۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 55166883

کشورهای عربی و کشورهای مختلف در پی اعلام آتش بس سراسری در لیبی از این مساله استقبال کردند.

استقبال از آتش‌بس در لیبی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس با اعلام توقف تمامی عملیات‌های نظامی در سراسر این کشور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در مارس آتی خواستار شد.

عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی نیز برقراری آتش‌بس را خواستار شده و با تاکید بر تلاش برای برقراری یک آشتی ملی جامع، این امر را اساس ساخت کشور و ضامن ثبات آن دانست.

این اعلام آتش‌بس با استقبال کشورهای عربی و طرف‌های بین‌المللی مواجه شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای به نقل از گوترش، همه طرف‌های درگیر در لیبی را به آغاز یک روند سیاسی جامع با اتکا به نتایج کنفرانس برلین و قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت دعوت کرد.

دوجاریک اظهار کرد: شخص دبیرکل امیدوار است نیروهای مسلح هر دو طرف به درخواست‌های آتش‌بس احترام بگذارند و کمیته نظامی مشترک با کمک سازمان ملل فورا اجرای آن را بررسی کند.

طبق این بیانیه، دبیرکل سازمان ملل از درخواست برای پایان دادن به مانع‌تراشی‌ها در تولید نفت استقبال کرد.

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز توییت کرد: در ایجا اهمیت دارد طرف‌ها به آنچه اعلام کردند، پایبند باشند، همه مردم لیبی شایسته راه‌حلی سیاسی و بازگشت صلح و آرامش هستند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اظهارات رئیس پارلمان لیبی و رئیس شورای ریاستی در این کشور را که خواستار آتش بس فوری و توقف عملیاتهای نظامیدر لیبی و ازسرگیری تولید نفت شدند،گامی مثبت خوانده و تاکید کرد: اما این تعهدها باید در عمل محقق شوند.

سفارت آمریکا در لیبی نیز روز جمعه با استقبال از بیانیه‌های آتش‌بس، اعلام کرد: این اقدام برای همه مردم لیبی اهمیت دارد.

سفارت کانادا در لیبی نیز با انتشار توییتی ضمن استقبال از این بیانیه‌ها، همه طرف‌های درگیر در لیبی را به اجرای آتش‌بس و ازسرگیری روند سیاسی دعوت کرد.

ایتالیا نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه اظهارات مربوط به ازسرگیری تولید نفت اجرا شود، اعلام کرد: این اقدام گامی شجاعانه برای بازگشت ثبات به لیبی خواهد بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از برخی منابع در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو از اعلام آتش‌بس در لیبی استقبال می‌کند.

اتحادیه عرب نیز با استقبال از اعلام آتش‌بس در لیبی ابراز امیدواری کرد که این اقدام مثبت به تسریع در اتمام مذاکرات جاری میان دولت وفاق ملی و ارتش لیبی (تحت فرماندهی خلیفه حفتر) برای رسیدن به توافقی رسمی، پایدار و جامع درباره آتش‌بس منجر شود.

یک منبع مسؤول در دبیرخانه اتحادیه عرب بار دیگر بر پایبندی این اتحادیه به حمایت و پشتیبانی از هرگونه تلاش برای تثبیت آرامش در لیبی، ازسرگیری یک گفتگوی سیاسی جامع و کاملا ملی تاکید کرد.

وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این مساله بر لزوم آغاز یک گفتگوی سیاسی داخلی که در آن منافع ملی لیبی در صدر اولویت‌ها قرار داشته، راه‌حلی دائمی و ضامن امنیت و ثبات مردم لیبی را ایجاد کرده و مانع از دخالت‌های خارجی شود، تاکید کرد.

وزارت خارجه تونس نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از آتش‌بس در لیبی، آن را گامی مثبت در مسیر تحقق راه‌حلی لیبیایی-لیبیایی دانست و بر موضعگیری ثابت خود در حمایت از مردم این کشور تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به استقبال ابوظبی از طرح آتش‌بس در لیبی، به نقل از وزارت خارجه این کشور تاکید کرد، راه‌حل سیاسی با نظارت سازمان ملل، تنها راه برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی است.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه هم در توییتی با تاکید بر اینکه راه‌حل در لیبی سیاسی و از راه گفتگوی جامع است، اظهار کرد: زمان آن رسیده که سلاح‌ها در لیبی زمین گذاشته شوند.

وزارت خارجه الجزایر هم در بیانیه‌ای از توافق لیبی "با هدف دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز که حافظ منافع کشور و ملت لیبی باشد"، استقبال کرده و هماهنگی کشورهای همسایه با نظارت سازمان ملل را برای انجام یک گفتگوی جامع و با حضور تمامی گروه‌های لیبیایی را خواستار شد.
 

طبق گزارش خبرگزار رسمی قطر (قنا)، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای ضمن استقبال از توافق دو طرف لیبیایی برای آتش‌بس، توقف تمامی عملیات‌های نظامی در سراسر لیبی و اجرای روند سیاسی، ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها در لیبی به آتش‌بس پایبند باشند.

این وزارتخانه با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای روند سیاسی در لیبی، لغو محاصره میدان‌های نفتی را برای ازسرگیری تولید و صادرات نفت خواستار شد.

همچنین دوحه بار دیگر بر حمایت خود از توافقنامه صخیرات تاکید کرده و از همه مردم این کشور خواست منافع ملی را در اولویت قرار دهند و به گفتگو با حضور تمامی گروه‌ها برای رسیدن به سازشی سیاسی پایبند باشند.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در توییتی ضمن استقبال از این مساله تاکید کرد: بیانیه‌های توقف عملیات‌های نظامی گام مهمی در مسیر تحقق سازش سیاسی و خواسته مردم لیبی برای بازگشت ثبات محسوب می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید