قانون‌گذاران سنای آمریکا به رییس جمهوری این کشور درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌ای عربستان هشدار دادند.

هشدار به ترامپ درباره برنامه موشکی عربستان

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، شماری از قانون‌گذاران سنای آمریکا به دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور درباره خطر کارخانه اورانیوم سعودی - چینی هشدار دادند. براساس این گزارش، اعضای سنا می گویند: ریاض با کمک چین در زمینه تولید موشک‌های بالستیک گام برداشته است.

اعضای سنا در حالی از ترامپ خواستند تا در خصوص برنامه موشکی و اتمی عربستان با جدیت عمل کند که ۴ مرداد ۱۳۹۹ روزنامه «وال‌استریت ژورنال» ادعا کرده بود،  چین به عربستان در احداث تاسیساتی جهت تولید کیک زرد کمک کرده و این تاسیسات در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان قرار دارد.

از آنجایی که سعودی‌ها سعی در مخفی نگه‌داشتن این موضوع کرده‌اند، هنوز مشخص نیست که این تاسیسات چه زمانی احداث شده‌اند، اما وجود آن نشان می‌دهد که عربستان در حال پیش بردن برنامه هسته‌ای خود است و هدفش نیز در نهایت، دست‌یابی به سلاح‌ هسته‌ای و توسعه آن می‌باشد.

وال‌استریت ژورنال در این باره نوشت: هدف از تلاش سعودی‌ها برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای رقابت با برخی کشورهای منطقه و مقابله با آنها است.

در همین حال، نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز در گزارش جدیدی اعلام کردند که عربستان سازه‌ای در نزدیکی ریاض احداث کرده که به احتمال زیاد نیروگاه هسته‌ای است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی تلاش‌های هسته‌ای عربستان است، تا ارزیابی کند که آیا احداث زیرساخت‌ها برای تولید سوخت هسته‌ای در این کشور، می‌تواند پادشاهی سعودی را در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار دهد یا نه.

طبق گزارش‌ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ‌عربستان با همکاری چین به دنبال ایجاد ظرفیت‌های صنعتی برای تولید سوخت هسته‌ای است و یک سازه در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در نزدیکی ریاض شناسایی شده که اخیرا ساختش به اتمام رسیده است. به عقیده برخی از تحلیل‌گران این سازه می‌تواند یکی از مجموعه‌ سایت‌های هسته‌ای باشد که سعودی‌ها آن را پنهان نگه‌داشته‌ بودند.

به عقیده کارشناسان، گزارش‌های فاش‌شده، زنگ‌ خطر و هشدار را درخصوص تلاش مخفیانه عربستان برای تولید اورانیوم غنی‌نشده به شکلی که بتواند آن را بعدها برای سوخت تسلیحاتی هسته‌ای غنی‌سازی کند، به صدا درآورده است.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید