کم کم و با کاهش شیوع ویروس کرونا و آمار مبتلایان به آن صحبت از بازگشایی سالن های سینما به میان آمد و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دستورالعمل بازگشایی سینماها در روزهای کرونایی را ابلاغ کرد و این در حالی بود که اکثر تهیه کنندگان و فیلمسازان حاضر به اکران فیلمشان در این روزها نبودند، امری که کاملاً بدیهی به نظر می رسید و نگرانی از شیوع و ابتلا ویروس کرونا آن هم در فضای رو بسته سالن سینما و در حالیکه حدود چهار ماه از تعطیلی سینماها می گذشت، باعث نگرانی هم در دل سازندگان فیلم و هم مخاطبان سینما شده بود.

نگاهی به سینمای ایران در روزهای کرونایی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : شیوع ویروس کرونا از حدود شش ماه پیش در سراسر جهان منجر به تعطیلی سالن های سینما و تئاتر  به منظور مقابله با گسترش بیشتر آن گردید و ضربه مهلکی را به فیلم های در حال تولید و همچنین فیلم هایی که در نوبت اکران قرار داشتند وارد نمود.

این اتفاق در حالی رخ داد که معمولاً سینمای کشور یک سال انتظار می کشد تا نوبت به اکران نوروز برسد و بهار سینمای ایران با قدرت و نشاط و اکران فیلم های موفق سال جدید را آغاز کند، اما امسال قضیه کاملاً متفاوت بود و نه تنها از اکران نوروزی خبری نبود، بلکه همزمان با افزایش مبتلایان و نیز قربانیان ویروس کرونا سینما و نیز تئاتر بیش از بیش به کما فرو رفت و همگان به ویژه اهالی هنر و طرفداران آن ناامیدتر از همیشه در انتظار اتفاقی نو و نفسی تازه در آن روزهای تلخ بودند.

مطرح شدن اکران فیلم در سینما ماشین گزینه مناسبی بود که با  فیلم «خروج» آغاز شد و مورد توجه و استقبال طرفداران سینما واقع شد و در واقع ابراهیم حاتمی کیا و سایر عوامل فیلم ریسک اکران در سینما ماشین را به جان خریدند و درحالیکه انتظار می رفت این فیلم در اکران عمومی به موفقیت چندانی دست نیابد، سینما ماشین توانست ضمن فروش تقریباً مناسب نام سینما ماشین را مجدد بر سر زبان ها بیندازد.

با اجرای موفقیت آمیز طرح سینما ماشین با فیلم خروج سپس عوامل «جهان با من برقص» تصمیم گرفتند اکران نیمه تمام فیلمشان را که به دنبال شیوع ویروس کرونا به تعطیلی کشانده شده بود در سینما ماشین ادامه دهند تا شاهد ادامه اکران موفقیت آمیز این فیلم حتی در روزهای کرونایی در سینما ماشین باشیم.

از سوی دیگر و همزمان با ادامه روزهای کرونایی برخی از فیلم سازان نیز تصمیم گرفتند تا فیلمشان را به اکران آنلاین برسانند تا ضمن دیده شدن در این روزها باعث آشنایی بیشتر علاقمندان به سینما با طرح اکران آنلاین شوند.چراکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا به قدری ترسناک و تامل برانگیز بود که کمتر کسی ترجیح می داد حتی از خانه اش خارج شود و این مساله فرصت خوبی را فراهم نمود تا اهالی خانواده برای گذراندن زمان و نیز پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در خانه بمانند و به تماشای فیلم در شبکه نمایش خانگی بپردازند.

کشتارگاه، پسرکشی، تیغ و ترمه، میلیونر میامی، نرگس مست، هفت و نیم و لتیان از جمله فیلم هایی هستند که تن به اکران آنلاین دادند و توانستند کمی از رخوت و سردی حاکم بر فضای سینما و اکران بکاهند و منجر به روی آوردن مخاطبان به تماشای فیلم در قالب وی او دی شدند و همین امر کمک شایانی به کنترل و مقابله به ویروس کرونا در جامعه نیز نمود.

کم کم و با کاهش شیوع ویروس کرونا و آمار مبتلایان به آن صحبت از بازگشایی سالن های سینما به میان آمد و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دستورالعمل بازگشایی سینماها در روزهای کرونایی را ابلاغ کرد و این در حالی بود که اکثر تهیه کنندگان و فیلمسازان حاضر به اکران فیلمشان در این روزها نبودند، امری که کاملاً بدیهی به نظر می رسید و نگرانی از شیوع و ابتلا ویروس کرونا آن هم در فضای رو بسته سالن سینما و در حالیکه حدود چهار ماه از تعطیلی سینماها می گذشت، باعث نگرانی هم در دل سازندگان فیلم و هم مخاطبان سینما شده بود.

با این وجود صحبت از اکران فیلم های موفقی همچون «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲:ارتش سری» به میان آمد و این در حالی بود که ارتش سری اکرانش را پیش از شیوع کرونا آغاز کرده بود و با توجه به فضای طنز و حضور زوج موفق پژمان جمشیدی و سام درخشانی می توانست گزینه خوبی برای اکران باشد، شنای پروانه نیز توانسته بود سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر برای خود کند و قطعاً گزینه مناسبی برای بازگشایی مجدد سینما و اکران در ایام کرونایی بود.

درحالیکه تهیه کننده شنای پروانه در ابتدا با اکران فیلمش در شرایط خاص کرونایی مخالفت نمود، اما در نهایت تن به اکران فیلم داد و شنای پروانه، فیلم خوش ساخت و موفقی که می توانست به فروش بالا در گیشه و استقبال بی نظیر مخاطبان دست یابد، با فروش اندک چند میلیاردی در سینما و به دنبال آن اکران کوتاه مدت در سینما ماشین به کار خود پایان داد و تصمیم بر آن شد ادامه اکران این فیلم به زمانی بهتر موکول شود. در ادامه ارتش سری هم تصمیم به اکران آنلاین گرفت و این چنین دو فیلمی که انتظار می رفت باعث خروج سینما از رکود حاکم در ایام کرونایی شود، کارشان در گیشه سینما به اتمام رسید.

حالا با فرا رسیدن ماه محرم و بر اساس اعلام سازمان سینمایی کشور به دنبال برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان سینماهای کشور به مدت ده روز تعطیل هستند و باید منتظر ماند و دید پس از پایان تعطیلی ده روزه سینماها چه اتفاقی رخ خواهد داد.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اکران فیلم ها در روزهای کرونایی با حفظ و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام شده است که امری تحسین برانگیز و امید بخش است، اما تا زمانیکه ویروس منحوس کرونا از بین نرود و نگرانی بابت شیوع و ابتلای آن وجود داشته باشد، باید نگران نه تنها سینما بلکه تمام رخ دادهای جامعه باشیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید