سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه آماده است در صورت رضایت قبرس و ترکیه در زمینه برقراری روابط همسایگی بین آنها میانجی‌گری کند.

اعلام آمادگی روسیه برای میانجی‌گری میان ترکیه و قبرس

 به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا،وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با یک نشریه بخش  یونانی نشین قبرس گفت: ما آماده هستیم به ایجاد روابط همسایگی بین جمهوری قبرس و جمهوری ترکیه کمک کنیم اما طبیعتاً این اتفاق زمانی می‌تواند بیفتد که هر دو طرف به آن تمایل نشان داده و از ما چنین کاری را بخواهند.

به گفته لاوروف، روسیه بارها از بحران‌های ایجاد شده در حوزه شرق مدیترانه ابراز نگرانی کرده است، او گفت: ما هر گونه اقداماتی که پتانسیل گسترش هرچه بیشتر درگیری را داشته باشند غیرقابل قبول می‌دانیم. ما مکرراً از رهبران کشورهای منطقه خواسته‌ایم دور اندیشی سیاسی نشان داده و مناقشات را صرفاً با شیوه‌های صلح آمیز و در چارچوب قانونی حل و فصل کنند .

وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو معتقد است که هم نیکوزیا و هم آنکارا باید اراده سیاسی برای جلوگیری از بی ثباتی بیشتر در وضعیت منطقه را نشان دهند. علاوه بر آن سازمان ملل متحد نیز به عنوان یک جایگاه جهانی برای حل و فصل موثر  مسائل مناقشه برانگیز وجود دارد.

لاوروف تاکید کرد: من در ارتباط با روابط کشورمان با ترکیه نیز می خواهم به دوستان قبرسی‌مان  بار دیگر این اطمینان را بدهم که تعمیق همکاری‌های ترکیه و روسیه و لزوم تعامل ما با آنکارا در قبال امور منطقه‌ای مطلقا هیچ تاثیری بر گفتگوهای ما با نیکوزیا نداشته و نخواهد داشت.

در هفته‌های اخیر تنش‌ها در حوزه شرق دریای مدیترانه در پی تشدید یک عملیات مطالعات ژئوپلتیکی آنکارا در این حوزه بالا گرفته است.

ترکیه در حال اجرای یک عملیات تحقیقاتی به جهت اکتشاف منابع نفت و گاز در آبهایی است که یونان نیز آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند .

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید