داریوش اسدزاده بازیگر سینما و تلویزیون در ۱ آذر ۱۳۰۲ در شهر کرمانشاه متولد شد و در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۹۸ در سن ۹۵ سالگی بر اثر سرطان مثانه و بیماری ریوی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «هزاردستان»، «گاو»، «کمال الملک»، «اجاره نشین ها»، «حاجی واشنگتن»، «هامون»، «کشتی آنجلیکا»، «بانو»، «ناصر الدین شاه آکتور سینما»، «روسری آبی» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با داریوش اسدزاده  / سبز سبزم ریشه دارم

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : امروز مصادف است با دومین سالروز درگذشت داریوش اسدزاده بازیگر فقید سینما و تلویزیون که در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به بیماری سرطان مثانه و بیماری ریوی و کهولت سن در سن ۹۵ سالگی در منزل شخصی خود در تهران به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت به بررسی زندگی این هنرمند فقید، پرداخته ایم.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر : «سازش»، «ممل آمریکایی»، «دو نیمه سیب»، «همسر»، «بوی کافور، عطریاس»، «روز شیطان»، «یتیم خانه ایران»، «حکایت دریا»، «سمندون»، «خانه سبز»، «روزگار جوانی»، «رانت خوار کوچک»، «بوی گلهای وحشی»، «دردسرهای عظیم»، «هوش سیاه» و ... اشاره کرد.

طلوع :
داریوش اسدزاده بازیگر فقید و مشهور سینما و تلویزیون در تاریخ ۱ آذر ماه ۱۳۰۲ در خانواده ای نظامی در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود، پدر وی ارتشی بود و تا پنج سالگی به همراه خانواده ۶ نفره خود در کرمانشاه زندگی می کرد، اما به خاطر شغل پدر در سال ۱۳۰۷ به همراه دو خواهر و یک برادر و پدر و مادرش به شهر تهران و خیابان ری نقل مکان کردند و نوجوانی و جوانی وی در این محل رقم خورد.

داریوش اسد زاده از کودکی به نواختن ویالون و شعر سرایی علاقه داشت و در این حوزه فعالیت می کرد و در دوران فراغت به همراه خانواده به تماشای تئاتر می نشست و همین موضوع سبب شد تا علاقه وی به هنر نمایش شدت بگیرد، پدر وی با اینکه خود یکی از تماشاگران پرو پا قرص تئاتر بود اما به دلیل نظامی بودن خودش، با حضور وی در هنر نمایش مخالفت می کرد و تمایل داشت تا داریوش وارد نظام شود و راه او را ادامه دهد و در این زمینه به موفقیت برسد.

وی دوران ابتدایی را در دبستان ترقی و پس از آن برای تحصیلات دوره دبیرستان به دارالفنون رفت و در آنجا به تحصیل پرداخت و سپس در ادامه در عنفوان جوانی به دانشکده بازرگانی و دارایی رفت و به تحصیل پرداخت و همزمان با آن بدون اطلاع خانوادگی در هنرستان هنرپیشگی به مدیریت سید علی نصر که نخستین مدرسه حرفه‌ای تئاتر در ایران محسوب می شد نام نویسی کرد، بعدها هنرجویان این مدرسه تئاتر گروه تئاتر تهران یا همان گروه تئاتر نصر را تشکیل دادند و در آن به فعالیت پرداختند، تئاتر تهران نخستین مکان ثابت و دائمی بود که برای تئاتر کلاسیک در ایران ساخته شده بود.

این بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۲۱ و از تئاتر با نمایش «لیلی و مجنون» به نویسندگی و کارگردانی معزدیوان فکری آغاز کرد و در تئاتر تهران (نصر) و تئاتر دهقان (لاله زار) نمایش های مختلفی همچون «سه زندانی»، «پرواز دخترها»، «هنرپیشه»، «ازدواج فوری»، «میشل استروگف و مسیو ژوزف»، «پروفسور سوسول»، «شهر ما» و ... را بر روی صحنه برد و در آنها به ایفای نقش پرداخت و همزمان به فعالیت در هنر نمایش برای بازی در نمایشنامه رادیویی به سرپرستی فضل الله بایگان دعوت شد و در رادیو ایران به اجرا پرداخت. تا آن زمان خانواده از فعالیت هنری داریوش بی اطلاع بودند، اما همزمان با اجرای وی در رادیو خانواده و پدر از ورود وی به عرصه نمایش مطلع شدند و تا چند ماه حتی از ورود وی به منزل جلوگیری می کردند، لازم به ذکر است که اسد زاده در ادامه در زمان نخست وزیری احمد قوام وارد وزارت دارایی شد و در آنجا به استخدام درآمد.

ورود به سینما:
داریوش اسد زاده پس از فاصله گرفتن از تئاتر به سینما روی آورد و اولین حضور وی جلوی دوربین و کار تصویر او مربوط به فیلم سینمایی «همسر مزاحم» به کارگردانی سرژ آزاریان  و تهیه کنندگی ساناسار خاچاطوریان در سال ۱۳۳۳ باز می گردد، وی در این فیلم در کنار هنرمندانی همچون صادق بهرامی، پرخیده و ... به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۳۳تا ۱۳۹۷ بیش از نیم قرن در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از صدفیلم سینمایی ایفای نقش کرد و آخرین حضور وی در سینما مربوط به سال ۱۳۹۷ و  فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور باز می گردد.

وی در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «آقای شانس»، «میوه گناه»، «راز درخت سنجد»، «ناخدا باخدا»، «سازش»، «ممل آمریکایی»، «همسر»، «بوی کافور، عطریاس»، «روز شیطان»، «یتیم خانه ایران»، «حکایت دریا» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «بهمن فرمان آرا»، «سیامک یاسمی»، «ایرج قادری»، «شاپور قریب»، «رضا صفایی»، «ساموئل خاچیکیان»، «بهروز افخمی»، «نصرت الله وحدت»، «پوران درخشنده»، «مهدی فخیم زاده» و ... همکاری داشته است.

ورود به تلویزیون:
داریوش اسدزاده برای اولین بار تجربه بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۷۴ و با بازی در سریال «سمندون» به کارگردانی ناصر هاشمی در کنار بازیگران شاخصی نظیر حمیده خیرآبادی، ناصر هاشمی، رشید اصلانی و ... تجربه می نماید و از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۹۵ بیش از دو دهه در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از پنجاه فیلم و سریال و نمایش تلویزیونی ایفای نقش کرد و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۹۵ و سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی باز می گردد.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «سمندون»، «خانه سبز»، «آژانس دوستی»، «روزگار جوانی»، «چراغ جادو»، «رانت خوار کوچک»، «بوی گلهای وحشی»، «هوش سیاه»، «دردسرهای عظیم»، «چرخ و فلک» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «خسرو معصومی»، «ناصر هاشمی»، «حسینعلی فلاح لیالستانی»، «بیژن بیرنگ»، «شاپور قریب»، «مرضیه برومند»، «همایون اسعدیان»، «حسین سهیلی زاده»، «مهدی صباغ زاده»، «مازیار میری»، «ابوالحسن داوودی و ... همکاری داشته است.

داریوش اسدزاده در تلویزیون اثر شاخص زیادی دارد که نمی توان به راحتی بهترین کار او را انتخاب کرد، اما یکی از ماندگارترین نقش های اسدزاده در سینما مربوط به سریال «خانه سبز» به کارگردانی  بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سال ۱۳۷۵ مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش «آقاجون» در کنار بازیگران شاخصی همچون خسرو شکیبایی، مهرانه مهین ترابی، رامبد جوان، آتنه فقیه‌نصیری، حمیده خیرآبادی، اکرم محمدی، فخرالدین صدیق‌شریف و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است این سریال ۲۶ قسمتی که چهارشنبه شب ها از شبکه دوم سیما پخش می شد پیرامون ساکنین یک خانه بود که همه با هم نسبت فامیلی داشتند و در کنار یکدیگر ماجراهای گوناگونی را تجربه می‌کردند.

غروب:
داریوش اسدزاده که درآبان ماه سال ۱۳۹۷ بر اثر بیماری سرطان مثانه در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شد، اما متاسفانه در ۳ شهریور ۱۳۹۸ در منزل شخصی خود و بر اثر ابتلا به بیماری سرطان مثانه و بیماری ریوی در سن ۹۵ سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان، ردیف ۱۵۲، شماره ۳ بهشت زهرا رهسپار خانه ابدی خود شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید