فیلم سینمایی «مسخره باز» به نویسندگی و کارگردانی همایون غنی زاده و تهیه کنندگی علی مصفا و نقش آفرینی بازیگرانی همچون علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان، رضا کیانیان، داریوش موفق، محسن حسینی، هدیه تهرانی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم «مسخره باز» / موفقیت همایون غنی زاده در اولین تجربه بلند سینمایی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم سینمایی «مسخره باز» فیلم کمدی فانتزی، به نویسندگی و کارگردانی همایون غنی زاده  و تهیه‌کنندگی علی مصفا و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان، رضا کیانیان، داریوش موفق، محسن حسینی، هدیه تهرانی و ... در سال 1397 تولید شده است.

فیلم «مسخره باز» در بهمن 1397 برای اولین بار در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، بر روی پرده سینما ها رفت و موفق به دریافت چهار جایزه از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای علی نصیریان، بهترین جلوه‌های ویژه بصری برای جواد مطوری، سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی بخش نگاه نو و سیمرغ بلورین فیلم‌های هنر و تجربه برای همایون غنی زاده کارگردان این فیلم شد.

نخستین ساخته بلند سینمای همایون غنی زاده کارگردان سرشناس عرصه نمایش، از 17مهر ماه ۱۳۹8 بر روی پرده سینماها رفت و  با تبلیغات فراوان و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران توانست به فروش ۳٬۳۹۸٬۰۱۲٬۰۰۰  تومانی در گیشه دست یابد.

کارگردانی فیلم «مسخره باز» بر عهده همایون غنی زاده نویسنده، بازیگر و کارگردان 39 ساله سینما و تئاتر بوده است، وی که متولد ۱۴ آذر ۱۳۵۹ در تهران می باشد، وی فعالیت هنری خود را در عرصه نمایش و از سن پایین 19 سالگی آغاز کرد و تا کنون 8 نمایش مطرح را با حضور بازیگران چهره بر روی صحنه تئاتر برده است.

همایون غنی زاده در حالی نخستین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد که پیش از این تئاترهای مطرحی همچون «آگاممنون»، «آنتیگونه»، «پادشاه می‌میرد»، «سیزده سیزده تبصره ۸»، «ددالوس و ایکاروس»، «در انتظار گودو»، «ملکه زیبایی لی‌نین»، «کالیگولا»، «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد»، «آژاکس و گزارش یک خودکشی» را بر روی صحنه برده بود و با دو نمایش «کالیگولا»، «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» توانسته بود رکورد فروش تئاتر در ایران را جابه جا کند.

وی حتی در فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مانی حقیقی در سال 1394 به ایفای نقش پرداخته است.    

گذشته تئاتری همایون غنی زاده در اولین فیلم بلند سینمایی فیلم به کمک این کارگردان آماده است و با بهره گیری از میزانسن های تئاتری توانسته یک فیلم موفق و گیرا آن هم در یک لوکیشن ثابت به مخاطب خود عرضه کند.

فیلم همایون غنی زاده همانند اکثر کارگردانان فیلم اولی سراسر از نوآوری است که در اکثر دقایق به کمک فیلم آمده است اما طبیعتاً این ذات سینمای آوانگارد هست که در سکانس هایی نیز موجب پس زدن مخاطب شود.

فیلم «مسخره باز» نمونه کامل یک فیلم است که همه چیزش درست است، از بازی بازیگران و کارگردانی کارگردان جوان آن گرفته تا طراحی صحنه و جلوه های ویژه خوبش و نمی توان ایرادی بر آن گرفت، همایون غنی زاده با شخصیت پردازی درست و پرداختی مناسب دست به ساخت اثری زده است که به شدت قابل تحسین است.
 

نویسندگی فیلم سینمایی «مسخره باز» همانند کارگردانی آن بر عهده همایون غنی زاده بوده است، وی در نگارش فیلمنامه نخستین فیلم خود به درستی با بهره گیری از طنزهای موقعیتی که در سراسر فیلم ایجاد می کند به همت راوی و مونولوگ هایی که شخصیت اول فیلم عنوان می کند دست به اثری قابل تحسین زده است و در خلاصه داستان این فیلم آمده است:
تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره‌باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.

خطر اسپویل داستان
مسخره‌باز داستان جوانی به نام «دانش» با بازی صابر ابر شیفته بازیگری است که در یک سلمانی به همراه «شاپور» با بازی بابک حمیدیان کار می‌کند و شب‌ها بعد از اتمام کار به تمرین بازیگری می‌پردازد، صاحب‌کار او «کاظم خان» با بازی علی نصیریان که فردی معتقد به اصول اخلاقی است سر ماجرایی با «سرهنگ کیانی» با بازی رضا کیانیان از قدیم‌الایام مشکل دارد، «مانفرد» با بازی داریوش موفق که دوست و کارچاق‌کن این سلمانی است شبی وارد سلمانی شده و بیان می‌کند که موهای بلند زنانه را به قیمت خوب می‌خرد و …

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «مسخره باز» بر عهده علی مصفا، تهیه کننده، کارگردان و بازیگر 53 ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی آثاری همچون «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان، «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی، «پله آخر» و ... را برعهده داشته است، لازم به ذکر است علی مصفا تجربه کارگردانی دو فیلم بلند سینمایی همچون «سیمای زنی در دوردست» و «پله آخر» را در کارنامه هنری خود دارد.

در فیلم سینمایی «مسخره باز» بازیگران شاخصی همچون علی نصیریان، هدیه تهرانی، ‌فرهاد اصلانی، ‌صابر ابر، بابک حمیدیان، محسن حسینی، مهدی کوشکی، خسرو بامداد، ایرج ذبیحی به ایفای نقش می‌پردازند.

همایون غنی زاده توانسته با تجربه ای که در عرصه نمایش کسب کرده  بازی های خوبی از بازیگران مطرح خود بگیرد و از این میان می توان به بازی درست علی نصیریان اشاره کرد که هیچ شباهتی به آثار قبلی این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ندارد، لازم به ذکر است که این بازیگر مطرح سینما به خاطر این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره ملی فجر را دریافت کند.

یکی از مهمترین دلیل جذابیت فیلم «مسخره باز» بازی خوب و روان بازیگران این فیلم علی الخصوص علی نصیریان و بابک حمیدیان است که به دلیل اکت های فراوان و پیچیده بسیار به بازی تئاتری شبیه است و نقطه مقابل آن بازی صابر ابر و هدیه تهرانی بسیار کنترل شده و دقیق است و به بازی سینمایی شبیه است.

پوستر فیلم سینمایی «مسخره باز»

دیگر عوامل فیلم سینمایی «مسخره باز» عبارتند از : نویسنده و کارگردان: همایون غنی زاده، مشاور کارگردان: بهمن فرمان آرا، تهیه کننده: علی مصفا، جانشین تهیه کننده و مجری طرح: ماهان حیدری، سرمایه گذار: مهدی کرمی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: مانفرد اسماعیلی، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، صدابردار: محمود کاشانی، طراح گریم: ایمان امیدواری، ‌طراح صحنه: سهیل دانش، ‌طراح لباس: الهام معین، مدیر تدارکات: جواد راهزانی، منشی صحنه: نفیسه ذاکری، عکاس: مسعود اشتری، ‌تدوین: هایده صفی یاری، موسیقی: محمدرضا غنی زاده، جلوه های ویژه رایانه ای: جواد مطوری، مشاور رسانه: مریم نراقی، دستیاران کارگردان: نازنین گودرزی، سمیه میرشمسی، رسول حسینی، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقا بیگ، استوری برد: قاسم فرحانی، محمد یوسفی، فیلم پشت صحنه: آوازه شاهنواز، دکور: حسین طیبی، دستیار اول فیلمبردار: سالار اردستانی، مجری نور: پویا اقبالی، دستیاران فیلمبردار: سجاد کریمی، ستار گودرزی، پیمان وعدتی، علیرضا ایزدی، علیرضا طالبی، دستیاران تولید: سعید مسرور، امین سیدی، سهیل مسرور، محمد ایزدی، دستیاران صحنه: حمید عامری، جواد فاضلی، حامد ظریفی، تامین تجهیزات فیلمبرداری: حمید لدنی، تامین آکساسوار صحنه: امیر و علی شمس یوسفی، دستیاران لباس: صبا معراجی، امیر احمدزاده، تخریب و بازسازی :رضا سلیمانی، همیار تدارکات: مهرداد شاهمیرزایی، راشد صحرائی، حمل و نقل: سید علی اکبر مظلوم، احمد میقانی، احمد قنبری، مهدی طوسی.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید