نمایش «ایوب خان» به کارگردانی امیر دژاکام قرار است بعد از پایان ماه صَفَر در دریاچه چیتگر ،آبشار و بام تهران اجرای عمومی داشته باشد.

اجرای «ایوب‌خان» در دریاچه چیتگر، آبشار و بام تهران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا در اواسط بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۸) و شدت و اوج گرفتن آن از ابتدای اسفندماه ۹۸ باعث تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در راستای تلاش برای شکست این ویروس و قطع زنجیره آن در کشور شد.

تعطیلی ادامه‌دار فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار خسارت‌های مختلفی که برای گروه‌های نمایشی در حوزه تولید و اجرای عمومی آثار آن هم در یکی از شلوغ‌ترین ایام یعنی طی تعطیلات نوروزی با خود به‌همراه داشت شاید در گام نخست باعث و هم‌زمان با به رخوت رفتن و سکون فعالیت‌های تئاتری موجبات ناراحتی هنرمندان تئاتر شد اما هم‌زمان هم با تکرار شدن کلید واژه «تبدیل کردن تهدید کرونا به فرصت» بار دیگر هنرمندان تئاتر بودند که برای گام گذاشتن در شیوه‌های نوین تولید و اجرای آثار نمایشی توانستند گوی سبقت را از دیگر فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور بربایند و این‌بار با استناد به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تولید و اجرای آثار نمایشی در گونه تئاتر محیطی، میدانی و خیابانی شاهد فعالیت‌های مختلفی از سوی هنرمندان هنر نمایشی کشور بودیم.

از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ و دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ازسرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، هرچند آرام آرام شاهد بازگشت هنرمندان تئاتر به سالن‌های نمایشی در قامت تولید و ارائه آثار به مخاطبان بودیم اما با توجه به ادامه داشتن شیوع ویروس کرونا و هم‌زمان با شکل‌گیری موج دوم آن در نیمه تابستان مخاطبان هنرهای نمایشی برای حضور در سالن‌ها با تردید مواجه بودند.

همین مسئله بود که در کنار هنرمندان فعال در عرصه تئاتر خیابانی که به‌عنوان خط شکنان آغاز اجراهای عمومی آثار تئاتری در کشور شناخته می شدند، آرام آرام نام هنرمندان پیش‌کسوت و شناخته شده تئاتر نیز به حوزه تولید نمایش‌های متفاوت در فضاهای عمومی به سمت تولید آثار نمایشی باز شد.

در گام نخست؛ امیر دژاکام کارگردان، نمایشنامه‌نویس و از اساتید برجسته هنرهای دراماتیک در ۱۳ خردادماه سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از تولید نمایشی برای اجرا در صحنه‌ای متفاوت خبر داد. نمایشی که بستر ارائه خود را مناطق طبیعی و جغرافیایی کشورمان مانند بوستان‌ها، جنگل، دریا و کویر مدنظر قرار داده بود!

در گام بعدی؛ دژاکام نمایش «ایوب خان» را در محیط بیرونی و با استفاده از امکانات موجود در فضای طبیعی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مخاطبان ارائه کرد. نمایشی که طی مدت زمان محدود اجرای خود با اقبال بالایی از سوی مخاطبان مواجه شد.

اما هم‌زمان با شروع موج دوم ویروس کرونا گروه نمایشی در تعامل با مدیریت مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد، برای پرهیز از هرگونه خطرپذیری و ابتلای مخاطبان و گروه اجرایی به ویروس کرونا به شکلی خودخواسته ادامه اجرای نمایش «ایوب خان» را به حالت تعلیق درآوردند.

دژاکام هم‌زمان با این اتفاق در ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ بار دیگر در گفتگو با ایرنا تاکید کرد که این تعلیق بنا نیست مُهری بر پایان اجراهای عمومی نمایش «ایوب خان» باشد. حال با فروکش کردن موج دوم شیوع ویروس کرونا گروه نمایشی خود را برای اجرای دوباره این اثر در یکی دیگر از محیط‌های عمومی پایتخت آماده می کنند.

حضور «ایوب خان» بعد از چیتگر در آبشار و بام تهران

 دژاکام روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: بعد از چندین ماه تمرین با ۱۵ نفر از هنرجویانی که طی سه سال با آن‌ها کار آموزش هنر بازیگری را پیگیری می‌کردم اجرا را با میزان تماشاگران ۵۰ تا ۱۰۰ نفر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مجموعه سعدآباد آغاز کردیم. اما با شدت گرفتن ویروس کرونا و طی تفاهم‌نامه‌ای اجرا را به حالت تعلیق درآوردیم.

استقبال استان‌ها از «ایوب خان»

دژاکام در پاسخ به خبرنگار ایرنا که پیش‌تر در گفتگو با همین خبرگزاری از اجرای این نمایش در نقاطی دیگر از کشور فارغ از پایتخت و مناطقی مانند جنگل، دریا و کویر خبر داده بود گفت: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که گروه نمایشی ماهان بعد از بیش از دو دهه فعالیت مستمر همواره تلاش داشته تا آثار خود را علاوه بر پایتخت در دیگر استان‌های کشورمان نیز به صحنه ببرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهکیلویه و بویراحمد رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی صورت گرفته و آن‌ها نیز تمایل داشتند که این اثر در استان به اجرای عمومی برود. در همین راستا گفت‌وگوها و مذاکراتی را با مدیران آن استان صورت داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در دیگر استان‌های کشور نیز این نمایش را به صحنه ببریم.

تئاتر خود زندگی است و تعطیل بردار نیست

این مدرس و کارگردان تئاتر با اشاره به آنکه تئاتر بخشی از فلسفه وجودی زندگی است و در بطن خود نیز در قالب هنری زنده، برشی از زندگی و قصه و داستان قهرمانان مختلف را به مخاطب ارائه می‌دهد، تصریح کرد: این هنر، به واسطه همزیستی و همراهی با زندگی به هیچ وجه تعطیل‌بردار نیست.

وی یادآور شد: شیوع ویروس کرونا در کشور مانند دیگر نقاط جهان تا زمان کشف واکسن آن ادامه خواهد داشت و با توجه به این مسئله تردیدی وجود ندارد که تا آن زمان نمی‌توان صرفاً دست بر روی دست گذاشت و به ادامه دوران فترت و سکون تئاتر فکر کرد. هنرمند تئاتر هنرمندی است که زندگی را در صحنه جاری می‌کند و همین تزریق زندگی در قالب تولید و اجرای عمومی آثار می تواند روحیه نشاط، شوق و شور هرچه بیشتر زندگی را به مخاطبان نیز هدیه دهد.

خیال مردم از بابت امنیت و سلامت سالن‌های نمایشی راحت باشد

کارگردان نمایش رؤیاهای خلیج فارس با تاکید بر آغاز اجراهای عمومی در سالن‌های نمایشی نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی این مدت از نزدیک فعالیت سالن‌های نمایشی را نیز مدنظر داشتند و به‌وضوح می‌بینم که دست‌اندرکاران سالن‌ها برای ارتقاء میزان رضایت مخاطبان خود علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده کردن ظرفیت ۵۰ درصد، پیش و پس از اجرا سالن‌ها را ضدعفونی می کنند.

وی افزود: به واسطه همین تجربه می‌توانم بگویم سالن‌ها نیز از امنیت بالایی برخوردار هستند و مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر می توانند برای دیدن آثار هنرمندان با خیالی آسوده در سالن‌های نمایشی نیز حضور پیدا کنند.

دژاکام با تاکید بر رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی در تولید نمایش «ایوب خان» گفت: بیشتر روایت این نمایش در قالب مونولوگ و با یک بازیگر به مخاطب ارائه می‌شود. اما در صحنه‌هایی که شاهد حضور دو یا حداکثر سه بازیگر هستیم تلاش کردم در میزانسن‌ها حداقل فاصله چهارمتری را لحاظ کنم تا به واسطه اجرای این اثر بتوانیم اصل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز برای آرامش خاطر هرچه بیشتر و انتقال ضرورت اهمیت رعایت فاصله اجتماعی را به مخاطبان در قالب اجرای این نمایش یادآوری کنیم.

چشم انداز مدیریت قادر آشنا در تئاتر دلگرم کننده است

وی با اشاره به آنکه از حمایت‌های قادر آشنا به‌ویژه پرداخت سهم صندلی‌های خالی تماشاخانه‌ها به گروه های نمایشی تشکر می‌کنم خاطرنشان کرد: بدهی‌های هنرمندان تئاتر طی یکی، دو سال اخیر خود عدد قابل‌توجهی بود و طی بازه زمانی چندین ماهه حضور آشنا که شاهد تسویه بدهی هنرمندان بودیم. در ادامه با همراهی و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری می‌توانیم شاهد تسریعِ بازگشت فعالیت‌های تئاتری بعد از پایان ویروس کرونا و رخت بر بستن این بیماری در کشور به شرایط قبل باشیم.

هنرمندان با دیگر مردم تفاوتی ندارند؛ همه نگران کرونا هستیم

دژاکام در پایان با تاکید بر آنکه هنرمندان تئاتر نیز جدای از افراد دیگر جامعه نیستند یادآور شد: به همان اندازه که عموم افراد نگران سلامتی خود هستند هنرمندان عرصه تئاتر نیز به سلامتی خود و در گامی مهم‌تر و فراتر به سلامتی مخاطبان بیش از پیش اهمیت می‌دهند. به همین سبب شاهد شیوه‌های متفاوت ارائه و تولید آثار نمایشی در شکل فضای باز، مانند نمایش «ایوب خان» و یا بهره بردن از سالن‌های بزرگ‌تر برای پذیرش ظرفیت بالای مخاطبان و یا استفاده کردن از بستر فضای مجازی برای تولید و ارائه آثار نمایشی هستیم.

نمایش ایوب خان روایت داستانی در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ خورشیدی است و ماجرای زنی را روایت می‌کند که قرار است همسرش که با چند مامور ژاندارمری درگیری داشته، اعدام شود. این زن به خانه ایوب خان که فردی ورزشکار و خیر است می‌رود تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع کند و او را از اعدام نجات دهد.

اما ماجرا از این قرار است که ایوب خان سه روز است گم شده و حالا همه مردم از جمله «امیر» پسر کوچک ایوب خان به دنبال او می‌گردند. قهرمان‌های نمایش در این مسیر سراغ هرکس که می‌روند داستان خودش را هم برای مخاطب روایت می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***