عزت الله انتظامی بازیگر سینما و تلویزیون در ۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در شهر تهران متولد شد و در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در سن ۹۴ سالگی بر اثر سکته مغزی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «هزاردستان»، «گاو»، «کمال الملک»، «اجاره نشین ها»، «حاجی واشنگتن»، «هامون»، «کشتی آنجلیکا»، «بانو»، «ناصر الدین شاه آکتور سینما»، «روسری آبی» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با عزت الله انتظامی / آقای بازیگر بچه سنگلج

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : امروز مصادف است با دومین سالروز درگذشت عزت الله انتظامی بازیگر فقید سینما و تلویزیون که در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ بر اثر عارضه سکته مغزی و کهولت سن در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان باهنر تهران به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت به بررسی زندگی این هنرمند فقید، پرداخته ایم.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر : «هزاردستان»، «آقای هالو»، «گاو»، «کمال الملک»، «اجاره نشین ها»، «حاجی واشنگتن»، «هامون»، «کشتی آنجلیکا»، «بانو»، «ناصر الدین شاه آکتور سینما»، «روسری آبی»، «خانه ای روی آب» و ... اشاره کرد.

از عزت الله انتظامی، در کنار داوود رشیدی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان به عنوان نسل اول بازیگری پس از انقلاب سینمای ایران یاد می شود، که با ورود از عرصه تئاتر به سینما و تلویزیون و به سبب حضورشان توانستند جنس جدیدی از بازیگری را به مخاطبان نمایش دهند.

طلوع :
عزت الله انتظامی بازیگر فقید و مشهور سینما و تلویزیون در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در محله سنگلج تهران چشم به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی وارد هنرستان صنعتی و در رشته برق به تحصیل پرداخت، وی همزمان با کسب علم در رشته برق به هنرنمایی در نمایش های مختلف پرداخت و همانند تمامی هم نسل های خود حرفه بازیگری را از تئاتر و در سال ۱۳۲۰ درست زمانی که ۱۷ سال داشت آغاز کرد.

وی فعالیت هنری خود را با پیش‌پرده‌خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار آغاز کرد و در سال ۱۳۲۰ اولین نمایش حرفه‌ای خود را به نام «اولتیماتوم» به نویسندگی پرویز خطیبی  و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ در نمایش های مختلفی همچون «محصلین کلک باز»، «واریته بهاری»، «ناموس»، «آرشین مالالان»، «بهشت برین» و ... به ایفای نقش پرداخت.

علاقه وافر وی به بازیگری موجب شد که  در سن پایین ۲۳ سالگی در سال ۱۳۲۶ برای تحقق آرزوهایش به شهر هانوفر آلمان سفر کند و در آنجا در مدرسه شبانه روزی «فولکس هوخ شوله» به تحصیل در رشته سینما و تئاتر بپردازد، وی پس از کسب علم در کشور آلمان به ایران بازگشت و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر بهرام بیضایی به تحصیل پرداخت.

ورود به سینما:

عزت الله انتظامی پس از بازگشت به کشور در نمایش های مختلفی همچون «شنل قرمز»، «دختر شکلات فروش»، «ولپن»، «تارتوف» و ... به ایفای نقش پرداخت و اولین حضور وی جلوی دوربین و کار تصویر او مربوط به فیلم سینمایی «واریته بهاری» به کارگردانی پرویز خطیبی و تهیه کنندگی اسماعیل کوشان در سال ۱۳۲۸ باز می گردد، وی در این فیلم در کنار هنرمندانی همچون پرویز خطیبی، نیکتاج صبری، تقی ظهوری، ژاله علو، ناصر ملک‌مطیعی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۸۹ بیش از نیم قرن در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و آخرین حضور وی در سینما مربوط به سال ۱۳۸۹ و  فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ نیا و تهیه کنندگی حسن بشکوفه باز می گردد، وی در این فیلم سینمایی در نقش برده فروش در کنار بازیگران شاخصی نظیر: بهرام رادان، پگاه آهنگرانی، داریوش ارجمند، رضا کیانیان، پیام دهکردی، مهدی میامی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «گاو»، «پستچی»، «ستارخان»، «دایره مینا»، «جعفر خان از فرنگ برگشته»، «اجاره نشین ها»، «حاجی واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «هامون»، «کشتی آنجلیکا»، «بانو»، «جنگ نفتکش ها»، «روسری آبی»، «خانه ای روی آب»، «چهارشنبه عزیز»، «آقای هالو»، «روز واقعه»، «گاوخونی»، «مینای شهر خاموش»، «روز فرشته»، «دیوانه ای از قفس پرید» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «داریوش مهرجویی»، «ناصر تقوایی»، «علی حاتمی»، «پرویز صیاد»، «محسن مخلباف»، «مسعود کیمیایی»، «علیرضا داوودنژاد»، «بهمن فرمان آرا» و ... همکاری داشته است.

عزت الله انتظامی در سینما اثر شاخص زیادی دارد که نمی توان به راحتی بهترین فیلم او را انتخاب کرد، اما یکی از ماندگارترین نقش های انتظامی در سینما مربوط به فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش «مش حسن» در کنار بازیگران شاخصی همچون علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی، فیروز بهجت‌محمدی، عزت‌الله رمضانی‌فر، پرویز فنی‌زاده، محمود دولت‌آبادی، مهین شهابی، مهتاج نجومی و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که فیلم سینمایی «گاو» که اقتباسی از داستان «عزاداران بَیل» اثر غلامحسین ساعدی است، جزء اولین فیلم‌های ایرانی محسوب می شود که در غرب و اروپا مورد توجه و تحسین قرار گرفت.

ورود به تلویزیون:

عزت الله انتظامی برای اولین بار تجربه بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۳۹ و با بازی در تله‌تئاتر «ده و سه دقیقه» به کارگردانی جعفر والی در کنار بازیگران شاخصی نظیر جمیله شیخی، علی نصیریان و ... تجربه می نماید و از سال ۱۳۳۹ تا سال ۱۳۴۶ حضور در تله تئاتر های مختلف از قبیل: «خانه اجاره‌ای»، «خودکشی»، «الماس»، «عروسی جناب میرزا»، «جراح پلاستیک»، «شیدوش و ناهید»، «عشق شوم»، «غریبه»، «روز نحس»، «شادروان مادر خانم» و ... را تجربه کرد، اولین فعالیت جدی بازیگری وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۵۴ و سریال «الموت» به کارگردانی داریوش مهرجویی است، لازم به ذکر است که این سریال ناتمام باقی ماند و هرگز به پخش نرسید.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۷۸ نزدیک به نیم قرن در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از چهارصد فیلم و سریال و نمایش تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۷۸ و سریال «محاکمه» به کارگردانی حسن هدایت باز می گردد، وی در این سریال در کنار بازیگران شاخصی نظیر داریوش فرهنگ، اسماعیل شنگله، رؤیا تیموریان، مهناز افضلی، بهمن دان و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «هزاردستان»، «زندگی»، «محاکمه» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «علی حاتمی»، «داریوش مهرجویی»، «علی نصیریان»، «جعفر والی»، «عباس جوانمرد» و ... همکاری داشته است.

شاخص ترین نقش عزت الله انتظامی در تلویزیون مربوط به سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ است، وی در این سریال در نقش «خان مظفر» در کنار بازیگران شاخصی نظیر: داوود رشیدی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، حسین گیل، زهرا حاتمی و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که سریال «هزاردستان» یکی از ماندگارترین سریال های تاریخ تلویزیون پس از انقلاب محسوب می شود و پس از درگذشت علی حاتمی کارگردان این سریال، دو فیلم سینمایی به نام های «کمیته مجازات» و «طهران روزگارنو» با تدوین واروژ کریم‌مسیحی بر اساس راش های این سریال ساخته شد.

غروب:
عزت‌الله انتظامی که در ماه های پایانی عمر خود بر اثر زمین‌خوردن در منزل دچار مشکلات جسمی و حرکتی گردیده بود و تحت درمان قرار داشت، متاسفانه در بامداد ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در بیمارستان باهنر تهران بر اثر سکته مغزی و به دلیل کهولت سن در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید