به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل اکنون بازار سرمایه اعتماد از دست رفته مردم به بورس است که باعث بیرون کشیدن پول‌ها از بورس و سرمایه‌گذاری آن در بازار سکه و ارز شده. دولت اگر نتواند این مشکل را حل کند هیچ حقوقی، بازارگردان و مدیری نمی‌تواند مشکل را حل کند.

بورس محکم چطور محقق می‌شود؟ / باید با بازگرداندن اعتماد و حذف دامنه نوسان بورس را نجات داد

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار سرمایه ایران با وجود یکی دو روز تنفس و سبز پوشیدن دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفت و شاخص بورس باز هم افتی محسوس را تجربه کرد، افتی که این بار با اعتراض محسوس فعالین بورس رو به رو شد و آن‌ها با طعنه به سخنان حسن روحانی و با هشتگ #بورس_محکم وضعیت فعلی را محصول مدیریت دولت دانستند.

در حالی که دولت، مدیران بورس و البته بخشی از سهامداران خرد وضعیت فعلی را محصول فروش حقوقی‌ها می‌دانند بررسی‌ها نشان می‌دهد حقوقی‌ها هرچند در نقش منجی بازار ظاهرا نشدند اما در روزهای بد بورس چندان هم در صف فروش قرار نداشتند.

با این همه ظاهرا مدیران بورس باز هم با حقوقی‌ها جلسه گذاشتند. آن طور که آرزو ترکتاز،خبرنگار در توییتی نوشته:

هم‌اکنون جلسه‌ای با بیش از ۵۰ مدیر ارشد شرکت‌های بزرگ حقوقی فعال در بازار سرمایه در شرکت بورس برای برون‌رفت از شرایط فعلی در حال برگزاری است.

جلسه‌ای که البته بیشتر مایه شوخی، طعنه و کنایه بورس‌بازهای توییتر و اینستاگرام شد و به علت عدم موفقیت تجربه قبلی آن چنان مورد استقبال قرار نگرفت و بسیاری به کنایه گفتند سهامی که قرار است شنبه حقوقی‌ها بخرند یک شنبه در صف فروش قرار دارد!

در این شرایط بورس بازها و فعالین اقتصادی حسابی از شیوه ورود دولت به ماجرای بورس ناراضی هستند. حسین سلاح ورزی، فعال اقتصادی شناخته شده با انتقاد از دولت می‌نویسد: با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. بجای شعار دادن در مورد بورس محکم، باید با اجرایی کردن مفاد تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید (افزایش منابع صندوق تثبیت سهام)، گامی عملی و واقعی در مسیر تقویت استحکام و پایداری بورس برداریم.

اما حلوا حلوای دولت درباره بورس چه بود که با هشتگ بورس محکم مورد اشاره قرار می‌گیرد؟ اشاره فعالان بورس به سخنان حسن روحانی در چهارم تیر ماه سال جاری است که در آن رئیس جمهور تاکید کرد باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم و افزود: امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس، تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است. سهام باید عرضه شود و همه دستگاه‌ها باید سهام جدید را در بورس عرضه کنند. امروز شرایط خوبی است که هم مردم استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

بعد هم که نوبت به مصیبت دارا دوم و گشایش اقتصادی دولت رسید، گشایشی که عملا تاثیر منفی جدی روی بازار گذاشت. حالا فعالان بازار بورس با انتقاد از دولت می‌پرسند که حمایت محکم وعده داده کجاست و چرا با دخالت اشتباه اعتماد را از بازار سلب کردند تا سهامداران خرد از بورس فرار کنند.

وضعیت کنونی بورس باعث شده تا برخی فعالین سیاسی و رسانه‌ای به دولت هشدار دهند و تاکید کنند که دولت هر طور که شده باید از سقوط بیشتر بورس جلوگیری کند، چون سقوط بورس تنها به در همین سقوط خلاصه نمی‌شود.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار با هشدار به دولت می‌نویسد:

بورس آخرین حلقه از زنجیره گسسته شده اعتماد مردم-دولت است. این حلقه اگر سقوط کند ارباب حلقه‌ها هم نمی‌تواند یاری رساند چه رسد به حقوقی. نخستین اثر ریزش بورس، رشد سفته‌بازی و بازارهای موازی است و سپس مسأله مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری . بورس محکم باید حمایت شود، بی‌تعارف.

بهروز شجاعی نیز با تاکید بر ضرورت حفظ بورس می‌نویسد:

با همین دست فرمون وادادن دولت در بورس پیش بریم شاهد شاخص زیر یک میلیون، دلار ۳۵ هزار تومانی و یک شورش اجتماعی-اقتصادی بسیار گسترده‌تر از آبان و دی خواهیم بود، از ما گفتن بود!

به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل اکنون بازار سرمایه اعتماد از دست رفته مردم به بورس است که باعث بیرون کشیدن پول‌ها از بورس و سرمایه‌گذاری آن در بازار سکه و ارز شده. دولت اگر نتواند این مشکل را حل کند هیچ حقوقی، بازارگردان و مدیری نمی‌تواند مشکل را حل کند.

مشکل دیگری که باعث شده خروج و ورود مردم اثر زیادی بر بازار داشته باشد مسئله دامنه نوسان است که باعث می‌شود صف خرید و فروش بتواند سرنوشت یک سهم را تعیین کند. وقتی نوسان دامنه داشته باشد سهامداران، به ویژه بی‌تجربه‌ها، بر اساس صف خرید و فروش تصمیم می‌گیرند و بازار بر اساس تحلیل حرکت نمی‌کنند.

در یکی از اقدامات مهم مدیران بورس باید دامنه نوسان حذف شود تا معاملات براساس تحلیل‌های منطقی انجام شود و حباب در قیمت برخی از سهم‌ها رخ ندهد و سهام‌داران بزرگ نتوانند با صف خرید و فروش بازار را مدیریت کنند.

البته این اقدام باید در شرایطی رخ دهد که بازار اندکی متعادل شده و آمادگی چنین فضایی را داشته باشند. با حذف دامنه نوسان بسیاری از سهم‌ها فرصت می‌کنند به تعادل و ارزش حقیقی خود برسند.

اگر دولت این اقدامات و مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی خارج از بورس را انجام ندهد، بازار که تا ماه پیش منجی اقتصاد ایران بود بلایی کم نظیر بر سیاست و اقتصاد ایران نازل می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید