فیلم سینمایی «لتیان» به کارگردانی علی تیموری و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی و نقش آفرینی هنرمندان شاخصی همچون پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر و ... به صورت آنلاین در شبکه های VOD اکران شده است، به بهانه اکران این فیلم در شبکه های VOD به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم لتیان / اولین تجربه کارگردانی علی تیموری

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم سینمایی «لتیان» فیلم درام خانوادگی اجتماعی، به کارگردانی علی تیموری و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر و ... در سال ۱۳۹۷ تولید شده است.

فیلم «لتیان» به کارگردانی علی تیموری که فرم حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر را نیز در سال گذشته پر کرده بود به یکباره از جشنواره کنار گذاشته شد و دیگر هرگز در جشنواره های داخلی حضور نیافت و پس از آن علیرغم تلاش های مجید مطلبی تهیه کننده فیلم و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، این فیلم پشت صف اکران فیلم ها قرار گرفت و نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند و پس از گذشت تقریباً دو سال از زمان تولید فیلم، از پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد.

«لتیان» پس از فیلم های «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی، «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «پسرکشی» به کارگردانی محمد هادی کریمی، «نرگس مست» به کارگردانی سید جلال الدین دری، «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری، «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی و «هفت و نیم» به کارگردانی نوید محمودی، «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی چهاردهمین فیلمی است که به اکران آنلاین درآمد و از جمله آثار پرمخاطب اکران آنلاین در فیلیمو و نماوا است.

کارگردانی فیلم «لتیان» بر عهده علی تیموری برنامه ریز و کارگردان جوان سینما بوده است، وی کار خود را به صورت تجربی و از دستیاری کارگردان و برنامه ریزی آغاز کرده است و فیلم «لتیان» پس از چندین فیلم کوتاه موفقی که وی ساخته و برخی از آنها نیز منتخب جشنواره‌های مختلف شده اند، نخستین فیلم بلند سینمایی تیموری محسوب می شود.

علی تیموری در نخستین فیلم بلند خود با داشتن تجربھ سالھا دستیاری بھ خوبی عمل کردھ و توانستھ فیلمی با معیارھای جھانی را تولید نماید، فیلم لتیان از ھمھ لحاظ فیلم خوب و با کیفیتی است و نمیتوان ایرادی بر آن گرفت، از داستان خوب فیلم گرفتھ تا کارگردانی این کارگردان جوان و آیندھ دار و یا فیلمبرداری و قاب بندی ھای عالی فیلم کھ بدون شک برای یک فیلساز فیلم اولی شاھکار محسوب می شود.

تیموری پیش از کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان در آثار مطرحی همچون فیلم سینمایی «نسل جادویی» به کارگردانی ایرج کریمی، «میزاک» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی، «شبانه روز» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امیدبنکدار، «هفت دقیقه تا پاییز» و «انتهای خیابان هشتم» به کارگردانی علیرضا امینی، «سایه روشن» به کارگردانی فرزاد موتمن، «برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی و ... فعالیت داشته است. و بوده‌اند.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «لتیان» برعهده مجید مطلبی تهیه کننده و مجری طرح ۴۱ ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی آثار مطرحی همچون «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی، «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و ... را برعهده داشته است، لازم به ذکر است که این تهیه کننده در آثار شاخص دیگری همچون «دندون طلا»، «نهنگ عنبر»، «قلب یخی»، «مختارنامه»، «صدسال به این سالها»، «یک عاشقانه ساده»، «معصومیت از دست رفته» و ... نیز در سمت های مجری طرح و سرمایه گذار و ... فعالیت داشته است.

لتیان یک سد است. سدی بر روابط انسانی. رودخانه‌های روابط پشت سدی ایستاده‌اند و راه بن‌بست است. یک نفر می‌خواهد این سد را بشکند اما خوب می‌داند که شکستن سد به این سادگی نیست. شهر خراب خواهد شد. تکلیف چیست؟

نویسندگی فیلم سینمایی «لتیان» که یک درام اجتماعی و خانوادگی محسوب می شود، به صورت مشترک بر عهده اکتای براهنی و آناهیتا تیموریان بوده است، اکتای براهنی نویسنده و کارگردان مطرح سینمای ایران و فرزند رضا براهنی نویسنده و شاعر مطرح ایرانی پیش از این فیلم نویسندگی آثار مطرحی همچون «عنکبوت»، «پل خواب»، «تولد داماد»، «کاناپه» و ... را نیز بر عهده داشته است و آناهیتا تیموریان نویسنده جوان کشور نیز گویا با فیلم «لتیان» نخستین فعالیت نویسندگی در عرصه فیلم بلند سینمایی را انجام داده است.

در فیلم سینمایی «لتیان» بازیگرانی همچون پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر  و ... به ایفای نقش پرداخته ان

ترکیب بازیگران فیلم لتیان، ترکیب به اصطلاح بفروشی است. از آن دست تر کیب‌ها که گیشه را تضمین می‌کنند. هر کدام از این بازیگران می‌توانند مخاطب را مجاب به تماشای این فیلم کنند. پریناز ایزدیار و امیر جدیدی که هر کدام یک بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از جشنواره فیلم فجر به خانه برده‌اند، برای دومین بار است که با یکدیگر همبازی شده‌اند. این دو پیش از این در فیلم "هت‌تریک" در مقابل هم قرار گرفته بودند. حالا باید دید آیا زوج "جدیدی_ ایزدیار" می‌تواند به اندازه زوج "محمدزاده_ ایزدیار" موفق باشد یا خیر.

ستاره پسیانی و سارا بهرامی نیز پیش از این در سریال "کرگردن" همبازی بوده‌اند. سریالی که توانست با استقبال مخاطبان روبرو شود. انتخاب حسن معجونی و علیرضا ثانی‌فر را می‌توان بزرگ‌ترین ریسک در انتخاب بازیگران لتیان به شمار آورد. هر چند ثانی فر در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال ۹۷، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم "تشریح" از آن خود کرد، اما همچنان در میان مخاطبان سینما، بازیگر مطرح و شناخته شده‌ای نیست. با این حال، حضور امیر جدیدی، پریناز ایزدیار و سارا بهرامی به تنهایی می‌تواند بار فیلم را به دوش بکشد.

امیر جدیدی و پریناز ایزدیار یکبار دیگر در فیلم سینمایی هت تریک با هم همبازی بودند و این فیلم هم مورد استقبال هوادارانشان واقع شد.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «لتیان» عبارتند از: تهیه کننده: مجید مطلبی، کارگردان: علی تیموری، نویسندگان: اکتای براهنی، آناهیتا تیموریان، مشاور کارگردان: سامان مقدم، مدیر تولید: مهدی بدرلو، مدیر فیلمبرداری: ادیب سبحانی، طراح صحنه: محسن نصراللهی، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: سارا خالدی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر صدابرداری؛ مهدی ابراهیم زاده، دستیار کارگردان و برنامه ریز: فرزاد رحمانی، دستیار تولید: آرش صالحی، مشاور رسانه ای: آریان امیرخان، عکاس: محمد بدرلو.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    11 2
    فیلم واقعا بد، با گره افکنی های نخ نما و گره گشایی بی موقع و بدرد نخور. و یک پایان مزخرف و عجیب. شخصیت های فیلم اصلا دارای کاراکتر نیستن، فقط حرف میزنن و یه مشت حرف به درد نخور بی ربط هم میزنن. یه پیرمرد زشت با مشکلات اخلاقی رو گذاشتن وسط فیلم که همه ی زنا هم عاشقشن و معلوم نیست چرا؟! جذب چه چیز این آدم شدن؟ که شوهر دار و بی شوهر دارن براش سر و دست میشکنن! یه بچه وسط ایناست که اصلا معلوم نیست بچه ی کیه و با اینا چه کار می‌کنه اینجا یه نکته خیلی مهم که متاسفانه تو چند سال گذشته تو فیلما زیاد شده و این فیلم هم اصلا بر مبنای این تولید شده اینه که یک مرد که از همسرش جدا شده و بعد از مدتی برمیگرده و می خواد با زنی که حالا یا شوهر داره یا نامزد داره و در کل در یک رابطه دیگه است حرف بزنه و دائم از واژه زن من استفاده میکنه نمیدونم چی می خوان بکنم تو کله این ملت وقتی از یک نفر جدا میشید اون میشه یک انسان غریبه و زن شما نیست و هیچ کس تحت مالکیت شما نیست که هر وقت خواستید برگردید و یقه مردم رو بگیرید که چرا با زن من که در واقع یعنی زن سابق من ازدواج کردی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید