نماینده مجلسی که طرح نظارت بر شبکه‌های اجتماعی را امضا کرده و احتمالا از موثرین آن نیز بوده به وضوح نه تنها تصوری از شبکه‌های اجتماعی ندارد بلکه اساسا چندان آشنایی خاصی با اندروید هم ندارد و آن را چیزی معادل اینترنت می‌داند که فکر می‌کند فضای آن برای سلامت روح و روان خطرناک است.

توئیتر، محمدرضا فروتن، فیلتر و نمایندگانی که دغدغه اندروید دارند!

سلام نو – سرویس اجتماعی: در حالی که مسئولان کشور از گوگل ملی سخن می‌گویند، امام جمعه مشهد نسبت به رسیدن تبلت به دست بچه‌های روستایی نگران است و یک نماینده مجلس از خطر اندروید در نیمه شب حرف می‌زند، یک بار دیگر یک توییت در توییترِ فیلتر شده موجی بزرگ ساخت و یکی از مشهورترین بازیگران ایران را مجبور به واکنش کرد.

شنبه شب یک خبرنگار در حساب توییتر خود خبر از عمل تغییر جنسیت محمدرضا فروتن، سوپر استار سینمای ایران در دهه ۸۰ داد و گفت او بعد از مدت‌ها دست به این کار زده. این توییت بیش از ۶ هزار بار لایک شد و موجی از واکنش‌ها را برانگیخت. برخی خبرنگاران این روایت را تایید کردند. برخی شجاعت فروتن را ستایش کردند و برخی این خبر را شایعه خواندند.

هر چند نزدیک به ۱۴ ساعت بعد محمدرضا فروتن با انتشار پستی در صفحه شخصی خود این خبر را تکذیب کرد و خبرنگار منتشر کننده خبر نیز از انتشار خبر عذر خواست، اما همین تجربه چند ساعت نشان از عمق نفوذ و تاثیر گذاری توییتر به عنوان یک رسانه فیلتر شده داشت.

خبر منتشر شده در فضایی که فیلتر شده بار دیگر چنان موجی ساخت که از خبرنگار بی بی سی تا خبرنگار روزنامه ایران به آن واکنش نشان دادند، رسانه‌های مختلف درباره موضوع آن مطلب نوشتند و البته سوژه اصلی خبر در نهایت آن را تکذیب کرد.

همین نمونه کوچک نشان داد سیاست فیلترینگ به چه شکل در ایران شکست خورده است و چگونه توییتر به عنوان پلتفرمی کم مخاطب‌تر از اینستاگرام و تلگرام تاثیری بزرگ بر جامعه دارد.

با این همه و مشاهده تاثیر شبکه‌های اجتماعی و عضویت نمایندگان و مقامات ارشد نظام در آن، باز هم گروهی مشخص حرف از فیلتر بیشتر، اینترنت محدودتر، فساد فضای مجازی و حتی فساد اینترنت حرف می‌زنند.

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و از طراحان «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»، به تازگی گفته: من مادر سه فرزندم. امروز آن‌ها را به مدرسه بردم و به من گفتند فرزندان‌م باید در سامانه «شاد» ثبت‌نام کنند.

او ادامه می‌دهد: تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای «اندروید» آشنا شوند؛ به این دلیل که فکر می‌کنم برای سلامت روحی و اخلاقی‌شان لازم نیست وارد فضای «اندورید» شوند. اما حالا نگرانم که نکند فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند. سال‌های سال تلاش کرده‌ایم که بچه‌های ما با صحنه‌های نامناسب مواجه نشوند.

این نماینده مجلس که دکترای علوم تربیتی هم دارد گفته که اینترنت می‌تواند به صورت کنترل‌شده در اختیار قشرهای مختلف قرار بگیرد.

نماینده مجلسی که طرح نظارت بر شبکه‌های اجتماعی را امضا کرده و احتمالا از موثرین آن نیز بوده به وضوح نه تنها تصوری از شبکه‌های اجتماعی ندارد، بلکه اساسا چندان آشنایی خاصی با اندروید هم ندارد و آن را چیزی معادل اینترنت می‌داند که فکر می‌کند فضای آن برای سلامت روح و روان خطرناک است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نمایندگان بنا به عادت همیشگی وقتی به طرحی نقدی مطرح می‌شود از ساعت‌ها کار کارشناسی سخن می‌گویند، آن چنان که درباره طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی نیز چنین حرفی زده شد و برخی نمایندگان تاکید کردند که قصد این طرح فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست!

اما اظهارات امثال محمدبیگی و برخی دیگر از نمایندگان که از مدل چینی اینترنت دفاع می‌کنند نشان می‌دهد نه تنها خبری از نظرات کارشناسی نیست بلکه برخی از نمایندگان اساسا شناخت چندانی از فضای مجازی، کامپیوتر و موبایل ندارند.

اما اظهارات این چنینی که فضای مجازی و آزادی اطلاعات را هدف قرار می‌دهد منحصر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست. رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم به تازگی گفته پلتفرم‌ها در صورت ایجاد مسائل فرهنگی و امنیتی فیلتر می‌شوند. او در حالی چنین حرفی را زده که عنوان "ایجاد مسئله فرهنگی" به شدت گسترده و تفسیر پذیر است.

فیروز آبادی تاکید می‌کند که ایران دنبال خلق چیزی از ابتدا نیست، بلکه هدفش بومی سازی است. او در تبیین این هدف می‌گوید: در بحث موتور جستجو ما به دنبال ساخت گوگل نیستیم بلکه با بومی‌سازی قصد داریم گوگل ملی داشته باشیم تا نقاطی که روی ما بسته شده و حدود ۷۰ سرویس می‌شود را پر کنیم و به کاربران خدمات ارائه دهیم.

آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد هم از اساس به وسایل ارتباطی انتقاد کرده و گفته: این‌که شما بخواهید وسایل رسانه‌ای و دستیابی به فضای مجازی را در اقصی نقاط کشور، در روستاها و در دهات اجرا کنید، معلوم نیست به مصلحت باشد.

او در ادامه با انتقاد از قرار دادن تبلت در دست بچه‌های روستایی گفت: ۱۰ برابر آنی که در این تبلت درس آموزش‌وپرورش دیده‌اند، به شبکه‌های اجتماعی، مراکز فساد و رسانه‌های خارجی نفوذ کنند و تمام بدآموزی‌هایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا می‌کند، در اختیار او بگذاریم.

منطق امام جمعه مشهد بی شباهت به منطق محمدبیگی، نماینده مجلس، نیست. هر دو آن‌ها به جای آموزش درست استفاده از یک ابزار، دنبال محدود کردن و حذف آن هستند. با چنین استدلال‌هایی چاقو نباید در منازل استفاده شود چون بالاخره می‌شود با آن آدم کشت. قلم و کاغذ هم نباید استفاده کرد چون می‌توان با آن خرافه، دروغ و فحش نامه نشر داد.

این که کسی چنین جهانی داشته باشد و به این مسائل باورمند باشد به خودی خود چندان مهم نیست، مسئله وقتی مهم می‌شود که این چهره‌ها با این مختصات از دانش و علوم روز برای کشور تصمیمات کلان می‌گیرند.

در روزگاری که مهم‌ترین رقبا و دشمنان ایران از جمله اسرائیل و آمریکا با پیشرفته‌ترین امکانات و به روزترین علوم در حال رقابت و دشمنی هستند چرا مسئولین ما باید از مسلح شدن به علوم و امکانات روز برای مقابله با این دشمنان قسم خورده خودداری کنند و باعث شوند در میدان رقابت از پیش باخته باشیم؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید