حسین پناهی بازیگر سینما و تلویزیون در ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «نار و نی»، «در مسیر تندباد»، «راز کوکب»، «هنرپیشه»، «روز واقعه»، «مریم مقدس»، «روزی روزگاری»، «دزدان مادربزرگ»، «آژانس دوستی»، «امام علی (ع)»، «روزگار قریب» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با حسین پناهی / از طلبگی تا بازیگری

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : امروز ششم شهریور ۱۳۹۹ مصادف است با شصت و چهارمین سالروز تولد حسین پناهی بازیگر فقید سینما و تلویزیون که در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ بر اثر ایست قلبی در سن ۴۸ سالگی در منزل شخصی خود در تهران به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت به بررسی زندگی این هنرمند فقید، پرداخته ایم.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر : «نار و نی»، «در مسیر تندباد»، «راز کوکب»، «هنرپیشه»، «روز واقعه»، «مریم مقدس»، «روزی روزگاری»، «دزدان مادربزرگ»، «کوچک جنگلی»، «آژانس دوستی»، «امام علی (ع)»، «آواز مه»، «روزگار قریب» و ... اشاره کرد، لازم به ذکر است که اگر این بازیگر  سرشناس ایرانی در قید حیات بود امسال جشن تولد ٦٤ سالگی خود را جشن می گرفت.

طلوع:
حسین پناهی بازیگر فقید و مشهور سینما و تلویزیون در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه  شهر سوق از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد چشم به جهان گشود، پدر وی علی پناه پناهی و مادرش ماه کنیز نام داشت، وی در سال ۱۳۴۱ زمانی که شش سال داشت وارد مکتب خانه شد و پس از پایان دوران ابتدایی برای ادامه تحصیل به شهر سوق که چند کیلومتری با روستای زادگاهش فاصله داشت، رفت و در آنجا به تحصیل پرداخت و پس از آن نیز به شهر بهبهان رفت.

این بازیگر فقید سینما و تلویزیون در سال ۱۳۵۱ درست زمانی که ۱۶ سال داشت، به اصرار پدرش برای خواندن درس طلبگی رهسپار شهر قم شد و در آنجا دروس حوزوی را در مدرسه آیت الله گلپایگانی آموخت و پس از سه سال طلبگی و ملبس شدن در سال ۱۳۵۴ حوزه علمیه را ترک کرد و چون از خانواده نیز طرد شده بود، راهی شوشتر شد و در آنجا به آموزگاری پرداخت و در شوشتر و اهواز مشاغل مختلف را امتحان کرد.

پناهی به واسطه فامیل با خانواده آشتی می کند و در سال ۱۳۵۶ مجدد به روستای خود باز میگردد و در همان سال با شوکت همسر خود ازدواج می کند و حاصل این ازدواج سه فرزند به نام های لیلا (۱۳۵۷)، آنا (۱۳۵۹) و سینا(۱۳۶۳) است، وی بعد از ازدواج مجدد رهسپار اهواز می شود و در کتابخانه آن شهر مشغول به کار می شود.

وی در سال ۱۳۵۹ همزمان با آغاز جنگ حمیلی به عضویت سپاه پاسداران در آمد و عازم جبهه های جنگ شد و در آنجا به فعالیت های فرهنگی پرداخت، حسین پناهی سال ۱۳۶۰ به همراه خانواده خود به تهران مهاجرت کرد و در یکی از مقبره های خصوص امامزاده قاسم تهران سکونت یافت، وی در گروه تئاتر آناهیتا ثبت نام کرد و  ۴ سال به یادگیری هنر نمایش پرداخت و پس از فراگیری نمایشنامه های مختلفی را به نگارش درآورد و همان سالها آنها را بر روی صحنه برد.

ورود به تلویزیون:
حسین پناهی برای نخستین بار تجربه بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۶۰ و با بازی در سریال «سمندون» به کارگردانی «محمد اوزی» آغاز کرد و پس از آن نیز در تله تئاتر و سریال های مختلفی همچون «محله بروبیا»، «خوابگردها»، «عید شما مبارک»، «طبل تو خالی»، «ایوان مدائن»، «گوش بزرگ دیوار»، «سایه خیال»، «با یک گل بهار» و ... به ایفای نقش پرداخت.

این بازیگر فقید سینما با بازی در سریال «محله بهداشت» به کارگردانی حسین فردرو نام خود را بر سر زبان ها انداخت، وی در این مجموعه کنار بازیگران شاخصی نظیر فردوس کاویانی، محمود جعفری، رضا ژیان، حمید جبلی، اکبر عبدی، آتیلا پسیانی، مرتضی ضرابی، رضا رویگری، اکبر رحمتی، حسین محب اهری و ... به ایفای نقش پرداخت و از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۸۶ بیش از دو دهه در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از پنجاه فیلم و سریال و نمایش تلویزیونی ایفای نقش کرد و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۸۶ و سریال «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری باز می گردد.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «روزی روزگاری»، «دزدان مادربزرگ»، «کوچک جنگلی»، «آژانس دوستی»، «امام علی (ع)»، «آواز مه»، «روزگار قریب»، «یحیی و گلابتون»، «فرمان»، «شبکه»، «شاخه طوبی»، «مادر» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «داوود میرباقری»، «امرالله احمدجو»، «حسینعلی فلاح لیالستانی»، «بهروز افخمی»، «اکبر خواجویی»، «محمد حسین لطیفی»، «قاسم جعفری»، «مهدی صباغ زاده» و ... همکاری داشته است.

حسین پناهی در تلویزیون اثر شاخص زیادی دارد که نمی توان به راحتی بهترین کار او را انتخاب کرد، اما یکی از ماندگارترین نقش های پناهیدر تلویزیون مربوط به سریال «دزدان مادربزرگ» به کارگردانی مهدی صباغ زاده در سال ۱۳۷۵ مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش «سهراب» در کنار بازیگران شاخصی همچون نیکو خردمند، فرهاد جم، بهروز بقایی، افسر اسدی، گیتی معینی، مهوش وقاری، جمشید گرگین، مهری ودادیان، حبیب اسماعیلی، اسماعیل داورفر، جهانگیر فروهر، نادیا دلدار گلچین، لادن طباطبایی، بیژن بنفشه‌خواه، علی‌اصغر گرمسیری، محمدعلی ورشوچی و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است این سریال ۱۸ قسمتی که جمعه شب ها از شبکه یک سیما پخش می شد.

ورود به سینما:
حسین پناهی برای نخستین بار تجربه بازی در سینما را در سال ۱۳۶۵ و با بازی در فیلم سینمایی «گذرگاه» به کارگردانی شهریار بحران  و تهیه کنندگی محمد باقر آشتیانی تجربه کرد، وی در این فیلم در کنار هنرمندانی همچون محرم زینال زاده، روح الله برادری، مهرداد خوشبخت، اردلان شجاع کاوه و ... به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۲ نزدیک به دو دهه در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از سی فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و آخرین حضور وی در سینما مربوط به سال ۱۳۸۲ و  فیلم سینمایی «بابا عزیز» به کارگردانی ناصر خمیر باز می گردد.

وی در طول نزدیک به سه دهه  فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «نار و نی»، «در مسیر تندباد»، «راز کوکب»، «هنرپیشه»، «روز واقعه»، «مریم مقدس»، «آرزوی بزرگ»، «قصه کیش» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «ساموئل خاچیکیان»، «محسن مخلباف»، «شهریار بحرانی»، «ابوالفضل جلیلی»، «سعید ابراهیمی فر»، «کاظم معصومی»، «مسعود جعفری جوزانی»، «شهرام اسدی» و ... همکاری داشته است.

غروب:
حسین پناهی که در اواخر عمر خود به تنهایی زندگی می کرد، متاسفانه در چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در منزل شخصی خود در خیابان جهان‌آرا و بر اثر ایست قلبی در سن ۴۸ سالگی چشم از جهان فروبست و با توجه به وصیتش در روستای دژکوه شهر سوق در جوار مادرش رهسپار خانه ابدی شد، لازم به ذکر است که جسد این بازیگر فقید سینما و تلویزیون سه روز پس از فوتش در شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ توسط دخترش آنا در منزل او پیدا شد و پس از مرگ با اینکه پزشک قانونی علت مرگ را ایست قلبی اعلام کرد، اما یغما گلروئی شاعر مطرح کشورمان صراحتاً علت مرگ او را خودکشی بیان کرد، هرچند که آنا پناهی این مطلب را از اساس غلط دانست و گلروئی را متهم به دروغگویی کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید