سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، یک اختلال شایع است که بر روده بزرگ تاثیر می گذارد. علائم و نشانه های آن شامل گرفتگی، درد شکم، نفخ، گاز، اسهال و یبوست می باشد.

درباره سندرم روده تحریک پذیر بیشتر بدانید

سلام نو پلاس: سندرم روده تحریک پذیر، یک بیماری مزمن است که شما نیاز به مدیریت طولانی مدت آن دارید. IBS باعث تغییر در بافت روده نمی شود و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد. افراد زیر ۵۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به  سندرم روده تحریک پذیر هستند. همچنین این بیماری در زنان شایع تر است. استروژن درمانی قبل یا بعد از یائسگی نیز یک عامل خطر برای IBS است. ژنها نیز در ابتلا به این بیماری  نقش مهمی دارند. اضطراب، افسردگی و سایر موارد بهداشت روان با IBS همراه است. سابقه سوء استفاده جنسی، جسمی یا عاطفی نیز می تواند یک عامل خطر ساز باشد. فقط تعداد کمی از مبتلایان به IBS علائم و نشانه های شدید دارند. سایر افراد با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس می توانند علائم خود را کنترل کنند. علائم شدیدتر را می توان با دارو،  مشاوره و استفاده از فرآورده های طبیعی درمان سندرم روده تحریک پذیر درمان کرد.

 علائم سندرم روده تحریک پذیر

علائم سندرم روده تحریک پذیر در افراد مختلف متفاوت است. رایج ترین آنها شامل موارد زیر است.

· درد شکم، گرفتگی یا نفخ شکم

· ایجاد گاز اضافی در معده

· اسهال یا یبوست، گاهی اوقات دوره های اسهال و یبوست متناوب هستند.

· وجود خلط یا  مخاط در مدفوع

گاهی این علائم و نشانه ها بدتر شده و مواقعی نیز این علایم بهبود یافته یا حتی کاملاً از بین می روند. مصرف فرآورده های طبیعی درمان سندرم روده تحریک پذیر به کاهش این علایم کمک می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت تغییر مداوم در علایم به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است یک وضعیت جدی تر مانند سرطان روده بزرگ را تشخیص دهند. علائم و نشانه های جدی تر شامل موارد زیر است.

· کاهش وزن

· اسهال در شب

· خونریزی از رکتوم

· کمبود آهن

· استفراغ غیر قابل توضیح

· مشکل در بلع

· درد مداوم که با عبور گاز یا حرکت روده تسکین نمی یابد.

پیشگیری از ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر

از مصرف غذاهای مشکل دار خودداری کنید. اگر برخی غذاها علائم و نشانه های شما را وخیم تر می کنند، آنها را مصرف نکنید. این غذاها شامل، شکلات، نوشیدنی های کافئین دار داروهای حاوی کافئین و شیرین کننده های بدون قند مانند سوربیتول و مانیتول می باشند. به طور منظم غذا بخورید. از خوردن وعده های غذایی سنگین  خودداری کنید و سعی کنید وعده های غذایی خود را کوچکتر و بیشتر کنید. این کار  به تنظیم عملکرد روده کمک میکند. از خوردن و نوشیدن محصولات لبنی پرهیز کنید. زیرا لاکتوز موجود در آنها ممکن است موجب بدتر شدن شرایط شوند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید