنان که اشاره شد ترکیه سامان دهنده انتقال تروریست‌ها به قره باغ و البته تنها مخالف آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان است. به باور ترکیه آتش بس مشکل قره باغ را حل نمی‌کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با همتای آذربایجانی خود جیحون بایرام‌اوف در روز سه شنبه نسبت به تلاش برای آتش‌بس انتقاد کرد و گفت: ما از سراسر جهان پیام آتش‌بس فوری می‌شنویم، اما بعدش چی؟ تاکنون که آتش‌بس برقرار بود، چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها در مدت ۳۰ سال هیچ دستاوردی نداشته‌اند.

ایران آن چنان که انتظار می‌رفت از آتش‌بس استقبال کرده، به ویژه آن که از پررنگ شدن حضور اسرائیل در آذربایجان و حضور تکفیری‌ها در منطقه به شدت ناخشنود است و این مسئله را به هر دو طرف درگیر نیز اعلام کرده.

حالا باید دید آتش‌بسی که با پا در میانی پوتین شکل گرفته پایدار خواهد بود یا نه؟ سرنوشت تکفیری‌های منتقل شده به قره باغ چه می‌شود؟ به سوریه باز می‌گردند یا به هسته‌های جدید تروریستی در منطقه قفقاز تبدیل می‌شوند؟ پاسخ‌ به این سوال‌ها را در چند هفته بعد می‌توان به صورت مشخص‌تری داد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید