با شیوع ویروس کرونا از حدود شش ماه پیش در کشور تمامی سالن های نمایش تعطیل شده اند و در شرایطی که تئاتر در روزهای عادی با مشکلات فراوانی روبرو است، این مساله مشکلات این حوزه را چندین برابر می کند.

نگاهی به وضعیت تئاتر ایران در روزهای کرونایی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : همزمان با شیوع و گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان و تعطیلی تمام اماکن فرهنگی سالن های نمایش نیز به همین دلیل تعطیل شدند، این در حالی است که هر سال با پایان جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه هر سال اکثر هنرمندان مطرح حوزه تئاتر تصمیم به اجرای نمایششان روی صحنه می گیرند و به نوعی بهار تئاتر ایران پس از جشنواره تئاتر فجر می باشد تا همگان شاهد آثار جدید به روی صحنه باشند.

شیوع ویروس کرونا نه تنها باعث شد چنین اتفاقی رخ ندهد و با تعطیلی سالن های نمایش شرایط تئاتر کشور وخیم تر از قبل شود، بلکه باعث انصراف نمایش های خوب و متفاوتی شد که قصد آغاز اجرایشان را داشتند. قهوه قجری، نمایشی به نویسندگی، طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی با هنرمندی نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، روح الله حق گوی لسان، نوید جهان زاده و اصغر پیران قرار بود در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه برود و قطعا این تیم بازیگری به همراه کارگردانی آتیلا پسیانی می توانست به یکی از موفق ترین تئاترهای اجرا شده در سال های اخیر تبدیل شود، اما تیم قهوه قجری از بیم ابتلا به ویروس کرونا و همزمان با تعطیلی سالن های نمایش از اجرا منصرف شدند.

با گذشت زمان و سخت ترشدن شرایط کرونایی و از آنجا که اجرای تئاتر مستلزم یک مکان مشخص به نام صحنه و حضور تماشاچیان به منظور تماشای آن است، لذا هنرمندان این عرصه تصمیم به فعالیت در فضای مجازی شدند تا از این طریق هم از مبتلا شدن به ویروس کرونا در امان باشند و هم کمی حال و هوای تئاتر را از روزهای سرد و ناامید کننده کرونایی خارج سازند. نمایشنامه خوانی آنلاین مده ی سن مدار، باغبان مرگ، زبان اصلی، کانگورو، استشمامات و مردی که گلی در دهان داشت در ایام کرونایی صورت گرفت و با استقبال تقریبا بالای اهالی تئاتر مواجه گردید.

زبان اصلی به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی با بازی بهرنگ علوی، آزاده صمدی و علی زارعی از جمله نمایش هایی بود که خوانش آنلاین نمایشنامه آن به واسطه داستان جذاب و پرمخاطبی که داشت، همانند اجرا روی صحنه تئاتر با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد و توانست در ایام کرونایی دیده شود. گرچه سایر نمایشنامه ها همچون باغبان مرگ و کانگورو هم با استقبال بالای مخاطبین همراه شدند، اما زبان اصلی به استقبال بیشتری در فضای مجازی دست یافت.

اما با گذشت زمان و بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی سالن های نمایش با حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی اجرای نمایش های بسیاری در سالن ها آغاز شد و این درحالی بود که برخی از سالن های مطرح کشور همچون تماشاخانه ایرانشهر از بازگشایی در ایام کرونا صرف نظر کردند، فقرات بی ستون، پزشک نازنین، جیرجیرک، جوادیه، کوکاکولا، اودیسه ۲۰۲۰ و ... از جمله نمایش هایی بودند که علیرغم شرایط کرونایی و ریسک بالای ابتلا به این ویروس به روی صحنه رفتند و با استقبال متوسط عاشقان تئاتر مواجه شدند.

از نکات جالب وضعیت تئاتر در روزهای کرونایی می توان به اجرای نمایش پرفورمنس جا به جایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر به  طراحی و کارگردانی نصیرملکی جو در فضای باز تئاتر شهر و سپس برج آزادی و برج میلاد اشاره کرد که قابل توجه مخاطبین نیز قرار گرفت و توانست ثابت کند که تئاتر حتی در شرایط سخت کرونایی تعطیل شدنی نیست و علاقمندان به این عرصه می توانند تحت هر شرایطی از تماشای آن لذت ببرند.

در پایان باید گفت هنر تئاتر به قدری مهم و تاثیر گذار در یک جامعه می باشد که حتی در شرایط سخت کرونایی نیز می تواند به همت هنرمندان و دوستداران آن ادامه داشته باشد و فقط کافیست مسئولین ذی ربط به ویژه در وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی نگاه ویژه ای به این عرصه و اهالی آن به ویژه در روزهای کرونایی که منجر به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و بیکاری هنرمندان شده است داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید