ناخن جویدن یکی از موارد شایع در کودکان است که دلایل مختلفی دارد و در این مطلب به معرفی راه های درمان این اختلال خواهیم پرداخت.

علت جویدن ناخن توسط کودکان چیست؟ / راهکارهای درمان ناخن جویدن کودکان

شاید برای شما هم این صحنه آشنا باشد که در اطرافیان خود کودکانی را می بینید که یا دندان هایشان را به روی هم فشار می دهند، یا ناخن هایشان را می جوند و یا دائما با موهای خود بازی می کنند. شاید اکثر خانواده ها این مسائل و مشکلات را جدی نگیرند و تصور کنند که این مسائل خود به خود حل می شود و نیاز به پیگیری ندارد ولی مسئله ای که وجود دارد این است که این عادات عصبی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که برخی از این دلایل می تواند اضطراب، بی حوصلگی، کنجکاوی و یا تقلید باشد . در مراحل رشد کودک فشارها و تنش های بسیاری وجود دارد که با علائم بیرونی مانند ناخن جویدن بروز پیدا می کند از این رو والدین باید این موضوع را جدی بگیرند و علت آن را بیابند. اگر ناخن جویدن کودک فقط در برخی شرایط است مسئله جدی نمی تواند باشد ولی چناچه عادت به انجام این کار طولانی تر از حد معمول خود بود باید جدی گرفته شود. 

آیا ناخن جویدن یک اختلال و واکنش درونی است؟
برای بسیاری از خانواده ها این سوال پیش می آید که آیا ناخن جویدن اختلال روانی محسوب می شود یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که جویدن ناخن یک اختلال و واکنش روانی می باشد که می تواند دلایل و علت های مختلفی داشته باشد که ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی از جمله مشکلات جسمانی، احتمال بروز بیماری های عفونی، قارچی، باکتریایی و ویروسی شود. می توان گفت که اختلال جویدن ناخن در دخترها شایع تر از پسران می باشد که علت اصلی آن اضطراب است. زمانی که کودکان در محیط های نا امن قرار بگیرند دچار استرس و اضطراب می شوند که برای کاهش دادن به اضطراب خود ناخن هایشان را می جوند. علاوه بر محیط های نا امن مسائل دیگری هم در ناخن جویدن کودکان تاثیر دارد که از جمله آن می توان به اختلاف هایی که میان پدر ها و مادرها وجود دارد و یا تنبیهات بدنی که والدین برای کودکان استفاده می کنند اشاره کرد.این اختلال معمولا در سنین ۴ – ۵ سالگی آغاز می شود و از ۵ سالگی شدت پیدا می کند در ۱۰ تا ۱۵ سالگی به اوج شدت خودش می رسد .علت اصلی ناخن جویدن کودکان در این سنین اضطراب ها و هیجانات می باشد که باعث کم شدن اعتماد به نفس در آنها می شود به این صورت که مجبور هستند دائما دستانشان را از همسالان و دوستان خود مخفی نگه دارند. علاوه بر تمامی این موارد در برخی از کودکان کمبود ویتامین A باعث عصبی شدن آنها و در نتیجه جویدن ناخن هایشان می شود، با توجه به تمامی مواردی که گفته شد والدین ابتدا باید منبع اصلی استرس در کودکشان را بیابند و سپس با استفاده از راهکارهای ارائه شد سعی در حل این مشکل کنند.
این اختلال معمولا در سنین ۴ – ۵ سالگی آغاز می شود و از ۵ سالگی شدت پیدا می کند در ۱۰ تا ۱۵ سالگی به اوج شدت خودش می رسد.

علل ناخن جویدن کودکان چیست؟
از جمله دلایلی که بسیار رایج است در مورد ناخن جویدن کودکان این است که کودکان سعی می کنند با این کارشان استرس های خود را کاهش دهند. شاید بسیاری از والدین به این موضوع فکر کنند که یک کودک چرا باید استرس و فشار روانی داشته باشد مگر نه اینکه دوران کودکی فقط زمان بازی، بیخیالی و خوش گذرانی کودکان نیست؟ در پاسخ به این سوالات می توان گفت که دوران کودکی هم مانند بزرگسالی توام با فشارها و استرس های گوناگون می باشد که والدین نمی توانند به تنهایی جلوی تمامی مشکلات و فشارهای روانی بر فرزندان خود را بگیرند. برخی دیگر از دلایل جویدن ناخن در کودکان می تواند درگیری با والدین، تقلید از دیگران، تماشای فیلم های ترسناک باشد.

راهکارهای درمان ناخن جویدن کودکان
برخی از راهکارهای درمان این اختلال می توان به موارد ذیل اشاره کرد؟
حواس کودک را در زمان ناخن جویدن پرت کنید
در این مواقع سعی کنید حواس کودکتان را پرت کنید از او کاری را بخواهید برای مثال به او بگویید نقاشی بکشد و یا کار دستی درست کند تا مجبور شود از انگشتانش استفاده کند.
ناخن هایش را کوتاه کنید
سعی کنید هر چند روز یکبار ناخن های کودکتان را کوتاه کنید زیرا ناخن های کوتاه برای جویدن لزوم کمتری دارند با کوتاه کردن ناخن های خود می توانید کاری کنید که حتی نتواند تکه های کوچک ناخنش را به دندان بگیرد.
کودکتان را با تنبیه و دعوا کردن بخاطر انجام این کار نترسانید
توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید کودکتان را بخاطر ناخن جویدن سرزنش، تنبیه و دعوا کنید در عوض باید کاری کنید که کودکتان نسبت به خودش احساس بهتری پیدا کند زیرا این کارها باعث می شود که کار کودک تشدید شود و همچنین باعث به وجود آمدن اختلالات دیگر هم می شود از این رو باید سعی کرد تا اعتماد به نفس کودک را بیشتر کرد، شیوه های اشتباه مانند گفتن این جملات که اگر ناخن هایت را بخوری می گویم لولوتورا بخورد ، اگر ناخن هایت را بخوری در شکمت درخت ناخن به وجود می آید هیچ تاثیری برای حل این مشکل ندارد .
تصویری از ناخن های سالم و جویده شده تهیه کنید
از ناخن های جویده شده و سالم تصویری تهیه کنید و به کودکانتان نشان دهید همچنین می توانید زمانی که کودکتان در حال ناخن جویدن است از او فیلم بگیرید و سپس به او نشان دهید تا متوجه کار زشت خود باشد. همچنین می توانید از کودکتان بخواهید در مجلات عکس دست های کودکان دیگر را پیدا کند، آنها را جاهایی قرار دهید که در راس دید کودک باشد و در طول روز بارها عکس دست های دیگر را ببیند .
به روی انگشتان کودکتان چسب های رنگی بزنید
می توانید به روی انگشتان کودکتان چسب زخم های رنگی بچسبانید باید توجه داشته باشید که تهدید و تنبیه کودک برای پاشیدن فلفل، داروهای بدمزه و تلخ و اصلا راه حل درستی برای درمان این اختلال نمی باشد. زیرا این کارها باعث احساس گناه در کودک و تشدید انجام این کار می شود.
تاثیر رفتارهای والدین بر ناخن جویدن کودک
علاوه بر بررسی رفتارهای کودک متخصصان رفتارهای والدین آنها را هم بررسی می کنند زیرا در اکثر موارد عامل اصلی این اختلال می تواند عمکرد والدین و اطرافیان کودک باشد. در این مورد باید خانواده ها سعی کنند مشکلات، دغدغه ها و مشغله های کاری خودشان را به خانه انتقال ندهند. علاوه بر این ها چنانچه هر یک از والدین عادت به جویدن ناخن داشته باشند احتمال این موضوع که کودکشان هم به انجام این کار بپردازد بسیار بالا می باشد زیرا کودک والدینش را می بیند که در زمان ناراحتی و عصبانیت ناخن هایش را می جود از این رو او هم یاد می گیرد و این کار را در زمان عصبانیت و استرس انجام می دهد.
علت اصلی را بیابید
به جای اینکه کودکتان را بابت ناخن جویدن تنبیه کنید و یا از بخواهید تا پاسخ شما را بدهد که چرا ناخن هایش را می جود سعی کنید خودتان به دنبال یافتن علت اصلی این اختلال باشید، سعی کنید به این موضوع توجه کنید که کودکتان چه زمانی به جویدن ناخن هایش می پردازد.، برخی از کودکان در مواقعی که می خواهند مسئله و موضوع مهمی را به شما بگویند ناخن هایشان را می جوند، برخی دیگر زمانی که به تماشای تلوزیون و فیلم های وحشتناک می پردازند، اگر کودکتان در زمان تماشای تلوزیون ناخن هایش را می جود سعی کنید حواسش را پرت کنید مثلا اسباب بازی به دستش بدهید تا سرش گرم شود، همچنین می توانید زمانی که احساس کردید این رفتار در کودکتان کمتر شده است برای او پادشاه و جایزه ای تعیین کنید تا بااین کار رفتار خوب کودکتان را تقویت کنید./ نی نی بان

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید