رابطه درمانی به ارتباط نزدیک و مداوم  بین متخصص بهداشت و درمان و فرد مورد معالجه اشاره دارد. رابطه درمانی به فرد برای درمان ناراحتی های عاطفی او که در اثر بحران ها و مشکلاتی مثل طلاق، ناباروری،  جدایی از خانواده و اعتیاد به وجود آمده، کمک می‌کند.

 رابطه درمانی چیست؟ / چرا رابطه درمانی مهم است؟

سلام نو پلاس: در واقع هدف از رابطه درمانی کمک به تغییر و بهبود شرایط زندگی فرد مورد معالجه است. دانستن و آگاهی در این زمینه ضروری است، زیرا اغلب اوقات  فرد که مورد معالجه با افکار، اعتقادات و احساسات صمیمی  می خواهد تمام مشکلاتش را با درمانگر به اشتراک بگذارد. به همین دلیل، بسیار مهم است که پزشک معالج محیطی ایمن، باز و بدون قضاوت را برای فرد فراهم کند، تا او با خیالی آسوده و راحت به شیوه و ادامه درمان اعتماد کند. اعتماد، احترام و همگرایی مؤلفه های اصلی یک رابطه درمانی خوب می باشند و درست مانند هر رابطه اجتماعی دیگر، این نوع رابطه نیز مرزهایی دارد که به تعریف رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول کمک می کنند.

چرا رابطه درمانی مهم است؟

رابطه درمانی یک قدم اساسی در روند بهبودی است و از اهمیت بالایی برای  ایجاد رابطه مناسب  و اعتماد فرد مورد معالجه برخوردار است. شخصی که به دنبال یک درمانگر است باید  اطمینان داشته باشد که درمانگر او دانش، مهارت و تمایل به ارائه مراقبت های مناسب را دارد. درمانگر  باید رازدار و قابل اطمینان باشد تا فرد مورد معالجه نیز بتواند امور محرمانه خود را بازگو نماید و از آسیب یا استثمار به دست درمانگر ترسی نداشته باشد. با گذشت زمان ممکن است فرد تحت درمان تمایل بیشتری به رویکرد عاطفی داشته باشد و جزئیات بیشتری را در مورد نگرانی های خود بیان کند. این امر به متخصص درمانی کمک می کند تا از دیدگاه، احساسات و انگیزه های فرد مبتلا آگاهی بیشتری پیدا کند. درک کامل تر از وضعیت، درمانگر را به ارائه  روش درمانی مناسب و استفاده از مؤثرترین راهبردها برای حل مسئله یاری می کند.

ویژگی های یک رابطه درمانی خوب چیست؟

از آنجایی که رابطه بین درمانگر و بیمار برای موفقیت در درمان بسیار مهم است، متخصصان سعی در تعریف رابطه خوب دارند. دکتر ادوارد بوردینگ، از متخصصان پیشگام، یک رابطه درمانی خوب را شامل سه ویژگی اساسی  پیوند عاطفی اعتماد، مراقبت و احترام می داند. در زیر به دیگر ویژگی های یک رابطه درمانی خوب اشاره شده است.

· اعتماد متقابل، احترام و مراقبت

· توافق کلی در مورد اهداف و وظایف درمانی

· تصمیم گیری مشترک

· درگیری متقابل در کار درمان

· توانایی صحبت در مورد جنبه های مختلف رابطه با یکدیگر

· آزادی به اشتراک گذاشتن هرگونه واکنش عاطفی منفی با یکدیگر

· توانایی اصلاح هرگونه مشکلی که ممکن است در رابطه بوجود بیاید

رابطه درمانی ناسالم چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

یک رابطه درمانی ناسالم نتیجه نقض مرزها، اخلاق و رفتارهای قابل قبول است. در بعضی موارد، ایجاد ارتباط ناسالم  درمانی می تواند صدمات قابل توجهی به فرد تحت درمان وارد کند. بنابراین درمانگر باید نسبت به شیوه ها و روش های گفتاری و  درمانی خود در حین مشاوره بسیار محتاط باشد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید